جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۷ شهریور ۱۳۹۷

آثار تاریخی و باستانی
آرامگاه شاه شجاع مظفری شیراز بزرگترین قبر پادشاه آل مظفر است که در دامنه تخت ضرابی و در غرب تکیه هفت تنان یعنی ابوالفوارس شاه شجاع فرزند امیر مبارزالدین قرار دارد که کریم‌خان زند سنگ بزرگی بر قبر او نهاده است. حافظ در خصوص این پادشاه گفته:
قسم به حشمت و جاه و جلال شاه شجاع که نیست با کسم از بهر مال و جاه نزاع
بــه فــر دولــت گیتی فـروز شـاه شجــاع که هست در نظر مـن جهـان حقیـر متـاع
در میان تمام شاهانی که در فارس سلطنت کرده‌اند تنها قبر شاه شجاع مظفری در شیراز معلوم و مشخص است و به همین جهت بود که انجمن آثار ملی بنایی بر قبر وی ساخت که در سال ۱۳۵۰ شمسی به اتمام رسید. بعدها در زمان کریمخان زند و در سال ۱۱۹۲ قمری یکی از درباریان به نام میرزا محمدکرمانی متخلص به ظفر، که در دربار کریمخان زند صاحب مقام بود، در صدد ساختن بقعه‌ای روی قبر و تجدید بنای آرامگاه بر آمد ولی فرصت و زمینه لازم برای تحقق این امر فراهم نشد و چون سنگ قبر شاه شجاع را برده بودند، به دستور کریمخان سنگ تراشیده و مرغوبی روی قبر نصب شد و روی آن با خط نستعلیق عالی نوشته شد.
از سال ۱۳۳۸ شمسی توسط انجمن آثار ملی گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای روی قبر ساخته شد که بر ۴ ستون استوار است و درون آن با کاشی، معرق کاری و تزیین شده است.
گنبد به وسیله کاربندی‌ها به ستون ها متصل شده است. ۴ کتیبه از اشعار شاه شجاع و حافظ نیز در درون گنبد و چهار کتیبه از اشعار حافظ که در مدح شاه شجاع سروده بود، در قسمت بیرونی گنبد و به خط نستعلیق بر روی کاشی نوشته شده است. بنا از حیث معماری و اهمیت تاریخی واجد ارزش های ویژه می‌باشد.آرامگاه شاه شجاع در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۱۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ابوالفوارس جلال الدین شاه شجاع فرزند امیر مبارزالدین، از سلاطین آل مظفر و مشهورترین فرد از این خاندان در سال ۷۳۳ قمری به دنیا آمد و در سال ۷۸۶ درگذشت.

وی قبل از مرگ وصیت کرده بود که جسد وی را در زمین‌های مصلی و در جوار قبر شیخ محمود قطب‌الدین دفن کنند و سپس توسط امیراختیارالدین کرمانی جنازه را به مدینه برده در آنجا به خاک سپارند. پس از مرگ وی به دلیل اختلافاتی که بین جانشینان او به وجود آمد، وصیت او عملی نشد و در همان جا باقی ماند.

آرامگاه شاه شجاع مظفری بزرگ‌ترین قبر پادشاه آل مظفر است که در دامنه تخت ضرابی و در باختر تکیه هفت تنان قرار دارد. کریم خان زند سنگ بزرگی بر قبر او نهاده است.

 مظفر 2 1 مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

 مظفر 1 0 مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

 مظفر 5 2 مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

 مظفر4 4 مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

 مظفر3 3 مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    امكانات رفاهي خوبي داره جذابيت خاصي داره واقعا زيبا و چشم نواز هست

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    چه زیبا گفت حافظ:قسم به حشمت و جاه و جلال شاه شجاع که نيست با کسم از بهر مال و جاه نزاع
    بــه فــر دولــت گيتى فـروز شـاه شجــاع که هست در نظر مـن جهـان حقيـر متـاع

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد