جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

وقتی برند حرف اول را می‌زند…

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت امیدبخش رونق خرید مبل ملایر در خود این شهرستان است نه یافت‌آباد!

به گزارش ایسنا، در اینجا برند حرف اول را می‌زند وقتی اقبال خرید مبلی در یافت‌آباد بالاست و در زادگاهش کم، هر چند نباید از کم‌کاری ملایری‌ها در بازاریابی و تبلیغات غافل شد که همین امر موجب ورود دلالان به عرصه شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد ثبت ملی مبل و منبت ملایر بتواند تا حدودی این مشکل را مرتفع سازد اما باید مسئولان ذیربط چاره‌ای بیندیشند و علاوه بر فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، بازار خوب و تبلیغات درخوری برای این محصولات داشته باشند.

امیدواریم شاهد خروج از مهجوریت هنری باشیم که حاصل زحمات هنرمندانش به جیب دلالان و یافت‌آبادنشینان می‌رود هر چند تضمینی برای رفع این معضل به صورت ۱۰۰ درصدی نیست.

انتظار می‌رود با ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت، هنری که نوای زندگی را در دل هنرمندانش زنده می‌کند و از جان و دل برایش مایه می‌گذارند، تمام زیرساخت‌های لازم برای به ثمرنشاندنش فراهم آید تا هیچ دلالی قدرت نفوذ به عرصه کاریشان را نداشته باشد.

باید صفر تا صد کار ساخت مبل و منبت در شهر هنرپرور ملایر به گونه‌ ‎ ای فراهم آید تا دیگر نیازی نباشد برخی امور مربوط به آن در خارج از شهرستان انجام گیرد و طمع دلالان را ریشه‌کن کرده و سود این هنر برای هنرمندانش و یافت‌آبادنشینان برابری کند.

با توجه به اسناد و مدارک موجود منبت‌کاری در ایران، سابقه این صنعت به ۱۵۰۰سال می‌رسد و قدیمی‌ترین اثر منبت‌کاری موجود یک لنگه در چوبی است و روی آن با خلال‌هایی از چوب گردو و نقوش زیبایی تزئین شده است.

منبت‌کاری با چوب یکی از ظریف‌ترین صنایع‌دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ارزان و ساده، محصولاتی با ارزش خلق می‌کنند، هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه‌ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی، نقوش اسلیمی، ختایی و گل، مرغ، شیر، فیل و طرح‌های هخامنشی روی چوب کنده‌کاری می‌کنند.

با توجه به اینکه تولید مبل و منبت یکی از ارکان اصلی اشتغال در ملایر محسوب می‌شود، با پیگیری‌های انجام شده به تازگی ملایر، به عنوان شهر ملی و پایتخت مبل و منبت ایران زمین به ثبت رسید و این شهرستان در فهرست شهرهای صنایع‌دستی کشور قرار گرفت.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: ثبت ملی ملایر به عنوان شهر مبل و منبت ایران اسلامی از جمله نتایج ارزشمندی است که به مدد مشارکت و اراده مردم شهرستان ملایر محقق شده و نویدبخش گشایش‌های آینده در حوزه توسعه و اشتغال شهرستان زیبایمان خواهد بود.

محمد کاظمی افزود: دستاوردها و ثمرات هر تلاش و کوششی در عرصه آبادانی این سرزمین مرهون حضور و حمایت ملت بزرگ ایران بوده و بدیهی است که توفیقات خادمان مردم در دیار پرافتخار و زرخیر ملایر نیز متکی بر حضور هوشمندانه و موثر اهالی نگین غرب ایران زمین است.

وی اظهار کرد: این خواست دیرین ملایری‌ها بود که به برکت حسن تعامل با کارگزاران دولت تدبیر و امید و اعتماد عمومی به منتخبانی حاصل شد که اتحاد و وحدت کلمه را بر سلایق ارجح دانستند و گشودن گره‌های شهر را اولویت‌کاری خویش قرار داده‌اند.

صادرات صنعت مبل و منبت ملایر در حال پیگیری است

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز در این رابطه به ایسنا گفت: یکی از تولیدات بسیار مهم شهرستان تولید مبل و منبت است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بین شهرهایی که کاندیدای ثبت ملی مبل و منبت بودند، شهرستان ملایر را انتخاب کرده است.

عبدالعظیم رضایی افزود: با توجه به شاخصه‌های فراوان موجود در ملایر، این شهرستان به عنوان پایتخت مبل و منبت کشور ثبت ملی شد و این یک نوید بسیار خوب و روشن برای این صنعت در ملایر به شمار می‌رود.

وی در ترسیم وضعیت این صنعت در این شهرستان، اظهار کرد: در سطح شهرستان حدود ۴ هزار واحد مبل و منبت فعال است که نزدیک به ۸ هزار نفر نیروی کار به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم درحال فعالیت هستند.

رضایی با بیان اینکه با این اتفاق شاهد پیشرفت و توسعه این شغل در سطح شهرستان خواهیم بود، ادامه داد: بحث صادرات این صنعت به خارج از کشور در حال پیگیری است و انجمن مبل و منبت نیز چند ماه پیش تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کارگاه‌های بسیار زیاد و پراکنده موجود، شهرک تولید مبل و منبت و نمایشگاه دائمی نیز در سطح شهرستان فعالیت دارند و نیمی از واحدهای تجاری مستقر بلوار اصلی شهر ملایر به نام بلوار ۳۲ متری شهید مطهری، به عرضه مبل و منبت تخصیص یافته است.

تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار سرویس مبلمان نفیس در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر نیز به ایسنا گفت: با توجه به تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار سرویس مبلمان نفیس در مدل‌های مختلف به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان، این شهرستان به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران شناخته شده است.

ابراهیم جلیلی افزود: درحال حاضر نزدیک به ۵ هزار کارگاه و ۱۵ هزار کارگر در زمینه تولید کلاف خام مبلمان در ملایر به فعالیت مشغول هستند.

وی عنوان کرد: این تولیدات به تمام نقاط کشور به ویژه شهرهای تهران، ‌تبریز،‌ مشهد،‌ چابهار، ‌سنندج، ‌شیراز، ‌اصفهان و کرمان و از طریق صادرگنندگان به کشورهای آسیای میانه و کردستان عراق صادر می‌شود.

جلیلی با اشاره به کیفیت بالای مبل و منبت ملایر، ‌گفت: کیفیت مبل ملایر در کشور حرف اول را می‌زند و در سبک‌های مختلف ساخته می‌شود و مشتریان با سلایق مختلف خود را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری ملایر به فعالیت ۲ شهرک صنعتی مبل و منبت در این شهر اشاره و تصریح کرد: شهرک مبل و منبت حاجی‌آباد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی در استان است و شهرک خصوصی چوب‌کار زاگرس نیز در ملایر زیرنظر فنی‌وحرفه‌ای فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: خیابان مطهری یا ۳۲ متری ملایر را می‌توان به عنوان نمایشگاه بزرگ فروش مبل این شهر محسوب کرد چرا که بیش از ۱۰۰ نمایشگاه و مغازه فروش مبل در این خیابان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور خبر از ثبت ملی ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در لیست شهرهای صنایع‌دستی کشور داد.

دکتر زهرا احمدی‌پور ابرازامیدواری کرد این اقدام باعث شود این صنعت توسعه بیشتری یابد و زمینه و فرصت اشتغال برای جوانان این خطه از ایران اسلامی و رونق اقتصادی بیش از گذشته فراهم شود.

چرا ملایر شهر ملی مبل و منبت شد؟

معاون صنایع دستی کشور نیز به ایسنا گفت: پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، تعداد فعالانی که در حوزه منبت مبل کار می‌کنند و همچنین فروشگاه‌ها و گردش مالی، در ملایر نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است.

بهمن نامورمطلق درباره اینکه چرا ملایر به‌عنوان شهر ملی مبل و منبت در لیست شهرهای صنایع‌ دستی کشور ثبت شد، توضیح داد: بهترین نمونه‌ها در حوزه خوشنویسی، نگارگری، معرق و منبت و … در تهران وجود دارد چرا که بیشتر هنرمندان خوب به تهران مهاجرت کرده‌اند و ساکن این استان هستند، به همین علت نمی‌توانیم بهترین‌ها را فقط از استان تهران انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه منبت مبل باید به سراغ شهرهای دیگر مثل ملایر، آباده، تویسرکان و قم می‌رفتیم. پیش از این، شهر آباده در استان فارس را به‌عنوان شهر دارای نشان جغرافیایی معرفی کردیم بنابراین پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، بیشترین تعداد فعالان در این رشته هنری، میزان فروشگاه‌ها و گردش مالی ملایر از نظر آمار نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: ما ملایر را سال گذشته و قبل از انتصاب خانم احمدی‌پور به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب کردیم و حتی مبلغی برای تأمین زیرساخت‌ها و گفتمان‌سازی در این حوزه پرداخت کردیم.

به گزارش ایسنا، شهرستان ملایر چهارهزار واحد تولید مبل و منبت دارد و بیش از هشت‌هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. همچنین به‌تازگی بازار مبل ملایر افتتاح شده است.

177 وقتی برند حرف اول را می‌زند...

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *