رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ آذر ۱۳۹۶

مرمت خانه تاریخی حاجباشی اراک آغاز شد

لینک این مطلب کپی شد!

محسن کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در هفته گذشته این اثر تاریخی ارزشمند توسط برخی وراث ملک، شبانه مورد تخریب قرار گرفت و خسارت وارده بر این شاهکار تاریخی، ۲ میلیارد ریال برآورد شد.
وی اظهار کرد: یک میلیارد ریال برای رفع آسیب های وارد شده به این خانه تاریخی اعتبار در نظر گرفته شده است که با پیشرفت کار، نیاز به اعتبار جدید تامین می شود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: میراث فرهنگی با جدیت از طریق مجاری قانونی پیگیر برخورد با عاملان تخریب است و میزان خسارت های کارشناسی وارد شده از سوی وراث را با نظارت دستگاه قضایی در ساخت و مرمت این اثر تاریخی هزینه می کند.
کریمی افزود: عملیات مرمت تا ۲ تا ۳ ماه آینده ادامه دارد و در این عملیات تلاش می شود آجر و مصالح تزئینی با دقت از بین خاک و آوار خارج و دوباره در مرمت بنا استفاده شود.
هفته گذشته بخشی از بنای تاریخی حاجباشی در اراک که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود، در شامگاه ۱۳ آذرماه توسط برخی ورثه این بنا تخریب شد.
این بنای ارزشمند متعلق به دوره قاجاریه است که نامه درج آن در فهرست آثار ملی کشور هفته گذشته به استان مرکزی ابلاغ شد.
خانه احمد قلی‌خان حاجباشی دارای یک هزار و ۹۰۰ متر مربع وسعت است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه و دوره اول پهلوی می رسد و در ایجاد این سازه از سبک معماری ایرانی استفاده شده و این بنا در زمره ساختمان های موسوم به عمارت های اربابی جای می گیرد.
این بنا دارای حیاط مرکزی، سرسرا، ساختمان های ۲ طبقه، حوضخانه زیبا و محوطه سرسبز و حوض در بین حیاط است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

-تاریخی-حاجباشی-اراک مرمت خانه تاریخی حاجباشی اراک آغاز شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *