جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نقش برجسته مهرداد دوم

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ دی ۱۳۹۲

در پایین نقش برجسته و کتیبه داریوش اول ، نقش برجسته ای در قابی مستطیلی به طول ۷۳/۶ متر و عرض ۴۸/۳ متر بر کوه بیستون نقر شده که متعلق به مهرداد دوم شاهنشاه مقتدر اشکانی است که از سال ۱۲۳قبل از میلاد تا ۸۷ قبل از میلاد بر امپراطوری وسیعی حکم می راند. این نقش برجسته، در حدود سال ۱۰۰ قبل از میلاد ایجاد شده است. در نقش برجسته مذکور، در برابر مهرداد دوم چهار نفر از ساتراپ های محلی به ترتیب اهمیت و جایگاهشان در پشت سر هم ایستاده اند . در حالی که نیمرخشان به طرف مهرداد است و نیمی از صورت مهرداد نیز به طرف آنهاست و یک دست خود را به حالت احترام بالا برده اند . مهرداد نیز دست راست خود را به حالت احترام بالا برده است .

کتیبه ای که بر روی این نقش برجسته حک شده ، در واقع افراد واقع در صحنه را به ما می شناساند .که به زبان و خط یونانی است. نفر اول «گودرز اول » ساتراپ ساتراپ ها و امیر گرگان است که بعدها بر بخشی از شاهنشاهی اشکانیان حکومت کرده است. نام نفر دوم کاملاً محو شده و لقبی نیز ندارد. نفر سوم « مهرداد » است که لقب او در این کتیبه «پیس تومینوس» به معنی مورد اعتماد شاه است. در دست وی تصویر الهه نیکه در حالی که حلقه روبان داری در دست دارد، دیده می شود. نفر چهارم «کوفاستس» نام دارد این نقش برجسته در حقیقت واگذاری قدرت از طرف مهرداد را به هر یک از این بزرگان نشان می دهد.

متاسفانه قسمت مهم نقش برجسته مهرداد دوم در قرن دوازدهم هجری قمری برای ایجاد وقف نامه شیخ علیخان زنگنه صدراعظم شاه سلیمان صفوی از بین رفته است. خوشبختانه طرح اولیه اثر از روی طرح شخصی به نام گرلو که در دوره صفوی و قبل از تخریب نقش برجسته کشیده شده، قابل بازسازی و مطالعه است. این اثر در تاریخ۱۹/۱۲/۱۳۸۰ به شماره ۴۸۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

8. Mehrdade 2 نقش برجسته مهرداد دوم

مهرداد دوم نقش برجسته مهرداد دوم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 2.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *