جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

تاریخ بروزرسانی :
۴ دی ۱۴۰۱

معبد آناهیتا از بناهای مشهور شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون است.معبد یا نیایشگاه آناهیتا به ایزدبانوی آب تعلق داشته و محلی برای نیایش بوده است. در نزد ایرانیان باستان چهار عنصر مقدس آب، خاک، باد و آتش از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و برای هر کدام از آنها الهه ایی در نظر میگرفتند.آناهیتا الهه آبهای زیرزمینی، مظهر زایش و زیبایی بوده است.

معبد 1 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معماری معبد آناهیتا

این بنا بصورت مکعبی و هر یک از اضلاع آن ۱۴ متر می باشد. از سنگهای حجاری شده، با ابعاد مختلف و بدون ملات و بصورت دو جدار با الهام از سبک معماری دوره هخامنشی ساخته شده است. سنگهای معبد به وسیله بست های فلزی از درون به هم قفل و بند شده اند. به منظور هدایت آسانتر آب به صحن مرکزی معبد و جریان گردش آب، این معبد را در عمق ۶ متری از زمین ساخته اند تا آب رودخانه شاپور از طریق یک کانال ۲۵۰ متری به درون آن سرازیر شود.
با توجه به سنگهای تنظیم آب و جویهای سنگی و باریک که حرکت آب را به طرزی با شکوه به آبگیر وسط هدایت می کنند. برای تقسیم و جریان آب در این نیایشگاه، شیوه هایی بکار رفته تا چشم نوازی و شکوه آب،این عنصر مقدس را به زیباترین شکل ممکن به نمایش بگذارند. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر رعایت دستگاه های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق العاده است.

معبد آناهیتا 2 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

بیشاپور کجاست ؟

بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در استان فارس و درنزدیکی شهرستان کازرون است که در زمان ساسانیان ساخته شده‌، امروزه اما تنها ویرانه‌ هایی از آن برجای مانده ‌است. شهر بیشاپور از قدیمی ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن بصورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. بیشاپور در شمال شهر کازرون قرار گرفته و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار است.

این شهر به سال ۲۶۶ میلادی و به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شد. پس از پیروزی شاپور بر والرین امپراتور روم، شاپور دستور داد در ناحیه‌ای خوش آب و هوا بر سر راه تخت جمشید به تیسفون شهری بنا کنند. این جاده در زمان هخامنشیان، شهرهای تخت جمشید و استخر را به شوش وصل می‌ کرد. شاپور نام خود را بر این شهر نهاد. بر اساس اسناد به دست آمده معماری از اهالی سوریه قدیم به نام آپاسای طراح بیشاپور بود. بیشاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده‌است و پس از آن ویران شده‌است. بیشاپور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است.

معبد آناهیتا 1 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

نحوه دسترسی به معبد آناهیتا

بیشاپور از جاهای دیدنی کازرون به حساب می آید. در کنار دره چوگان قرار دارد. این شهر تاریخی که دارای وسعت حدود دویست هکتار میباشد. در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال غربی شهر فعلی کازرون در استان فارس واقع شده است.

آدرس :فارس، کازرون، روستای شاپور، مجموعه‌ی گردشگری بيشاپور

معبد 2 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد 3 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد 4 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد 6 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد 8 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد 9 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد آناهیتا 3 معبد آناهیتا ، مأمنی برای الهه آب

معبد آناهیتا کجاست ؟

این معبد در استان فارس، شهر کازرون، روستای شاپور، مجموعه‌ی گردشگری بيشاپور واقع شده است.

این معبد در چه روزهایی تعطیل است ؟

روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی ، ۲۸ صفر رحلت پیامبر ، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی ، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق

ساعات بازدید از معبد به چه صورت است ؟

بهار و تابستان: ۲۰:۰۰-۷:۳۰ ، پاییز و زمستان: ۱۸:۰۰-۸:۰۰

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 4.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سعید

    سلام . وقعا دیدن این بناها ادم رو جادو میکنه/ دیدنش حس غریبی بهت میده/ دنیایی که ندیدش ولی اثار فکر و مهارت و ذوق هنری رو برای ما به میراث گذاشتن و بماند که ما بی مهری ها می کنیم با این یادگارهای ارزنده از نیاکانمان .اینقدر بی توجه که از خودت می پرسی شاید کسانی قسم به نابود کردنشان خورده .. . زیبایی دارند که میتونی روزها و ساعتها بهشون نگاه کنی و لذت ببری .وقتی اثاری از گذشته رو لمس میکنی انگار برای لحظه ایی خودت رو در تاریخ می بینی . . منم افتخار زندگی در کنار معبد اناهیتا در کنگاور رو دارم .بعد از تخت جمشید بنای معبد اناهیتا در کنگاور پله های دو طرفه دارد . ووووووو .ممنون از سایت خوبتون

    ۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • محمد

    بزرگترین بنای سنگی از دوران ایران باستان بعد از تخت جمشید و بنا به روایتی حتی با اهمیتی بسیار بیشتر از تخت جمشید، اما به دلیل تخریب زیاد و توقف هر گونه عملیات کاوش و پژوهش از ابتدای انقلاب ناشناخته مانده است.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    خیلی زیبا و با ابهت، بعد از تخت جمشید بزرگترین سازه سنگی ایران باستان است و بنا به روایتی دارای اهمیتی بیشتر از تخت جمشید نیز هست، اما به دلیل تخریب زیاد و توقف هر گونه عملیات پژوهشی از ابتدای انقلاب تا به حال ،ناشناخته مانده است

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلی

    محاصره شدن در حصار کانتینرهای میوه و تره بار، مشکل بوی فاضلاب که محوطه تاریخی را فرا گرفته، تبدیل شدن به محلی برای جمع شدن اراذل و اوباش و معتادان، تبدیل شدن به محلی برای چسباندن پوسترهای تبلیغاتی ایام انتخابات تنها بخشی از مشکلات چند سال اخیر این محوطه تاریخی هستند.

    ۴ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    ولقعا ديدني است فكرش بكنيد قرن هاپيش سنگ ها را بطور منظمي ساخته اند وسپس معبدي به اين شكوه عظمت درست كردن

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد