جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

همدان ۲۰۱۸ – فرصتی برای رونق گردشگری ورزشی

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ فروردین ۱۳۹۷

همدان- ایرنا- انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸، فرصتی طلایی را برای رونق صنعت گردشگری ورزشی در این استان مهیا ساخته است.
به گزارش ایرنا، همدان با برخورداری از طبیعت بکر، ویژگی های فصلی و نیز امکانات مناسب می تواند از این فرصت لازم برای توسعه فراگیر حوزه گردشگری ورزشی به خوبی بهره مند شود.
استان همدان با قرار گرفتن در منطقه کوهستانی یکی از پایلوت های اصلی رشته هایی نظیر اسکی برف، اسکی چمن، کوهنوردی، طبیعت گردی، دوچرخه سواری کوهستان، سنگنوردی، صخره نوردی، ورزش های هوازی، یخ نوردی و سایر ورزش های مفرح است.
این استان در طول ۶ ماهه نخست بهار و تابستان بهترین شرایط آب و هوایی را برای پرداختن به رشته هایی نظیر کوهنوردی، دوچرخه سواری کوهستان، کوهپیمایی، اسکی چمن، سنگنوردی و صخره نوردی و نیز گردشگری ورزشی مهیا می کند.
همچنین قرار گرفتن شهر همدان در ارتفاع بالای ۱۷۰۰ متر از سطح دریا بهترین فرصت را برای آماده سازی تیم های ملی فراهم ساخته و می توان از طبیعت بکر همدان در کوهستان نظیر دشت میشان برای بدنسازی تیم ها استفاده کرد.
همدان از دیرباز مهد کوهنوردان تاریخ ساز ایران بوده و همه ساله نیز هزاران کوهنورد به ارتفاعات الوند و سایر قلل مرتفع این استان صعود می کنند.
همچنین تجهیز مناطق بکر منطقه کوهستانی الوند به خدمات تفریحی و رفاهی این فرصت را ایجاد کرده تا گردشگران ورزشی بتوانند مدت زمان طولانی را برای دایر کردن اردوهای گردشگری در این مناطق سپری کنند.
در واقع ویژگی کوهستانی همدان بهترین فرصت را برای توسعه ورزش هایی نظیر کوهنوردی و اسکی که هم اکنون مورد توجه توریسم ورزشی در عرصه های بین المللی است فراهم ساخته و می توان از این ظرفیت ها برای جذب گردشگر خارجی به خوبی استفاده کرد.

hamedan همدان 2018   فرصتی برای رونق گردشگری ورزشی
پیست اسکی ‘تاریک دره’ واقع در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر همدان از معدود پیست های کشور است که توانایی برگزاری مسابقات اسکی برف و اسکی چمن را دارد.
پیست اسکی روی چمن همدان سال ۹۲ مورد تایید فدراسیون جهت انجام مسابقات بین المللی قرار گرفت و پس از پیست دیزین منحصر به فردترین پیست اسکی کشور است و انتظار می رود با بهسازی و مرمت این پیست بتوان بر محوری شدن آن در رونق گردشگری ورزشی در منطقه چشم نواز تاریک دره اثرگذار بود.
همچنین برخورداری کوهستان همدان از پناه گاه های مدرن و مجهز این فرصت را مهیا ساخته تا کوهنوردان سایر کشورها بتوانند براحتی به ارتفاعات همدان عزیمت کرده و میهمان این مناطق باشند و این به نوبه خود راهبردی مهم در توسعه گردشگری است.
از سوی دیگر همدان می تواند یکی از پایلوت های اصلی در میزبانی رویدادهای بین المللی ورزش باشد.
در سال های گذشته میزبانی مسابقات آسیایی سنگنوردی، کشتی و رشته های رزمی در کنار تورنمنت های بین المللی نه تنها تاثیر بسزایی در رشد ورزش این استان داشت بلکه در رونق گردشگری ورزشی نیز بسیار اثرگذار بود.
میزبانی رویدادی نظیر شطرنج بین المللی اوپن ابن سینا به مدت ۱۰ روز و با حضور چهره های مطرح شطرنج جهان نیز نمونه بارز در رونق گردشگری ورزشی در سال های اخیر بود که منجر شد تا شطرنج بازان مطرح جهان سفیران معرفی ویژگی های گردشگری شهر همدان در کشور خود باشند.
انتشار فیلم و تصاویری از مناطق بکر گردشگری و تاریخی همدان توسط چهره های سرشناس شطرنج جهان در حاشیه رقابت های اوپن ابن سینا در تابستان سال گذشته نیز بازتاب خوبی در معرفی جاذبه های گردشگری این شهر داشت.
به همین منظور است که می توان از ظرفیت ها و زیرساخت های بالقوه ورزش و طبیعت همدان با بهره مندی از فرصت ایجاد شده ‘رویداد ۲۰۱۸’ برای توسعه و رونق گردشگری ورزشی بهره مند شد.

** عزم دستگاه ورزش برای میزبانی از همدان ۲۰۱۸
مدیرکل ورزش و جوانان همدان در این ارتباط اظهار کرد: هیات های ورزشی استان باید برای میزبانی رویدادهای بین المللی ورزشی برای سال میلادی ۲۰۱۸ همزمان با انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری آسیا برنامه ریزی کنند.
رسول منعم اظهار کرد: از هیات های ورزشی می خواهیم تا نسبت به اخذ امتیاز میزبانی رویدادهای ملی و بین المللی در رشته های مختلف تلاش و برنامه ریزی داشته باشند.
وی با بیان اینکه رویداد همدان ۲۰۱۸ بهترین فرصت برای رونق گردشگری ورزشی است، گفت: از آنجا که مسابقات ورزشی یکی از بهترین راهکارها در جذب گردشگر است، انتظار می رود هیات های ورزشی با رویکرد میزبانی های بین المللی تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: میزبانی مسابقات ورزشی در سطح بین المللی با حضور تیم های مختلف خارجی، شور و نشاط خاصی در سطح جامعه به خصوص در بین قشر جوان ایجاد می کند و می تواند تبلیغ بسیار خوی برای جذب سایر گردشگران ورزشی باشد.
منعم افزود: برگزاری تورنمنت های ورزشی در سطح بالای بین المللی تحولات عظیم اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای استان به ارمغان می آورد و مسئولان نیز باید نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند.
وی یادآور شد: انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸، آغازی برای ایجاد تحول اساسی در صنعت گردشگری است و ورزش نیز سهم بسزایی در این رویداد دارد.
وی بیان کرد: برنامه ریزی های حوزه ورزش باید به گونه ای باشد که شان و جایگاه همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا به خوبی لحاظ شود.
در همین چارچوب است که مقرر شده در صورت موافقت فدراسیون های ورزشی، مسابقات شطرنج بین المللی ابن سینا، مسابقات بین المللی پرش با اسب نوجوانان و جوانان، برگزاری جشنواره اسب اصیل ایرانی، مسابقات صحرانوردی آسیا، لیگ جهانی اسکی، تورنمت بین المللی شطرنج سیمونتاله، مسابقات سنگنوردی آسیایی و دوره بین المللی مدیریت و رهبری ورزش همگانی در سال ۲۰۱۸ به میزبانی همدان برگزار شود.

** تاثیر مستقیم رونق گردشگری ورزشی در اقتصاد همدان
رئیس هیات ورزش های همگانی همدان نیز در این باره گفت: رشد صنعت گردشگری ورزشی در توسعه اقتصادی همدان و شناسایی و معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی این استان در عرصه بین المللی کمک بسزایی خواهد داشت.
هادی سبزواری افزود: جذب جهانگردان خارجی اکنون به عنوان یکی از نیازهای اصلی صنعت گردشگری کشورمان ارزیابی می شود.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم ورزش های همگانی در رونق گردشگری ورزشی همدان گفت: آمادگی خود را برای میزبانی اجلاس روسای فدراسیون های همگانی در قاره آسیا و جهان را داده ایم.
وی افزود: ورزش های همگانی با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۷۰ رشته مفرح و پرهیجان بهترین فرصت را برای جذب گردشگران ورزشی ایجاد کرده است و اکنون در همدان آمادگی هرگونه میزبانی اعم از ورزش صبحگاهی، همایش های ورزشی، پیاده روی، دو عمومی، گردشگری ورزشی در طبیعت و سایر رشته های عمومی را داریم.

** همدان دهکده کوچک برای رونق گردشگری ورزشی است
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان نیز در این ارتباط اظهار کرد: همدان دهکده کوچک برای رونق گردشگری ورزشی است و هم اینک بهترین امکانات را برای میزبانی رویدادهای فراملی در رشته های سنگنوردی و کوهنوردی را داریم و می توان از این ظرفیت ها برای میزبانی رویدادهای مهم بین المللی و نیز اردوهای ملی استفاده کرد.
علیرضا گوهری افزود: استان همدان هم اکنون مجهزترین سالن سنگنوردی کشور را در اختیار دارد ضمن اینکه در رشته هایی نظیر یخ نوردی، اسکی و کوهنوردی نیز دارای ظرفیت های بالقوه است.
وی بیان داشت: ظرفیت موجود در امکانات طبیعی و زیرساخت ها، افتخار بزرگی برای فدراسیون هایی نظیر کوهنوردی کشور است که باید در جهت توسعه رشته های ورزشی مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.

** دهکده گنج نامه قطب رونق گردشگری ورزشی
رئیس هیات مدیره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه نیز در این باره گفت: این دهکده قطب رونق گردشگری ورزشی در همدان است و زیرساخت های خوبی را برای تحقق این هدف مهیا ساخته ایم.
سعید ترابیان با تاکید بر اینکه دهکده گنج نامه نقش محوری در تحقق اهداف رویداد آسیایی ۲۰۱۸ دارد، گفت: رویداد ۲۰۱۸ فرصت طلایی برای شناساندن قابلیت های گردشگری همدان است و باید از این مهم با حمایت مسئولان به خوبی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: در بخش گردشگری ورزشی نیز دهکده گنج نامه بسترهای خوبی را شکل داده و فقط نیاز به توجه مسئولان برای رونق این بخش داریم.
وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته همواره از تیم های حرفه ای در لیگ های باشگاهی کشور حمایت مالی لازم را داشته ایم اما باید توجه داشت که مهمترین نیاز همدان رونق گردشگری ورزشی است و باید در این بخش سرمایه گذاری شود.
ترابیان بیان کرد: هم اکنون ایجاد بیش از ۲۰ رشته ورزشی مهیج که به لحاظ متمرکز شدن در ارتفاعات در کشور بی نظیر است، مجتمع تفریحی، توریستی و ورزشی گنج نامه را به عنوان یکی از قطب های اصلی جذب گردشگر بویژه گردشگر ورزشکار مطرح کرده است.
وی افزود: بارها نیز اعلام کرده ایم که آمادگی هرگونه همکاری با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در توسعه بخش های ورزشی را در دل این مجموعه تفریحی گردشگری داریم و هم اینک بهترین فرصت برای ایجاد پیست اسکی در منطقه دشت میشان است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کوهستان همدان بویژه منطقه گنج نامه بهترین مکان برای فعالیت های ورزشی در فصل زمستان است.
وی یادآور شد: تله کابین گنج نامه، امکانات مدرن ورزشی مجتمع تفریحی توریستی گنج نامه، تله سی یژ و تله اسکی تاریک دره بهترین تجهیزات را برای برگزاری دوره های تفریحی، آموزشی و مسابقات رسمی را فراهم ساخته است.
ترابیان افزود: دشت میشان نیز بهترین مکان برای ساخت مسیر اسکی، نصب تله سی یژ، اسنومبیل سواری و جت اسکی است و امیدواریم با حمایت مسئولان و سایر سرمایه داران بخش خصوصی بتوانیم این امکانات را در این منطقه تجهیز کنیم.

منبع: ایرنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد