جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ورود «مجلس» به دعوای مالکیت «نیاوران» و «سعدآباد»

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ فروردین ۱۳۹۶

درحالی که حکم اولیه دادگاه به مالکیت بنیاد مستضعفان بر دو کاخ‌موزه سعدآباد و نیاوران رای داده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس به این پرونده مناقشه‌آمیز خبر داده است. طیبه سیاوشی مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌های نیاوران و سعدآباد را به‌نفع منافع ملی ندانسته و به روزنامه توریسم گفته است: «این کاخ‌ها فقط به‌عنوان اموال غیرمنقول شناسایی نمی‌شوند.»

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاخ‌های نیاوران و سعدآباد جزو حافظه تاریخی این کشور هستند و باید حفظ شوند، وظیفه حفظ این آثار را برعهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت ذی‌ربط آن ذکر و خاطرنشان کرده است: «کاخ‌ها به‌عنوان پیشینه تاریخی این کشور زیرنظر یک دستگاه دولتی و فرهنگی در حال حفظ‌ شدن هستند.» به گفته سیاوشی این مباحث در کمیسیون فرهنگی مجلس هم مطرح شده است. وی در این‌باره تصریح کرده است: «بنده و خانم سلحشوری که ناظر مجلس در میراث‌فرهنگی هستند، در این مورد حرف زدیم. قرار بر این شد که ما از طرف کمیسیون پیگیری قانونی کنیم و ببینیم این مساله چرا به ابعاد این‌چنینی رسیده و الان که حدود چهل سال از انقلاب می‌گذرد، چرا نمود عینی پیدا کرده است؟»

این نماینده تهران در ادامه افزوده است: «اولین کاری که در کمیسیون فرهنگی مجلس انجام دادیم، این بود که از سازمان میراث‌فرهنگی جواب خواستیم. صحبت‌هایشان را که شنیدیم، به صورت مستندتری در این مورد مساله را مطرح خواهیم کرد. انشاءالله یک هفته دیگر در این مورد مفصل‌تر و دقیق‌تر می‌توان حرف زد.» سیاوشی با اعلام مخالفت صددرصدی خود با مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌های نیاوران و سعدآباد یادآور شده است: «من معتقدم این اموال و کاخ‌ها و همچنین بقیه اموالی که به نوعی متعلق به پیشینه تاریخی این مملکت هستند، باید زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشند. امیدواریم معاونت میراث‌فرهنگی ارتقا پیدا کند و به‌هر‌حال پوشش بهتری داده شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسانی در مجلس و به‌خصوص کمیسیون فرهنگی هستند که موافق مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌های نیاوران و سعدآباد باشند، خاطرنشان کرده است: «من تاکنون موضع موافقی نشنیدم. گرچه ممکن است افرادی هم موافق باشند. به هر حال مسلم است که قانون زیاد داریم و گاهی بعضی از قانون‌ها مزاحم هم هستند. باید بتوانیم حوزه نظارت را بیشتر در نظر بگیریم و بررسی کنیم که آیا واگذاری مالکیت کاخ‌ها با همه ارزش‌های مادی و معنوی‌شان به بنیاد مستضعفان در راستای منافع ملی است یا نه؟» وی در پایان تاکید کرده است که جمع‌بندی‌ها هفته آینده مطرح خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در یکی دو روز گذشته، مدیرکل موزه‌ها نیز از سران سه قوه خواسته بود به این موضوع ورود پیدا کنند و مانع از مالکیت بنیاد بر دو کاخ مذکور شوند.

در همین‌حال، کارشناسان حقوقی مختلف بر لزوم باقی ماندن تملک سعدآباد و نیاوران در دولت و سازمان میراث فرهنگی تاکید کرده‌اند. پیش از این نیز مسوولان سازمان میراث فرهنگی با استناد به مواد قانونی مربوط به اموالی که می‌تواند تحت مصادره بنیاد مستضعفان باشد، تاکید کرده بودند که طبق فرمان امام، بنیاد نمی‌تواند کاخ‌های مذکور را تحت تملک خود درآورد. براین اساس از آنجا که کاخ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران تحت تملک بنیاد پهلوی بوده‌اند و جزو اموال عمومی و دارایی‌های مردمی محسوب می‌شدند، نمی‌توانند به مالکیت بنیاد درآیند؛ چراکه تنها اموال خاندان پهلوی می‌تواند از سوی بنیاد مستضعفان مورد مصادره قرار گیرد.

1396012211182425410499324 ورود «مجلس» به دعوای مالکیت «نیاوران» و «سعدآباد»

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *