جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پایانه های سفر یزد

تاریخ بروزرسانی :
۴ خرداد ۱۳۹۴

فرودگاه شهید آیت الله صدوقی یزد ( زیر مجموعه اداره کل فرودگاههای استان یزد ) با ۱۲۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا در اراضی مسطحی به مساحت ۵۷۵ هکتار در غرب شهر یزد در استان یزد واقع شده است و حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد . این فرودگاه در تقسیم بندی فرودگاههای کشور به عنوان یک فرودگاه کشوری ، برای انجام پروازهای تجاری در نظر گرفته شده و گاهی ( به ویژه به منظور پروازهای آموزشی ) در موارد نظامی نیز مورد استفاده ارتش و سپاه قرار می گیرد . زمین فرودگاه تحت تملک شرکت فرودگاههای کشور قرار دارد که از شمال به ایستگاه فرعی راه آهن و شهر شاهدیه ، از غرب و جنوب غربی به جاده کنار گذر یزد ، از شرق به بلوار آزادگان و از جنوب شرقی به جاده خضرآباد منتهی می گردد . ارتباط فرودگاه با شهر از طریق درب اصلی واقع در ضلع شرقی و بلوار آزادگان برقرار می باشد و با توجه به اینکه بار ترافیکی خاصی در مسیر مذکور وجود ندارد دسترسی با سهولت انجام می پذیرد . هرچند استان یزد با کمتر از یک میلیون نفر جمعیت از این نظر بیست و دومین استان کشور است اما به دلیل قدمت تاریخی و وجود آثار متعدد فرهنگی و ملی و نیز مراکز متعدد صنعتی از نظر جذب مسافر دارای رتبه به مراتب بهتری می باشد ؛ فرودگاه یزد در حال حاضر دهمین فرودگاه کشور از نظر ترافیک هوایی و مسافری است که سالانه نزدیک به ۴۰۰,۰۰۰ نفر مسافر توسط حدود۳۵۰۰نشست و برخاست مسافری از خدمات آن استفاده می نمایند . عدم وجود ترافیک هوایی سنگین در این فرودگاه در کنار شرایط جغرافیایی و عدم وجود موانع طبیعی اثرگذار در نزدیکی آن ، زمینه مناسبی را برای فعالیتهای آموزشی ، هوانوردی و خلبانی فراهم نموده است و در صورت استفاده از این بستر مناسب ، قابلیت تبدیل به پایگاه اصلی آموزش هوانوردی کشور را دارد . فرودگاه یزد مقصد و مبدأ شهرهای تهران ، مشهد ، کیش و بندرعباس در پروازهای داخلی و شهرهای دمشق ، جده و مدینه در پروازهای بین المللی به حساب می آید که جابجایی مسافر در این مسیرها توسط حدود ۱۰ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی صورت می گیرد . در حال حاضر بطور متوسط در هر روز ۱۰ پرواز مسافری ( نشست و برخاست ) انجام می پذیرد.

1534 پایانه های سفر یزد

ایستگاه راه آهن یزد

اتصال به شبکه حمل و نقل ریلی و جابجایی مسافر و بار از طریق ناوگان ریلی از آرزوهای هر شهروندی می‌باشد. آرزوی مردم استان یزد به بهره‌مندی از راه‌آهن در تاریخ اول خرداد ماه سال ۱۳۵۰ محقق گردید. البته پروژه راه‌آهن جنوب‌شرق، در راستای اهداف متصور برای آن با عنوان راه‌آهن قم ــ زرند در سال ۱۳۱۷ آغاز گردید و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های زیربنائی آن نیز انجام گرفت اما به دلیل اوضاع سیاسی کشور در این سال‌ها افتتاح و بهره‌برداری آن تا سال ۱۳۵۰ به تعویق افتاد. با طلیعه عصر انقلاب صنعتی و ایجاد کارخانه ذوب آهن اصفهان ضرورت دستیابی به منابع معدنی ذغال سنگ و سنگ آهن باعث گردید تا مسئولین وقت با اهمیت خاصی این پروژه عظیم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار دهند. کلیه عملیات فنی و نقشه برداری‌ها به دست مهندسین و کارگران ایرانی در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام یافت.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در یک شبکه گسترده و عظیم از خطوط، مهمترین نقاط حمل و نقل کشور را که در برگیرنده بنادر جنوب و شمال، مراکز صنعتی و اقتصادی از قبیل کارخانجات و مراکز اقتصادی و تجاری همچنین معادن عظیم مستقر در اقصی نقاط کشور را به یکدیگر متصل نموده‌است. این مجموعه گسترده تا سال ۱۳۹۰ در برگیرنده ۹۵۰۰ کیلومتر خط اصلی، در قالب ۱۸ اداره کل تقسیم‌بندی گردیده‌است.

اداره کل راه‌آهن یزد یکی از این ادارات کل ۱۸گانه راه‌آهن می‌باشد. این اداره کل در سال ۱۳۵۰ با اتصال به شبکه راه‌آهن به منظور بهره‌برداری از معادن سنگ آهن و ذغال سنگ جهت تغذیه کارخانه ذوب آهن اصفهان، فعالیت خود را آغاز نمود. در حال حاضر این اداره کل دارای ۶۸۰ کیلومتر خط اصلی می‌باشد. مرکز آن در ایستگاه یزد قرار دارد و با اتصال به ۴ اداره کل (شرق، اصفهان، هرمزگان و کرمان) سهم و اهمیت قابل توجهی را در شبکه حمل و نقل ریلی به خود اختصاص داده‌است. این اداره کل از خروجی ایستگاه بادرود در استان اصفهان شروع و در ایستگاه بافق به ادارات کل راه‌آهن کرمان، هرمزگان و شرق متصل می‌گردد. نقشه خطوط اداره کل راه‌آهن یزد به پیوست می‌باشد.

اهمیت استراتژیک اداره کل راه‌آهن یزد بدلیل واقع شدن در منطقه معدنی کشور و نقش آن در جابجایی و انتقال مواد معدنی همچنین اتصال بخش اصلی کریدورهای ترانزیتی ریلی راه‌آهن، اهمیتی قابل توجه می‌باشد. به گونه‌ای که مبتنی بر آمار عملکرد در دهه هشتاد در مجموع از حیث شاخص‌های عملکردی در راه‌آهن رتبه اول را کسب نموده‌است. کسب ۴۰? درآمد راه‌آهن در بین ۱۸ اداره کل بسیار حائز اهمیت و تحسین برانگیز می‌باشد.

1540 پایانه های سفر یزد

پایانه مسافربری یزد

در زمینی به مساحت ۵۷ هکتار حد فاصل جاده شهرک صنعتی و جاده ترانزیتی و بلوار شهید دهقان که متعلق به سازمان مسکن وشهرسازی بود طی مراحل قانونی تملک، و در تاریخ ۷۷/۱/۲۵ عملیات عمرانی پایانه آغاز شد و در تاریخ ۱۳۸۸/۱۰/۱۵ با تعطیلی پایانه قدیم، خدمات دهی به مردم در پایانه جدید آغاز شد. زیر بنا پایانه بزرگ حدود ۱۴۰۰۰ مترمربع شامل ساختمان، حیات مرکزی و رواق‌هامی باشد که هزینه حدود ۱۰۰،۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال است که توسط شهرداری یزد ساخته شده‌است. ۱۲ هکتار فضای جنگلی- ۲ هکتار فضای سبز تزئینی – ۱۷ مرکز تجاری عرضه سوغات وتنقلات، مطبوعات، میوه فروشی، اسباب بازی فروشی، محصولات فرهنگی وخدماتی – رستوران بزرگ ومجهز – نمازخانه بزرگ- پاسگاه نیروی انتظامی – کافی نت – کافی شاپ – ۱۶ دفتر فروش بلیط باامکانات کافی وبه روز به مساحت هرکدام ۳۵۰مترمربع در سه طبقه، محل استراحت رانندگان(یک واحد ۸۰مترمربعی)، اتاق مدیریت مشرف به سالن انتظار مسافر، شرکت وگیشه فروش بلیط – سرویس‌های بهداشتی متعدد(۶۴ چشمه)-تعداد۱۲۸ سکوی سوار شدن مسافر – پارکینگ خودروهای سبک به تعداد۳۰۰ واحد (۲۰۰ واحد مسقف و۱۰۰ واحد بدون سقف) – سیستم تهویه مطبوع – ساختمان اداری مناسب – سالن عمومی بسیار مناسب به مساحت ۱۵۰۰مترمربع – ۳۵۰۰۰مترمربع کف فرش و ۵۰۰۰۰ مترمربع آسفالت.

1535 پایانه های سفر یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    برای سفر به شهر زیبای یزد ما از هواپیما استفاده کردیم و دسترسی خوبی به مرکز شهر یزد داشت

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    برای سفر به یزد از هواپیما استفاده کنید چرا که هم قیمت بلیطاش خوبه و هم موقعیت فرودگاه و امکاناتی که در فروگاه وجود دارد

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد