جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده ارژن

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ دی ۱۴۰۰

منطقه حفاظت شده ارژن در استان فارس، بین N2930 عرض شمالی و E5147 طول شرقی، واقع شده است. مساحت آن ۵۹ هزار و ۷۸۴ هکتار است.این منطقه که به عنوان ذخیره گاه زیست کره از سوی یونسکو انتخاب شده در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته و ۵۲۸۰۰ هکتار مساحت دارد. این منطقه شامل دشت وسیع ارژن و تالاب بین المللی پریشان است. گونه های غالب گیاهی منطقه را نی، جگن، بلوط و بادام تشکیل میدهد. گونه های مهم جانوری آن شامل پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله پلیکان پا خاکستری، اردک سر سفید و عقاب شاهی است.تعدادی گوزن زرد ایرانی نیز به این منطقه آورده شده اند. این منطقه به دلیل آنکه زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی و زادآوری بسیاری از پرندگان است دارای اهمیت بین المللی است. این منطقه را زیستگاه شیر ایرانی، که منقرض شده است، میدانند.

این منطقه در سال ۱۳۵۱ با وسعت ۱۹۱ هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب گردید. در سال ۱۳۵۳ با کاهش وسعت به ۶۵ هزار هکتار به عنوان منطقه ی حفاظت شده است . از طرف سازمان ملل به عنوان ذخیره گاه زیست کره ی ارژن و پریشان معرفی گردید.

51 منطقه حفاظت شده ارژن

پوشش گیاهی و گونه های جانوری

پوشش گیاهی: نی، جگن، بوریا، کوشیا، ‌درختان بلوط، ‌بادام،‌ زالزالک، داغداغان
پستانداران: گربه وحشی، گرگ
پرندگان: اردک سرسبز، ‌خوتکا، نوک پهن، ‌آنقوت، ‌گیلار، ‌فیلوش، ‌چنگر، یلوه آبی، ‌حواصیل،‌ اگرتها، ‌اکراس، ‌اکراس سیاه، ‌طاووسک. ‌پلیکان خاکستری ،‌ اردک مرمری، اردک سرسفید، ‌عقاب شاهی، ‌اردک سرسفید،‌ فلامینگو، د‌رنا. کفچه نوک، کاکایی سرسیاه.

54 منطقه حفاظت شده ارژن

ویژگی های منطقه

در بلند ترین ارتفاعات ذخیره گاه زیست کره ی ارژن و پریشان ( قله ی چاه برفی با ۲۹۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا ) درختان سرو کوهی به صورت پراکنده روییده اند. از کمی پایین تر از قله، جنگل بلوط شرع شده و بخش عمده ی منطقه را پوشانده است. کم ارتفاع ترین بخش منطقه دشت های اطراف تالاب پریشان است که تنها ۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد که گونه ی غالب در آن در گذشته کنار بوده و امروزه جز در مناطقی محدود، اثری از آن به چشم نمی خورد . در حد فاصل تالاب ارژن و پریشان منطقه ای به وسعت حدودا” ۶۰۰۰ هکتار که غالبا” از جنگلهای انبوه بلوط پوشیده شده به عنوان محدوده ی امن منطقه ی حفاظت شده ی ارژن و پریشان انتخاب و از سال ۱۳۵۷ توجه ویژه ای به آن شد.

به طوری که از هر گونه فعالیت کشاورزی و دامداری و فعالیت های انسانی در آن جلوگیری به عمل آمد. تا این که در سال ۱۳۷۲ حدودا” ۱۰۰ هکتار از این منطقه ی زیبا محصور و تعداد ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی که ازگونه های آندمیک و در خطر انقراض ایران است؛ در آن نگهداری شد، که مراحل توسعه ی آن در سالهای اخیر اجراشده است. دشت ارژن بامساحت تقریبی ۹۰ کیلومتر مربع وارتفاع ۱۹۹۰متر در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز بین طول جغرافیایی ۵۴ و۵۱ تا ۲ و ۵۲ شرقی وعرض جغرافیایی ۲۳ و ۲۹ تا ۴۵ و ۲۹ شمالی واقع است.

53 منطقه حفاظت شده ارژن

منابع آبی

باوجود محصور بودن دشت ارژن توسط ارتفاعات وبسته بودن سیستم آب های سطحی و همچنین تغذیه ی سطحی و زیر سطحی. به دلیل فرایند تبخیر و نیز خردشدگی سازندهای سخت و فرارآب از درزوشکاف ها، انباشتگی ماندآب که گاه ۱ متر عمق دارد موقت می باشد. تالاب بین المللی پریشان یک تالاب آب شیرین دائمی است که در حدفاصل عرض های شمالی ۲۸ ۰۰ ۲۹ تا۲۹ ۳۲ ۳۰و طول های شرقی۵۱۴۴۰۰ تا۵۱۵۱۰۰ واقع بوده است . ارتفاع آن از سطح آب های آزاد ۸۲۰ متر است. تالاب پریشان با وسعت ۴۷۰۰ هکتار و حوضه ی آب ریزی به مساحت۵/۲۶۶ کیلو مترمربع. در ۱۲کیلومتری جنوب شرقی شهر کازرون ودر حاشیه ی ارتفاعات زاگرس واقع شده است.

عمق متوسط تالاب ۵ .۱متر بوده و در عمیق ترین قسمت  ها ۵ متر می باشد. این تالاب چندین نام را یدک می کشد. از جمله در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت گردیده و در مجموعه ی مناطق حفاظت شده توسط یونسکو و پروژه ی انسان و کره مسکون (MAB)‍ به عنوان ذخیره گاه بیوسفر انتخاب شده است. در سازمان سازمان حفاظت از تالاب ها مهم جهت پرندگان مهاجر می باشد.

52 منطقه حفاظت شده ارژن

جاذبه های اکوتوریستی

-درختان بلوط ارتفاعات میانکتل و دشت برم گونه ی غالب این منطقه بوده است . در فصل رویش منظره ی بسیار بدیعی از جنگل های زاگرس را به معرض دید علاقه مندان طبیعت قرار می دهد.
-نرگس زار فامور در جنوب شرقی تالاب در فصل پاییز و زمستان دشتی مملو از گل های نرگس است
آبشارهای دشت ارژن با ارتفاعی بالغ بر ۵۰ متر در شرق منطقه و در دامنه ی ارتفاعات کوه بیل واقع شده اند به طوری که از فواصل بسیار دور نیز قبل رویت می باشند.
– منظره ی ویژه در ارتفاعات کوه بیل مشرف به تالاب ارژن و دارای گسل نرمال .
-کاروانسرای قدیمی واقع در جاده ی میانکتل که مربوط به دوره ی قاجار می باشد .

55 منطقه حفاظت شده ارژن

اماکن مذهبی

– امام زاده عبدالله در روستای وارک (دشت برم )
– امام زاده پیرابوالحسن در روستای ابوالحسنی
– امام زاده پیربنکی در جاده  ی کتل پیرزن
– امام زاده بی بی حوری در شرق تالاب پریشان دامنه ی کوه عربان
– راه های قدیمی وتاریخی موجود درمنطقه
– جاده ی قدیمی شیراز _ بوشهر معروف به کتل پیرزن که هنوز قابل استفاده بوده و در برخی از نقاط آن جاده به شکل زیبایی برروی پرتگاه ها طراحی شده است .

56 منطقه حفاظت شده ارژن

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی

بیشتر ساکنان منطقه کشاورز و باغدار بوده و عشایر نیز در منطقه به دامداری مشغولند. در مواقع پرآبی تالاب حاشیه نشینان به صورت محلی به صید ماهی نیز می پرداختند.
تعارضات مهم منطقه :
تصرف اراضی خریداری شده و ملی در تالاب ارژن
خشک شدن تالاب پریشان و تصرف اراضی تالابی

59 منطقه حفاظت شده ارژن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    منطقه ارژن یا دشت ارژن یکی از مناطق سرسبز و خوش آبو هوای شیرازه… قبلا آب بیشتری داشت و پرنده های مهاجر زیادی ب اینجا میومدن.. ابشار و رودخونه هم داره.حتما تو تابستون برین

    ۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *