بلیط هواپیما تور خارجی

پل انبوه

دسته بندی مطالب بر اساس :
2016-05-16پل انبوه گیلان رودبار

اين پل در کناره دهکده «پل انبوه» – از توابع رودبار – بر روي رودخانه شاهرود و در مسير قديمي و کاروان رو قزوين به ديلمان واقع گرديده و احتمالاً از ساخته هاي شاه عباس اول صفوي است. پل انبوه يکي از زيباترين ، مستحکم ترين و در عين حال فني ترين پل هاي تاريخي ايران به شمار مي آيد که در عرض تنگه اي ، تنها با يک دهانه عريض و مرتفع ساخته شده است. در اينجا ظاهراً عرض کم و ارتفاع زياد تنگه ، به همراه شدت نسبتاً زياد جريان رودخانه ، مانع ساخت پلي با چند دهانه بوده است. پل انبوه در جهت تقريباً شمالي – جنوبي و عمود بر جريان رودخانه به طول حود 60 متر ساخته شده است. عرض رويه پل بدون احتساب جان پناه ها ، حدود 7 متر است. انتهاي جنوبي پل بر روي کناره صخره اي و مرتفع رودخانه قرار گرفته است. کناره ديگر رودخانه رسوبي و شيب دار است ، بر همين اساس انتهاي شمالي پل براي رسيدن به سطح اصلي جاده ادامه يافته است. پل داراي طاقي جناغي به عرض 80/21 (در قسمت پاکا) و ارتفاع 40/16 متر است که ضخامت آن از پايين به بالا کاسته مي شود تا اينکه در قسمت تيزه به 30/1 متر مي رسد. فاصله بين دو پايه طاق 30/20 و ارتفاع کلي پل از سطح معمولي آب ، 60/18 متر است. سطح گذر پل از بالاي تيزه طاق به طرفين شيب دار است.

ادامه اين سطح و محور طولي پل در کناره رودخانه ، براي اتصال به جاده انحنا يافته است. براي ساخت طاق و بدنه پل از آجرهايي به ابعاد 5×24×24 سانتيمتر استفاده شده است. براي حراست پايه ها و شالوده پل انبوه ، در کناره هاي رودخانه و در محل برپايي پل ، ديواره هاي (سيل برگردان) مستحکمي احداث شده است. ديواره جنوبي به جهت صخره اي بودن کناره کوتاه و به طول حدود 23 متر است ؛ اما ديواره شمالي به جهت رسوبي و شيب دار بودن کناره شمالي رودخانه ، بلند و به طول 50 متر است. پايه هاي پل به ارتفاع حدود 30/2 متر با لاشه سنگ و ملات ساروج ساخته شده و سپس روي ان طاق و بدنه اصلي پل با آجرهايي به ابعاد 5/4×24×24 سانتيمتر و ملات گچ بالا آمده است. در جانب شمال غربي پايه شمالي پل و در جهت عکس جريان آب ، پشت بند يا موج شکني تعبيه کرده اند که فشار وارد از طرف جريان شديد آب را بر پايه مهار کرده ، آب را به سمت دهانه هدايت مي کند. اين پشت بند تا نزديکي سطح پل بالا آمده است. براي سبک کردن بار پايه ها ، صرفه جويي در مصالح و تدارک فضاهاي مورد نياز ، در بالاي پايه ها اتاق هاي طاقداري تعبيه شده است. براي رسيدن به اتاق شمالي ، با شش پله کوتاه از سطح گذر پل پايين رفته به ايوان مي رسيم که روي آن در بدنه شرقي پل است.

اين ايوان با دري به اتاق و از اتاق با در ديگري به ايوان غربي راه پيدا مي کند. اتاق مذکور 5 متر طول و 3 متر عرض دارد و در ضلع جنوبي داراي صفه اي به طول و عرض 1×8/1 متر و در طرفين آن دو طاقچه است. در ضلع شمالي اتاق نيز 3 طاقچه ديگر تعبيه شده است. ايوان شرقي و غربي به طول 3 و عرض 33/1 متر ، در طرف رودخانه داراي جان پناه است. در پايه جانب جنوبي پل نيز اتاق ديگري به طول و عرض 3×40/6 متر تعبيه کرده اند. به نظر مي رسد که اين اتاق ها مورد استفاده مسافران و نيز پل بانان قرار مي گرفته است. نوشته‌هاي تاريخي ني حاکي از اين است که اتاق ها و دهانه هاي کوچک زير سطح پل ها ، به عنوان مسافرخانه و اطراق گاه مورد استفاده کاروانيان قرار مي گرفته است. تمام طاق هاي پل با قوس جناغي اجرا شده اند. علاوه بر اتاق ها و ايوان هاي مذکور ، براي کاهش وزن پل و فشار وارد بر پايه ، فضاهايي توخالي در زير سطح پل تعبيه شده است. چنين شيوه اي در پل دختر ميانه – از دوره تيموري – و پل هاي ديگري نيز استفاده شده است. سطح گذر پل سنگ فرش شده و جان پناه هاي طرفين آن حدود يک متر ارتفاع دارد. در زير سطح دنباله پل در ساحل شمالي ، دهانه کوچکي به عرض و ارتفاع 50/1×30/1 متر تعبيه کرده اند که ظاهراً آب باران را هدايت مي کرده است. در اطراف پل ، آثار بناهاي قديمي ديگري مشهود است ؛ از جمله در سمت شمالي آن ، آثاري منسوب به کاروانسرا و در مزارع پايين دست ، آثار و بقاياي کوره هاي پخت آجر ، گچ و آهک که احتمالاً براي تهيه مصالح پل مورد استفاده بوده اند. در اين محل همچنين بقاياي قلعه ، سفالينه و گذرگاه هاي مربوط به پيش از اسلام شناسايي شده و به نظر مي رسد که پل انبوه بر جاي پل قديمي تري ساخته شده باشد.

پل انبوه

پل انبوه

پل انبوه

PDFPrint
نقشه :
وضعیت آب و هوا :
دسته بندی :
برچسب ها :
جاجیگا تور

مطالب مرتبط :

در حال بارگزاری...

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

لطفا نظر خود را برای این مطلب بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.