جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع ارومیه

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ فروردین ۱۴۰۲

مسجد جامع ارومیه که به مسجد رضائیه معروف است. یکی از مراکز و مدارس دینی معروف آذربایجان غربی می‌باشد. در مرکز شهر در وسط بازار قرار دارد. این مسجد در تاریخ  ۱۵ آذر ۱۳۱۴، با شماره ثبت ۲۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  مسجد جامع ارومیه از بناهای نیمه دوم سده هفتم هجری قمری است که در دوره‌های مختلف بازسازی و تکمیل شده تا به صورت امروزی درآمده است. موقعیت این مسجد در بازار به‌‌گونه‌ای است که از سه طرف به معابر عمومی متصل می‌شود.

مسجد جامع ارومیه9 مسجد جامع ارومیه

معماری مسجد جامع ارومیه

شبستان گنبددار قدیمی که در واقع هسته اولیه بنا را تشکیل می‌دهد. در ساختمان آن همه مشخصات یک بنای قدیمی و معماری اسلامی را می‌توان مشاهده نمود. ساختمان این قسمت به احتمال زیاد متعلق به دوره سلجوقیان است. داخل شبستان گنبددار محراب گچبری شده نفیسی قرار دارد که در زمان حکومت ایلخانیان در سال ۶۷۶ هجری قمری با بهترین اسلوب و در حجمی بسیار بزرگ ساخته شده است. چهلستون قدیمی متصل به شبستان گنبددار که زمان ساخت آن جدیدتر از شبستان اصلی به نظر می‌رسد. در خاکبرداری از کف آن، مقداری اشیای شکسته متعلق به دوره ایلخانی بدست آمد.

حجره‌های قدیمی اطراف صحن مسجد که مربوط به اوایل دوره زندیه بوده و دست نوشته موجود، زمان احداث آن را تاریخ ۱۱۸۴ هجری قمری نشان می‌دهد. قسمت‌های نوساز اطراف صحن که به جای بافت‌های قدیمی ساخته شده است. بیشتر آن‌ها متعلق به دوره اخیر می‌باشند. کتابخانه کوچکی نیز در ضلع غربی صحن وجود دارد.محراب این مسجد نیز از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول به‌ شمار می‌‌رود که از تزیینات آن می‌توان به نقوش هندسی زیبا، کتیبه‌ای به خط کوفی، طاق‌نماها و تاج اشاره کرد.

مسجد جامع ارومیه5 مسجد جامع ارومیه

برای آشنایی بیشتر با شهر ارومیه پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در ارومیه را مطالعه بفرمایید.

نحوه دسترسی

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، مجاورت بازار ارومیه

مسجد جامع ارومیه6 مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه7 مسجد جامع ارومیه

مدرسه هدایت مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه10 مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه12 مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه13 مسجد جامع ارومیه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *