جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه‌های آزاد به‌عنوان پیشرانه‌های فرهنگی می‌توانند عمل کنند

تاریخ بروزرسانی :
۶ تیر ۱۳۹۷

استاد رشته ارتباطات و رییس انجمن علمی ارتباطات و مطالعات فرهنگی ایران گفت: منطقه‌های آزاد ایران به بهترین شکل ممکن به‌عنوان پیشرانه‌های ارتباطات بین فرهنگی می‌توانند عمل کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، هادی خانیکی در کارگاه تخصصی «ارتباطات بین فرهنگی مناطق آزاد با کشورهای همجوار هر منطقه»، منطقه‌های آزاد ایران را دارای ظرفیت‌های مناسب برای ارتباطات بین فرهنگی دانست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مناطق آزاد ایران، خاطرنشان کرد: منطقه‌های آزاد از نظر قوانین، وضعیت بهتری نیست به سرزمین مادر دارند و نقطه تماس کشور با کشورهای همجوار می‌توانند باشند.

خانیکی در نشست معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه‌های آزاد کشور، افزود: این موضوع در منطقه‌های آزاد می‌تواند آغاز شده، در ادامه به سطح ملی نیز تسری پیدا کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ظرفیت‌های منطقه‌های آزاد با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت‌ها، نیازمندی را برای نسخه‌های متفاوت هر منطقه مشخص می‌کند.

خانیکی خاطرنشان کرد: منطقه‌های آزاد منزلگاه‌های تجدد هستند و مواجهه با دنیای مدرن را در منطقه‌های آزاد به‌خوبی می‌توان تجربه کرد.

خانیکی با اشاره به اینکه مؤلفه‌های فرهنگی را در معادله‌های اقتصادی می‌توان مؤثر دانست، گفت: فرهنگ به صورت عام و ارتباطات بین فرهنگی به طور خاص، وضعیت موجود را می‌توانند به هم زده، فرصت بهتری را برای کشور فراهم کنند.

وی ادامه داد: تبدیل موضوع‌های فرهنگی به برند در تجربه موفق کشور ترکیه برای برند کردن مولوی و قونیه مثال مناسبی می‌تواند باشد و این برندسازی علاوه بر درآمدزایی بالا برای این کشور توانسته است باعث توسعه فرهنگی ترکیه شود.

خانیکی تصریح کرد: کشورهایی مانند قزاقستان و قرقیزستان از مساله ارتباطات بین فرهنگی برای حل مشکلات تقسیم آب‌های مرزی استفاده کرده، به موفقیت رسیده‌اند.

استاد رشته ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه توسعه فقط عنوان کشف ظرفیت‌های مادی نیست، تاکید کرد: ظرفیت های معنوی و فرهنگی باید در کنار ظرفیت‌های مادی و اقتصادی شناسایی شده و شکوفا شوند.

خانیکی در پایان، دلیل توسعه بدقواره امروز کشور را در حوزه‌هایی چون اقتصادی، صنعتی و تجاری، بی‌توجهی به مسائل فرهنگی دانست.

شانزدهمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور از روز، سه‌شنبه ۵ تیر ۹۷ در منطقه آزاد ارس آغاز شده و تا روز جمعه ۸ تیرماه ادامه خواهد داشت.

منبع:ایرنا

mantaghe azad منطقه‌های آزاد به‌عنوان پیشرانه‌های فرهنگی می‌توانند عمل کنند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *