جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه جهان نما تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱ اسفند ۱۴۰۰

موزه جهان نما تهران در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه قرار دارد و در واقع جزیی از بنای این کاخ است. این مجموعه در میدان شهید باهنر یا نیاوران واقع است. در سال ۱۳۵۵فضایی در این کاخ برای نگهداری آثار و اشیاء هنری اهدایی و یا خریداری شده با چهار سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیرزمین در نظر گرفته شد.
بر سقف تالار میانی موزه جهان نما، نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ شیراز به چشم می خورد. این موزه در بهمن ماه سال ۱۳۷۶ جهت بازدید عموم گشایش یافت.
آثار موجود در موزه جهان نما در دو بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان به نمایش درآمده اند. از جمله می‌توان به آثار بجامانده از تمدن‌های باستانی پیش کلمبیایی، مفرغ های لرستان، سفالینه ‌های املش، هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی مربوط به هزاره های اول و دوم پیش از میلاد اشاره کرد.
همچنین آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی همچون سهراب سپهری، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش، پرویز کلانتری، بهمن محصص، سیراک ملکونیان، ژازه طباطبایی، مش اسماعیل، پرویز تناولی و هنرمندان غیر ایرانی چون ژرژ براک، پل گوگن، پل کله، پابلو پیکاسو، کامیل پیسارو، پیر آگوست رنوار، دیگو جاکومتی، فرنان لژه و مارک شاگال در موزه جهان نما برای نمایش عرضه شده اند.

موزه جهان نما تهران 1 موزه جهان نما تهران

تاریخچه موزه جهان نما تهران

باغ نیاوران یکی از باغ‌های ییلاقی شمال تهران است که در اوایل دوره‌ قاجار به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. در دوران ناصرالدین شاه بزرگ‌ترین بنای باغ، یعنی کاخ صاحبقرانیه را احداث کردند. آخرین بنایی که در دوران قاجار در باغ نیاوران ساخته شد، مشهور به کوشک احمدشاهی است. در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک باغ نیاوران تخریب شدند و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت شاه و خانواده‌اش ساخته شد.

فرح دیبا از همان آغاز دهه‌ ۱۳۴۰ به فعالیت‌های فرهنگی روی آورده بود. او علاوه بر خرید آثار هنری در سفرهایش به فرنگ، کارشناس‌هایی تمام‌وقت در پایتخت‌های فرهنگی مهم دنیا گماشت تا برایش از حراجی‌ها خرید کنند. بعدها برای نگهداری این آثار دستور ساخت دو ساختمان جدید در کنار کاخ نیاوران را داد. یکی ساختمانی دو طبقه برای کتابخانه‌ اختصاصی بود و دیگری ساختمانی برای نگهداری اشیای قیمتی اهدایی به فرح. ساختمان مجاور صاحبقرانیه (واقع در ضلع غربی آن) برای این کار انتخاب و در سال‌های اوایل دهه‌ پنجاه دستخوش تغییر و بازسازی شد. این ساختمان در گذشته انباری برای حوضخانه آن بوده است.در سال ۱۳۵۵ شمسی، این ساختمان با چهار سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیرزمین برای نگهداری اشیای هنری اهدایی به فرح دیبا یا خریداری شده توسط وی آماده شد و نام قدیمی تالار بزرگ و آینه‌کاری شده‌ کاخ صاحبقرانیه را برای این قسمت انتخاب کردند: «جهان‌ نما»

%name موزه جهان نما تهران

آیبیس (لک‌لک گرمسیری) از مصر (حدود ۶۰۰ قبل از میلاد) از جنس چوب و مفرق در موزه جهان نمااثر پرنده روی شاخه (۱۳۴۹)، بهمن محصص (۱۳۸۹ – ۱۳۰۹) از جنس برنز در موزه جهان نماسمت چپ: بودای واعظ، کنده‌کاری روی سنگ، اوایل قرن سوم میلادی در موزه جهان نماهنر شرق دور، کنده‌کاری روی عاج در موزه جهان نما
پس از پیروزی انقلاب با ملی شدن کاخ‌های سلطنتی نیاوران و سعدآباد و تبدیل آن‌ها به موزه، این بخش نیز تحت عنوان موزه جهان‌ نما در بهمن ۱۳۷۷ گشایش یافت. با توجه به مشکلات محیطی و فقدان امکانات و تجهیزات فنی و همچنین شرایط نامناسب نگهداری آثار، پروژه بازسازی و ساماندهی موزه در پاییز ۱۳۸۳ آغاز و پس از انجام عملیات مرمتی، شامل نوسازی سیستم الکتریکال، طراحی و نصب سیستم نورپردازی ویژه موزه‌ای از نوع فایبراپتیک، ساخت ویترین‌های جدید، موزه برای بازدید عموم تکمیل شد.

معماری موزه جهان نما

ورودی این ساختمان با یک درب کوچک از حیاط ورودی مجموعه از میدان باهنر تعریف می‌شود. از ویژگی‌های عمده این بنا تزیینات و نمای آجری به کار رفته در سراسر نمای بیرونی آن است. آجرها از نوع منقوش قالبی و با طرح‌های متنوع به رنگ نخودی هستند. علاوه بر این، اگر در زمان قدم زدن در موزه سرتان را بالا بگیرید، می‌توانید سقف زیبای تالار میانی را ببینید که اثر منحصربه‌فردی از نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ شیراز است. این سالن، بزرگ‌ترین سالن موزه است.

%name موزه جهان نما تهران

آثار موزه جهان نما

آثار موجود در این موزه در دو بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان به نمایش درآمده‌اند و انتخاب آن‌ها با دو معیار تنوع و نفیس بودن آثار هنری و همچنین گستره‌ زمانی خلق آثار است.

موزه‌ جهان‌ نما منتخبی از آثار نخبه موجود در مجموعه کاخ‌های نیاوران را در خود جا داده است تا پنجره‌ای گشوده به جهان پر وسعت هنر باشد، آثاری از تمدن‌های سیلک، حاشیه‌ نیل و خاور دور در کنار نام‌آوران هنر معاصر چون آمادئو مودیلیانی، پابلو پیکاسو، پل گوگن، کامیل پیسارو، لوئی والتا، ادگار دگا، خوان میرو، اوت رنوار، سالوادور دالی، مارک شاگال، آلبرتو جاکومتی، اندی وارهول و پیشگامان هنرنوگرای ایران، حسین زنده رودی، پرویز تناولی، بهمن محصص، پرویز کلانتری، مسعود عربشاهی، سهراب سپهری، ژازه طباطبایی، ناصر اویسی، منوچهر یکتایی، پروانه اعتمادی… .

آثار هنری معاصر در موزه جهان نماآثار هنری در موزه جهان نمااثر گائودی در موزه جهان نماآثار هنرمندان جهان در موزه جهان نما
تنگ سفالین مربوط به نیمه‌ دوم هزاره اول پیش از میلاد از املش گیلان به‌همراه پیکره‌های مفرغی لرستان مربوط به هزاره‌ دوم و اول پیش از میلاد، اثری مفرغی «پیکره مرد ایستاده» از آلبرتو جاکومتی و سردیس بودا از سده‌ دوم میلادی و آثاری از هنرهای آیینی پیشاکلمبیایی و تمدن‌های مصر باستان، ویکوس و موشیکای پرو، پیوندی ملموس در کمال‌گرایی دست ساخت‌های بشری، از اعماق تاریخ تا به امروز را به نمایش گذاشته‌اند.

اثری از تمدن لامبایک، شمال پرو (۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی) در موزه جهان نمااثری باستانی در موزه جهان نماآثار تاریخی و کهن در موزه جهان نماآبریز از جنس سفال، مربوط به دوره اشکانی (۲۲۶ تا ۲۵۰ قبل از میلاد) در موزه جهان نما
طبقه‌ زیرین موزه نیز به نمایش ادواری آثار هنری اختصاص یافته است و آثار مختلف، به‌صورت دوره‌ای، در این محل به نمایش در می‌آید. نکته‌ جالب در مورد این موزه جمع و جور اما نه بی‌محتوا، تنوع زیاد اقلام موجود در آن است؛ به‌گونه‌ای که در آن می‌توان اقلام باستانی با قدمت ۳۰۰۰ ساله تا نقاشی‌های معاصر را مشاهده کرد.

موزه جهان نما تهران موزه جهان نما تهران

گالری موزه جهان نما

قسمتی از ساختمان جنبی موزه جهان‌نما، در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۳، هم‌زمان با روز جهانی موزه، تحت عنوان گالری جهان‌ نما کار خود را آغاز کرد. در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ برای انجام یک دوره تعمیرات و مرمت بسته شد و از مهرماه سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را از سر گرفت. هدف از ایجاد گالری جهان‌ نما، فراهم‌آوری فضایی برای معرفی هنرمندان معاصر و جوان و همچنین هنرهای ملی و سنتی کشور در کنار آثار موزه‌ای بود. این مجموعه موفقیت‌هایی نیز در زمینه برپایی نمایشگاه و فروشگاه در پاریس و پکن به پیشنهاد کشورهای فرانسه و چین داشت.

نمایش آثاری از هنرهای نقاشی، نقاشی خط، زیورآلات ساخته شده از سنگ‌های درمانی قیمتی و نیمه قیمتی و آثار کولاژ از جمله نمایشگاه‌هایی است که در گالری جهان نما، به‌صورت دوره‌ای، برگزار شد. در سال ۱۳۹۴، این گالری را به بخش خصوصی واگذار کردند و تحت عنوان آرت سنتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. گالری آرت سنتر تا ساعت ۲۱ به ارائه خدمات به بازدیدکنندگان می‌پردازد و علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه بلیط ورودی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از این فضاها و محوطه باغ نیاوران استفاده کنند.

اگر اهل هنر هستید و به هنرهای تجسمی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از همین روزها سری به موزه جهان‌نما بزنید تا بتوانید آثار برتر هنری دنیا را که در دوره‌های مختلف خلق شده‌اند، از نزدیک ببینید.

جهان نما 1 موزه جهان نما تهران

آدرس موزه جهان نما تهران

آدرس :تهران، نیاوران، میدان شهید باهنر، کاخ نیاوران

موزه جهان نما در میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه میدان تجریش است که با خط یک می‌توانید خود را به آن برسانید. در میدان قدس، با استفاده از تاکسی‌های خط تجریش-دزاشیب یا تجریش-نیاوران به ورودی اول موزه نیاوران خواهید رسید. علاوه بر تاکسی، مسافت تجریش تا کاخ نیاوران را می‌توانید با یکی از اتوبوس‌های ازگل یا دارآباد یا میدان رسالت در میدان تجریش طی کنید. همه این خطوط روبه‌روی ورودی اول موزه نیاوران ایستگاه دارند. همچنین اتوبوس‌های تندروی (BRT) راه‌آهن-تجریش و راه‌آهن-پارک‌وی و دیگر اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش می‌روند، گزینه‌های خوبی برای دسترسی به میدان قدس و از آنجا به موزه نیاوران هستند.
برای دسترسی با خودروی شخصی، باید به اتوبان صدر بروید، از خروجی کامرانیه به‌سمت نیاوران ادامه دهید و پس از رسیدن به خیابان باهنر، مسیر را در جهت شرق پیش بروید تا به میدان نیاوران برسید. کاخ نیاوران در شمال این میدان، در امتداد مسیر خیابان باهنر واقع شده است. همچنین می‌توانید از بزرگراه امام علی استفاده کنید. در جهت جنوب به شمال بزرگراه امام علی به خروجی اتوبان ارتش (غرب) وارد شوید تا در ادامه به خیابان موحد دانش برسید. سپس در انتهای خیابان موحد دانش، به خیابان پاسداران وارد شوید و در جهت شمال خیابان مسیرتان را ادامه دهید تا به میدان نیاوران برسید.

 

جهان نما 2 موزه جهان نما تهران

جهان نما 3 موزه جهان نما تهران

جهان نما موزه جهان نما تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *