جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه مردم شناسی اردبیل

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ خرداد ۱۳۹۹

موزه مردم شناسی اردبیل که در محل حمام تاریخی آقانقی (ظهیرالاسلام) در میدان عالی‌قاپو ابتدای خیابان سعدی قرار دارد. در این محل علاوه بر نمایش ۳۳ نوع مجسمه با پوشش محلی مردم استان اردبیل، آثار و دست نوشته‌های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه جمع‌آوری و عرضه شده است. این موزه محل مناسبی برای آشنایی با نحوه زندگی، آداب و رسوم، پوشش محلی مردان و زنان، نحوه پخت غذاهای محلی و آیین‌های خاص این استان است.

این حمام را شخصی به نام ظهیرالاسلام در دوره ایلخانی بنا نمود و ۲۰۰ سال بعد بخش‌هایی به آن اضافه شد. در زمان قاجار فردی به نام آقانقی مؤتمن‌ الرعایا این حمام را خریداری و بازسازی نموده و به همین جهت است که این حمام به نام هر دو نفر نامیده می‌شود. در سال ۱۳۷۸ خورشیدی این حمام توسط میراث فرهنگی خریداری شد و بعد از انجام بازسازی‌های لازم، به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد.

حمام‌های تاریخی اردبیل به جهت توجه ویژه مردم این منطقه به پاکیزگی و نظافت، اهمیت ویژه‌ای دارند. اردبیلی‌ها به دلیل علاقه به پاکیزگی یک روز از هفته را به «روز حمام» یا «حامام گونی» اختصاص می‌دادند و در آن روز افراد خانواده به حمام‌های عمومی مراجعه می‌کردند. حمام‌های اردبیل نه تنها مورد توجه اهالی این منطقه بودند بلکه شگفتی و توجه مورخان و جهانگردان را نیز به خود جلب می‌کردند.

ورودی این موزه از رختکن آغاز شده و به حوض سنگی هشت ضلعی با چهار بازو ختم می‌شود و در آن آیین‌های ویژه استحمام در دوره‌های گذشته به وسیله مجسمه‌هایی به نمایش درآمده است.

موزه مردمشناسی اردبیل موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل3 موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل5 موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل6 موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل7 موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل8 موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل10 موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل11 موزه مردم شناسی اردبیل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *