جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«مران» تنکابن، بهشت گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

اینجا چیزی شبیه لمس رویای کودکی است ، رویای شناورشدن در ابرها و دویدن در مسیری سبز با گل های رنگارنگ زیر پا و آسمانی نیلگون در بالای سر؛ اینجا روستای « مران » تنکابن ، بهشت گردشگری غرب مازندران است.

برای رفتن به این روستای خاص ، زیبا و کم نظیر که تنها حدود ۶۰ کیلومتر با مرکز شهر تنکابن فاصله دارد ، باید وارد جاده جنگلی سه هزار شد و با عبور از روی رودخانه خروشان آن و گذر از میان درختان انبوه و آب نماهای خاطره انگیز به ابتدای جاده کوهستانی معروف به جاده الموت که در دست احداث است، رسید.
این جاده کوهستانی با طبیعتی بکر که یک طرف آن صخره های مخملی و طرف دیگر به دره های عمیق که به رودخانه ای خروشان منتهی می شود ، چشمان هر بیننده ای را مجذوب خود می سازد و هرچه به مران نزدیک‌تر می‌شوید بر ارتفاع این جاده کوهستانی و پیچ‌ در پیچ افزوده‌ شده و دره‌های حاشیه جاده نیز عمیق‌تر می شود.
سرانجام پس از چند ساعت به دوراهی جاده دسترسی به روستای مران با جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر می رسید و باید سمت چپ جاده را بگیرید تا به میعادگاه عاشقان طبیعت ، بهشت گردشگری روستایی غرب مازندران برسید.
در ابتدای ورودی این روستا مکانی برای پارک خودروهای مسافران ، گردشگران و حتی اهالی این روستا در نظر گرفته شده و باید وسایل همراه خود را تا اقامتگاه مورد نظر با اسب یا قاطر جا به جا نمود.
با خاموش شدن خودروها ، دیگر هیچ صدایی جزء آواز پرندگان و نفس نیسم به گوش نمی رسد و دوست داری با فریاد بلند این سکوت دل انگیز را بشکنی اما پژواک صدایت تو را از این کار بر حذر می دارد.
آب‌ و هوای ییلاقی و منحصربه‌فرد ، معماری متفاوت با خانه‌هایی سنگ‌چین و سقف تخت ، مراتع زیبا، باغ‌های لوبیا و سیب با مزه‌ای خاص ، حمام تاریخی و آبشارهایی با ارتفاع ۱۰۰ متر بخشی از جاذبه های گردشگری این روستا است که باید برای دیدن هر یک از آنها روزها وقت گذاشت.
در روستای مران مردمان بسیار مهمان‌نواز و گشاده‌روی با فرهنگ بسیار غنی زندگی می کنند و در خانه های آنها همیشه به روی مسافران و گردشگران باز است و آنها با آغوشی باز به استقبال شما خواهند آمد.
**مران ، یک تکه از بهشت جا مانده بر زمین
یکی از گردشگران در حالی که در کوچه باغ های این روستا قدم می زد به خبرنگار ایرنا گفت : من و همسرم از قزوین وارد این منطقه شدیم و پس از رسیدن به این روستا تصمیم گرفتیم شب را در اینجا سپری کنیم اما به قدری این روستا زیبا است که دل کندن از آن برایمان دشوار است.
عباس فرخی زیبایی های این روستا را وصف ناپذیر توصیف کرد و افزود : همین که به دور از هیاهوی زندگی شهری هستید و اکسیژن خالص تنفس می کنید و در میان کوه و جنگل و رودخانه های خروشان قدم می زنید انگار در بهشت زندگی می کنید.
وی اظهار داشت : مردم این روستا چنان از مسافران و گردشگران مهمان نوازی می کنند که انگار سال هاست آنها را می شناسند و همین مسئله سبب شده تا اصلا احساس غربت نکنید و خیلی راحت در کوچه ها و باغ های این روستا قدم بزنید.
به گفته فرخی ، غذاهای محلی مردم این روستا از آنجا که از مواد اولیه ارگانیک و کاملا طبیعی درست می شوند بسیار خوشمزه و مقوی هستند و نمی توان از کنار سفره رنگین آنها به راحتی گذشت.
این گردشگر یادآور شد : صداقت و صمیمیت در میان مردمان این روستا موج می زند و در این چند روزی که اینجا بودیم بر تعداد مسافران و گردشگران افزوده شده است.
وی از تمام گردشگران و مسافران خواست که برای یک بار هم که شده به روستای مران سفر کنند تا خاطره بیاد ماندنی را برای خود و خانواده رقم بزنند.
** نقش گردشگری روستایی در توسعه روستاها
یک کارشناس گردشگری در این باره گفت : گردشگری روستایی یکی از اجزای مهم صنعت گردشگری به شمار می آید که ایجاد فرصتی راهبردی سبب تنوع اقتصاد محلی شده و با ایجاد فرصت های شغلی مولد مبتنی بر ظرفیت های موجود در روستا سبب افزایش سطح رفاه ، استاندارد های زندگی ، درآمد و امنیت در روستا می شود.
ساسان سپهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ثبات و نگهداشت جمعیت در روستا و پیشگیری از مهاجرت های بی رویه ، حفظ تعادل اکولوژیک و منابع طبیعی، حفظ بافت سنتی و ویژگی های فرهنگیروستا از دیگر نتایج توسعه گردشگری در روستاهاست.
وی اظهار داشت : مطالعات انجام شده در کشورهای فرانسه ، اتریش ، سوییس ، انگلستان ، ایرلند ، تایلند و ژاپن نشان می دهد که گردشگری روستایی به سرعت در اقتصاد روستایی رشد کرده و مکمل فعالیت های کشاورزی شده است.
این کارشناس همچنین به تبعات اجتماعی حضور گردشگران در روستاها اشاره کرد و بیان داشت : حضور مستمرگردشگران در یک روستا و پیشنهادهای وسوسه انگیز آنها می تواند پدیده شوم زمین فروشی و درنتیجه ویلاسازی را به همراه داشته باشد و این امر می تواند اصالت یک روستا را به خطر اندازد.
به گفته وی ، گردشگران در مدت اقامت در مقاصد گردشگری با ساکنان محلی ارتباط و تماس برقرار می‌کنند و نتیجه حاصل از روابط متقابل آنها در کیفیت زندگی، نظام ارزشی، تقسیم کار، روابط خانوادگی، الگوهای رفتاری، آداب و سنت‌های جامعه میزبان، تغییراتی را به وجود می‌آورد که باید راهکارهای لازم برای کم کردن این تاثیرات سنجیده شود.
وی یادآور شد : دولت می تواند با تقویت زیر ساخت ها ، اعطای تسهیلات و آموزش همگانی به روستانشینان ، نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا نماید.
**مران ، روستایی با قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد به قدمت بیش یک هزار و ۵۰۰ ساله این روستا اشاره کرد و گفت : بر اساس کاوش‌های انجام ‌شده و قبوری که در این روستا وجود دارد ، قدمت مران به بیش از یکهزار و پانصد سال قبل باز می‌گردد و از آنجا که بافت این روستا به لحاظ تاریخی بسیار ارزشمند بود پس از روستای یوش شهرستان نور به عنوان دومین روستای مازندران ، ثبت ملی شد.
نادر سحر خیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وجود حمام تاریخی موسوم به معماری صفویه با قدمت حدود ۱۵۰ سال که ثبت میراث فرهنگی شده و اکنون هم فعال بوده و مردمان روستا در آن استحمام می‌کنند، مراتع ولنج ، قلعه باستانی و آبشارهایی با ارتفاع ۱۰۰ متر ازجمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این روستا است.
وی آیین شیلان‌کشی امامزاده مران را یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی این روستای زیبا دانست و اظهار داشت : هرساله یک مراسم آئینی به‌نام شیلان‌کشی در این امامزاده انجام می‌شود که در آن بنای امامزاده را به روش گل‌کار با گچ سفید می‌کنند تا هم مستحکم شده و هم زیبا گردد.
سحر خیز گفت : در مطالعه‌ طرح هادی روستا نیز اعمال‌ نظر این دستگاه اجرایی بسیار حائز اهمیت بوده زیرا هرگونه ساخت‌وساز در این روستا باید با نظر میراث انجام شود تا معماری باارزش روستا دستخوش تغییر قرار نگیرد.
به گفته این مسئول ، نوع معماری این روستا و سقف تخت بودن خانه‌هایش همچون روستای ماسوله در گیلان متناسب با آب ‌و هوای خاص این روستا است چرا که در مران بارش‌ها در زمستان بیشتر به ‌صورت برف است .
وی یادآور شد : فرهنگ مردم روستا به‌گونه‌ای است که مسافران و گردشگران را با بهترین رفتار پذیرش کرده و با مهربانی از آنان میزبانی می‌کنند.
فرماندار ویژه تنکابن نیز پیش از این ظرفیت گردشگری و تاریخی در روستاهای تنکابن را بسیار بالا توصیف کرده بود و گفت : داشته‌های منحصربه‌فردی در تمامی زمینه‌های مختلف گردشگری در دل روستاهای تنکابن وجود دارد که هرکدام می‌توانند سلایق مختلف مسافران و گردشگران را پاسخگو باشند.
سید امیر حسینی جو افزود : روستای مران به سبب تاریخی بودن و آب‌وهوای خاص و محصولاتی چون لوبیا، فندق، لبنیات، سیب و وجود چشم اندازهای زیاد و معماری خاص می‌تواند به روستای هدف بوم گردی تبدیل شود.
وی به تاکید دولت تدبیر و امید در رونق بخشیدن به اقتصاد روستاها اشاره کرد و اظهار داشت : دولت با وجود تمام مشکلات ، در این زمینه اقدامات بسیار ارزشمندی صورت داده و تلاش دارد تا با گسترش گردشگری روستایی به توسعه روستاها و رونق بخشیدن به اقتصاد آنها کمک نماید.
فرماندار ویژه تنکابن هدف گذاری ایجاد بیش از یکصد واحد بوم گردی تا سال ۱۴۰۰ در این شهرستان را در راستای سیاست های دولت در این زمینه برشمرد و از سرمایه گذاران بخش خصوصی خواست تا در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.
شهرستان ۱۶۵ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

مران «مران» تنکابن، بهشت گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مژگان

    تنکابن زادگاه بازیگر خوب کشورمون لادن مستوفیه

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • پوریا

    این عکس مربوط به دشت دریاسر هستش ن مران

    ۵ تیر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *