رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ مهر ۱۳۹۶

مدیر کل میراث فرهنگی فارس:مرمت مسجد خورلارستان بدون مجوزمیراث بوده است

لینک این مطلب کپی شد!

مصیب امیری یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:مرمت مساجد تاریخی و آثاری که در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است حتی اگر به نیت خیرخواهی هم باشد باید مجوز میراث فرهنگی داشته باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه مرمت غیر اصولی و غیر کارشناسی در مسجد خور لارستان را متوقف کرده ایم افزود:‌همگان باید نسبت به حفظ و مراقبت از میراث فرهنگی به عنوان بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی این سرزمین احساس مسئولیت کنند.
امیری بیان کرد: استان فارس بیش از سه هزار اثر ثبت شده تاریخی دارد که میراث فرهنگی با امکانات محدود نمی تواند همه این آثار را در رصد کامل و نظارت همیشگی داشته باشد و ‌احساس مسئولیت از سوی عامه مردم و کسانی که دلسوز فرهنگ و هویت تاریخی این سرزمین هستند می تواند ما را در نگهداشت و مراقبت و و حفاظت از این آثار کمک کند.
آنچه به عنوان تعمیر بخشی از مسجد تاریخی خور لارستان نام گرفت، روزهای هفتم و هشتم مهر۹۶ رخ داد که مدیرکل میراث فرهنگی فارس اعلام کرد با این تعمیر غیر اصولی و بدون مجوز، این بخش از مسجد تاریخی خور لارستان تخریب شد.
مسجد تاریخی رسول‌الله که معماری آن متاثر از معماری دوران زندیه است به شماره ۱۲۷۳۵ ثبت تاریخی شده است ، این مسجد براساس الگوهای مساجد قرون اولیه اسلامی با سادگی خاصی ساخته شده است.
پس از اطلاع مردم از تخریب غیر اصولی این مسجد،یگان حفاظت میراث فرهنگی مرمت غیر اصولی مسجد را متوقف کرده است.
بخشی از محراب، طاق‌ها و ستون‌های مسجد تاریخی رسول‌الله که با الگوی مسجد تاریخی وکیل شیراز به صورت مارپیچ ساخته شده دراین اقدام تخریب شده است.
خور یکی از شهرهای کهن لارستان است که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد و در آن آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد.
شهرستان لارستان به مرکزیت لار در ۳۳۷ کیلومتری جنوب شیراز واقع است.

 مدیر کل میراث فرهنگی فارس:مرمت مسجد خورلارستان بدون مجوزمیراث بوده است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *