رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ خرداد ۱۳۹۳

مقبره شیخ شبلی

لینک این مطلب کپی شد!

مقبره شیخ شبلی در منتهی‌الیه قسمت شرقی شهر دماوند استان تهران، به شکل یک برج منفرد بر روی تپه‌ای واقع و به وسیله باغ‌های سبز پیرامون آن احاطه شده است.
این برج ابتدا به صورت هشت‌ضلعی و به ارتفاع ۱۰ متر بنا شد و در دوره‌های بعدی، آجرکاری به سبک سلجوقیان روی آن صورت گرفت. بدنه برج، گره‌چینی و تزئینات آجری زیبایی دارد و گنبد مخروطی شکل آن، دارای ۸ تَرک است که با زاویه تند به طرف رأس متمایل می‌شود.

ابوبکر دولف بن ججدر شبلی، در سال ۲۴۷ هجری قمری در شهر سامرا به دنیا آمد. شبلی در دوران جوانی به واسطه اشتغال پدر و دایی‌اش در درگاه خلفای عباسی، به مقامات سیاسی بالا دست یافت و از طرف حاکمان طبرستان، به حکمرانی دماوند منصوب شد. شیخ شبلی در دوران حکومت خود در دماوند، به گسترش عدالت، امنیت و رفاه پرداخت از همین رو پس از وفاتش در بغداد، مردم دماوند به پاس خدمات عادلانه او و به یاد ایامی که زیر سایه حکومت او زندگی خوبی را گذرانده بودند، بنای یادبودی را به نام او برپا نمودند.

این برج اگرچه متعلق به قرن ۴ و ۵ هجری قمری می‌باشد، اما تاحدودی شبیه بناهای عصر سامانی در بخارا است از این رو، می‌توان قدمت آن را به بیش از قرن پنجم هجری نسبت داد.

-شیخ-شبلی مقبره شیخ شبلی

-شیخ-شبلی2 مقبره شیخ شبلی

-شیخ-شبلی3 مقبره شیخ شبلی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *