رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اسفند ۱۳۹۵

نحوه استفاده از تله سیژ

اشتراک گذاری

تله سیژ رایج ترین روش برای بالارفتن از کوه برای اسکی بازان است. تله سیژ تعداد زیادی صندلی است که از یک کابل که به دکل متصل است، آویزان هستند. کابل در یک مسیر دایره ای می چرخد و صندلی ها را به بالا و پایین کوه می برد. زمانی که روی تله سیژ می نشینید و به بالای کوه می روید چوب اسکی ها را روی پای خود نگه می دارید.

انواع مختلف تله سیژ

انواع مختلفی از تله سیژ وجود دارد. در تله سیژ های قدیمی هر صندلی به صورت دائمی به کابل متصل شده است که باعث می شود در تمام طول مسیر صندلی ها با یک سرعت حرکت کنند، در حالی که در تله سیژهای جدید اغلب صندلی ها در بالا و پایین از کابل جدا می شوند تا سرعت آن کاهش یابد و سوار و پیاده شدن از آن آسان تر شود. همچنین در زمان بالا رفتن از شیب سرعت آن افزایش یابد. برخی تله سیژهای قدیمی تر از یک نوار نقاله هنگام سوار شدن به تله سیژ استفاده می کنند و سرعت حرکت را کمی افزایش می دهند. تعداد صندلی تله سیژها مختلف است، اما بیشتر تله سیژها معمولاً بین ۲ تا ۸ صندلی دارند. آخرین تفاوت میان آن ها نوع میله محافظ آن هاست. بیشتر میله های محافظ از بالا به پایین کشیده می شوند، اما در برخی تله سیژهای دو نفره به دور آن می چرخند. معمولاً میله های محافظ محلی برای استراحت پا دارند، در نتیجه پاها آویزان نخواهند بود، البته در برخی از آن ها این امکان وجود ندارد. برخی تله سیژهای جدید وسایل رفاهی جدیدی مانند صندلی های گرمایی و حباب پلاستیکی دارند که می تواند پایین آورده شود تا از باد و برف در امان بمانید. بررسی در این بخش بر اساس نوع رایج تله سیژ با میله محافظ است که از بالا به پایین آورده می شود.

سوار شدن تله سیژ

زمانی که به تله سیژ نزدیک می شوید، اغلب نوعی سیستم صف بندی وجود دارد. درون صف قرار بگیرید و با حوصله با صف به سمت تله سیژ حرکت کنید. زمانی که در صف هستید، بند باتوم را از مچ در بیاورید. در برخی از پیست ها، ورودی هایی وجود دارد که به صورت خودکار باز و بسته می شوند تا افراد را در زمان مناسب به داخل هدایت کند تا سوار تله سیژ شوند. زمانی که ورودی باز می شود، تنها یک نفر باید وارد شود. به محض اینکه ورودی باز شد، وارد آن شوید و تا جایی جلو بروید که به یک خط نشانه برسید که نشان می دهد سر چوب اسکی باید آن جا قرار بگیرد. انجام این کار را طولانی نکنید، زیرا ورودی مدت کمی باز می ماند و زمان قرار گیری شما در این موقعیت به اندازه ای است که تله سیژ به شما برسد. زمانی که پشت خط نشانه برای رسیدن تله سیژ منتظر هستید، هر دو باتوم را در یک دست بگیرید و از بالای شانه به صندلی تله سیژ که در حال رسیدن است نگاه کنید. اگر تله سیژ قدیمی باشد، باید از یکی از دستان خود برای نگه داشتن صندلی استفاده کنید تا به پاها برخورد نکند. به محض اینکه صندلی به شما رسید، روی آن بنشینید، چوب اسکی ها را کمی بلند کنید. سپس میله محافظ را پایین بیاورید، اطمینان حاصل کنید که همگی روی صندلی پشت میله قرار گرفته اند و سپس چوب اسکی ها را روی محل استراحت پاها قرار دهید.

در زمان نشستن روی تله سیژ

زمانی که روی تله سیژ نشسته اید، با آسایش خاطر به عقب تکیه دهید و از مناظر لذت ببرید، در حالی که باتوم ها را در یک دست گرفته اید و پاها را روی محل استراحت قرار داده اید. اگر در یک تله سیژ مدرن نشسته اید که دارای حباب محافظ است در صورت وجود باد و برف می توانید حباب را پایین بیاورید تا گرم تر بمانید.

پیاده شدن از تله سیژ

زمانی که به ایستگاه بالایی نزدیک می شوید، باید خود را آماده پیاده شدن از تله سیژ کنید. وقتی که به فاصله ۲۰ ثانیه ای از ایستگاه می رسید، پاها را از محل استراحت بردارید و اجازه دهید که پاها آویزان شوند. اطمینان حاصل کنید که همه کسانی که روی صندلی هستند پاهای خود را از روی میله استراحت برداشته اند، سپس قبل از ورود به ایستگاه، میله محافظ را بالا ببرید. در سال های اخیر بسیاری از تله سیژها دارای علائمی هستند که به شما نشان می دهند کجا باید میله محافظ را بالا ببرید. اگر در تله سیژهای جدید هستید، سرعت صندلی در این جا کم می شود، در نتیجه زمان بیشتری برای پیاده شدن از تله سیژ خواهید داشت. اما اگر روی تله سیژ قدیمی هستید، سرعت آن در هنگام رسیدن به ایستگاه کم نمی شود، در نتیجه باید کمی سریع تر عمل کنید. زمانی که تله سیژ به ایستگاه رسید، سر چوب اسکی را بالا ببرید، در نتیجه به سکو گیر نخواهند کرد و از افتادن شما جلوگیری می کند. تله سیژها معمولاً دو بخش در ایستگاه بالایی دارند، یک بخش مسطح برفی برای قراردادن چوب اسکی ها و به دست آوردن تعادل و یک محل با شیب ملایم برای سر خوردن و پیاده شدن از تله سیژ.

وقتی که به محل مسطح می رسید، هر دو چوب اسکی را روی زمین قرار دهید و آماده ایستادن شوید. هر دو باتوم را همچنان در یک دست نگه دارید. وقتی به محل شیب دار رسیدید، بایستید و به آرامی با دست آزادتان خود را به بیرون از تله سیژ هل بدهید. سپس از تله سیژ خارج شوید و سریعا از تله سیژ فاصله بگیرید، زیرا افراد زیادی در حال رسیدن هستند و آن ها نیز برای پیاده شدن از تله سیژ احتیاج به فضای کافی دارند. زمانی که به اندازه کافی از تله سیژ فاصله گرفتید، می توانید بند های باتوم را دور مچ خود بیندازید و آماده اسکی شوید. اگر در زمان پیاده شدن از تله سیژ به زمین خوردید در صورت امکان سعی کنید سریعاً بلند شوید و به خارج شدن از راه ادامه دهید یا سعی کنید کم کم از مسیر سایر افرادی که از تله سیژ پیاده می شوند، خارج شوید. مسئولان تله سیژ شرایط را تحت کنترل دارند، در صورت زمین خوردن افراد سریعاً تله سیژ را نگه می دارند، در نتیجه سایر افراد به آن ها برخورد نمی کنند. اما همیشه نمی توانند مراقب همه چیز باشند و حتی اگر تله سیژ را نگه دارند شما باعث معطل شدن سایرین می شوید.

اشتباهات رایج

با اینکه سوار و پیاده شدن از تله سیژ بسیار ساده است، افراد اشتباهات زیادی مرتکب می شوند. حتی کسانی که سال هاست اسکی بازی می کنند:

• حرکت نکردن به داخل ورودی در زمانی که باز می شود: شما تا زمانی که ورودی باز است می توانید در موقعیت قرار بگیرید و در برخی تله سیژها اگر سریع به داخل ورودی نروید باید برای رسیدن به خط قرار گیری و آماده کردن خود قبل از رسیدن تله سیژ تلاش بیشتری کنید.

• خارج شدن از خط نشانه: ورودی ها معمولاً در راستای صندلی ای قرار دارند که باید سوار شوید اما اگر در زمان ورود به سمت چپ یا راست بروید ممکن است صندلی را از دست بدهید یا حتی افرادی که در طرفین قرار گرفته اند را هل بدهید.

• نگاه نکردن به صندلی ای که پشت شما قرار می گیرد: در تله سیژهای قدیمی صندلی ها معمولاً خیلی سریع می رسند و اگر مراقب و آماده نباشید، ممکن است به پشت پاها به شدت برخورد کند.

• خارج نکردن بند باتوم ها از دور مچ قبل از حرکت به داخل ورودی: زمانی که روی صندلی می نشینید، باید باتوم ها را در یک دست قرار دهید، زیرا برای پایین آوردن میله محافظ و پیاده شدن در ایستگاه بالا احتیاج دارید که یک دست آزاد باشد. وقتی بند ها دور مچ باشند، در زمان پایین آوردن میله محافظ و تکان دادن دست ها به افراد کناری ضربه میزنید.

• چک نکردن آمادگی همه افراد قبل از پایین آوردن میله محافظ: برخی اوقات افراد در زمان سوار شدن به تله سیژ شروع به درست کردن پوتین ها و یا … می کنند و اگر میله را به پایین بیاورید به آن ها برخورد می کند. همیشه ممکن نیست که همه افراد را چک کرد، در نتیجه یک بررسی سریع انجام دهید و میله محافظ را آرام و ملایم به پایین بیاورید، در نتیجه در هنگام پایین آوردن می توانید هم افراد را چک کنید و هم از ضربه زدن به آن ها جلوگیری کنید.

• محکم نگه نداشتن وسائل در زمان نشستن روی صندلی: ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما احتمالاً از چیزهایی که افراد به صورت تصادفی از تله سیژ پایین انداخته اند تعجب خواهید کرد. همچنین پیدا کردن چیزهایی که پایین انداخته اید، اغلب بسیار سخت است.

• چک نکردن اینکه همه پای خود را قبل از بلند کردن میله محافظ از روی محل استراحت پاها برداشته اند: میله محافظ در این صورت یا بلند نمی شود یا پای فرد را همراه با چوب اسکی به بالا می آورد.

• استفاده از باتوم ها برای پیاده شدن از تله سیژ: دراین صورت دو اتفاق می افتد، ممکن است باتوم ها را جلوی راه چوب اسکی بقیه قرار دهید که در نتیجه آن ها نمی توانند از تله سیژ فاصله بگیرند، در نتیجه به زمین می خورند. یا ممکن است باتوم ها را در قبل از حرکت در برف فرو کنید که باعث گیرکردن آن ها می شود و صندلی های در حال حرکت به جلو، باتوم را خم می کنند یا می شکنند. باید باتوم ها را در یک دست بگیرید و قبل از فاصله گرفتن از تله سیژ از آن ها استفاده نکنید.

• زمین خوردن در هنگام پیاده شدن از تله سیژ و ماندن در همان وضعیت: اگر به زمین خوردید، سعی کنید سریع بلند شوید و از مسیر خارج شوید. در زمان کمی تعداد زیادی از افراد از راه می رسند و شما نمی خواهید که با آن ها برخورد کنید یا باعث تأخیر در حرکت تله سیژ شوید.

نکات مرتبط با تله سیژ:

۱- قبل از حرکت به داخل ورودی، بند باتوم ها را از مچ خارج کنید.

۲- به محض اینکه ورودی باز شد، به جلو حرکت کنید و در خط نشانه قرار بگیرید و منتظر صندلی بمانید بدون اینکه به چپ یا راست منحرف شوید.

۳- از آمادگی همه قبل از پایین آوردن میله محافظ اطمینان حاصل کنید.

۴- باتوم ها را در زمانی که روی صندلی نشسته اید در یک دست نگه دارید و مراقب باشید چیزی را به پایین نیندازید.

۵- قبل از بلند کردن میله محافظ اطمینان حاصل کنید که همه پای خود را از محل استراحت پا برداشته باشند.

۶- به محض رسیدن به محل با شیب ملایم به کمک دست آزاد خود از تله سیژ فاصله بگیرید، در حالی که همچنان هر دو باتوم در یک دست هستند.

۷- زمانی که از صندلی پیاده شدید، سریعا از آن فاصله بگیرید تا به افراد دیگر برخورد نکنید.

 نحوه استفاده از تله سیژ

منبع سایت : mechanic of sport

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *