جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه مردم شناسی بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۶ آذر ۱۴۰۰

موزه مردم شناسی بوشهر ( عمارت امیریه ) از مکان‌های دیدنی بندر بوشهر می باشد. موزه مردم شناسی بوشهر در سال ۱۳۸۴ در خیابان ساحلی در محل عمارت قدیمی امیریه تاسیس شده است. عمارت امیریه بوشهر، ساختمانی دو طبقه و از بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجاریه است که در ابتدا به عنوان ساختمان بلدیه یا شهرداری احداث شده بود. بعدها این عمارت به موزه مردم‌شناسی بوشهر تغییر کاربری داد و و توسط شهردار بوشهر بازسازی و مرمت شد.قدمت موزه مردم‌شناسی بوشهر که در خیابان ساحلی بوشهر قرار دارد به دوره قاجاریه می ‌رسد.

moze boshehr1 موزه مردم شناسی بوشهر

دوران قاجار

بوشهر در دوره قاجار مهمترین شهر بندری خلیج فارس بود که به دلیل غنای اقتصادی، موقعیت استراتژیک، وجود دفاتر سیاسی کشورهای خارجی و حضور تجار سرشناس،ابنیه تاریخی‏ ارزشمند در آن احداث گردیده است. یکی از زیباترین بناهای تاریخی بوشهر،عمارت امیریه‏ می‏باشد که در سال ۱۳۱۷ ه.ق.به همت احمد خان دریا بیگی‏ حکمران کل بنادر و جزایر خلیج فارس احداث گردید. این عمارت، دار الحکومه بوشهر بوده که بعد از تخریب بنای«چهار برج»که‏ امروزه اداره گمرک بوشهر در آنجا مستقر است،زمین آن از تاجر بوشهری به نام جمشیدیان خریداری شده و تا سال ۱۳۱۹ ه.ق.تکمیل‏ گردیده است.

مرحوم سدید السلطنه کبابی در کتاب پیرامون خلیج فارس و دریای عمان درباره موقعیت آن چنین نوشته است:

«مغرب آن محله‏ای نیست و دریاست و مشرق آن محله عرب‏ها و شمال محله یهودی‏ها و جنوب محله کوتی است».

عمارت امیریه در اوایل حکومت رضا شاه به عنوان ساختمان بلدیه‏ (شهرداری) منظور گردید. شهردار وقت بوشهر سید حسین سعادت‏ که به سید حسین بلدیه مشهور شده،در آن انجام وظیفه می‏کرد.

moze boshehr2 موزه مردم شناسی بوشهر

دوران پهلوی

در دوران پهلوی دوم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از این‏ عمارت همچون گذشته به عنوان ساختمان شهرداری استفاده‏ می ‏شد. تا اینکه از سال ۱۳۷۶ ه.ش.مسئولین استانداری بوشهر به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی و بنیاد ایران‏شناسی در صدد برآمدند از آن بنا به عنوان « موزه مردم ‏شناسی بوشهر» استفاده‏ نمایند. عمده مصالح تشکیل دهنده این بنا سنگ‏های مرجانی، گچ،چوب ساج می‏باشد. که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت‏ به دلیل نزدیکی به دریا و موریانه نخست اطراف ستونها را با بند کمال(کنبال)که از الیاف درخت نارگیل درست‏ می‏شود. می‏ پیچانده ‏اند و سپس روی پوست مزبور با گچ‏ تزئین داده ‏اند. این ساختمان دارای دو طبقه می‏باشد و در سفر اخیر وزیر محترم ارشاد اسلامی جناب اقای دکتر عطاءالله مهاجرانی‏ که روز نهم شهریور ۱۳۴۸ به بوشهر انجام گرفت،افتتاح گردید.

این اقدام ارزنده در یکی از نقاط مرزی کشور که منعکس‏ کننده‏ فرهنگ اصیل ایرانی و بومی استان بوشهر است .در کنار خلیج فارس‏ گامی ارزنده در جهت اعتلای فرهنگ به شمار می‏اید و در پیشرفت علمی و فرهنگی آن سامان کمک بسیار خواهد نمود.

moze boshehr3 موزه مردم شناسی بوشهر

moze boshehr4 موزه مردم شناسی بوشهر

moze boshehr8 موزه مردم شناسی بوشهر

(زن و شوهری در استان بوشهر)

moze boshehr9 موزه مردم شناسی بوشهر

(حجله عروس و داماد)

moze boshehr10 موزه مردم شناسی بوشهر

(پوشش زمان قاجار استان بوشهر)

moze boshehr11 موزه مردم شناسی بوشهر

(وسایل پخت نان در بوشهر قدیم)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    موزه هاي مردم شناسي نشان دهنده نحوه زندگي سنت ها و ايين هاي يك منطقه و شهر است موزه بوشهر ديدني و جذابه

    ۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    خانه بوشهری، بازار، وسایل کشاورزی، ابزارهای موسیقی، وسایل پخت و پز، روش تامین آب و نحوه برگزاری مراسم ازدواج از مواردی است که در این موزه در معرض دید عمومی قرار دارد.

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *