جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مقبره سید حسن واقف

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ اسفند ۱۳۹۶

آرامگاه سید حسن الحسینی مشهور به سید واقف دارای برجی مرتفع و ۸ ضلعی با گنبد دوپوش و فیروزه رنگ و زیبا است که بر روی تپه‌ای مشرف بر محله افوشته قرار گرفته است.

گنبد این مقبره به صورت برجی ۸ ضلعی آجری و فاقد تزئینات کاشی‌کاری و گچ‌بری بوده و طول هر یک از اضلاع خارجی آن در حدود ۳.۵۷ متر و هر ضلع دارای طاق‌نمای جناقی تزئینی است که عرض طاقنما به ترتیب ۲.۲۵ متر است.

گنبد که رو به شمال شرقی دارد دارای ایوانی است به ابعاد ۲.۵ در ۳ متر با طاق رومی نسبتا مرتفع که بلندی آن تا هره در حدود ۷ متر است.

دیوارهای ایوان نیز در طرفین هر یک دارای ۲ طاق‌نمای تزئینی در ۲ مرتبه بوده که طاق‌نمای پایینی به عرض ۸۳ سانتی‌متر و طاق‌نمای بالایی که در حدود ۱ متر بالاتر قرار گرفته و دارای عرض دهنه‌ای در حدود ۱ متر است.

به گزارش تسنیم، پیرامون زندگی نامه سید حسن الحسینی یا همان سید حسن واقف، باید این چنین گفت که در سال ۷۸۶ هجری قمری، خداوند فرزندی به میر شرف الدین حسین فرزند ابومحمد افوشته‌ای عطا فرمود که نامش را سید حسن نهادند و سپس به تاج الدین هم ملقب شد.

چون دوران خردسالی را پشت سر نهاد پدر، او را به مکتب عالم ربانی وپیر روشن ضمیر بابا شیخ علی عارف بزرگوار نطنز رهنمون گردید تا به کسب علوم متداول زمان بپردازد و به عالم بی پایان عرفان نیز آشنایی حاصل کند.

وی از دلبستگی‌های دنیوی چشم پوشی نمود و تمام دارایی خود را به سال ۸۵۷هجری قمری وقف کرد و مردم زمان نیز کارهای خیر و خداپسندانه‌اش را معرف او قرارداده و به سید واقفش خواندند وبه این نام مشهور شد.

سید واقف با یازده واسطه به امام سجاد(ع) نسب می‌رساند و سید حسن حسینی یا تاج الدین حسن به‌طور آشکار به تبلیغ مذهب تشیع پرداخت و برای این کار نه تنها از وجود سخنرانان بهره گرفت، بلکه تبلیغ تشیع را با صرف هزینه زیاد، با پذیرایی از مردم توام ساخت.

مقبره سید حسن واقف مقبره سید حسن واقف

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد