جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مدیریت شهر تاریخی قزوین نیازمند رفتارهای سنجیده تر است

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ خرداد ۱۳۹۷

محمدعلی حضرتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قزوین از شهرهای تاریخی و متعلق به دوره ساسانیان است و براساس تائید شهرشناسان از معدود شهرهایی بوده که همه بنیان های مربوط به دوره ساسانی را در خود حفظ کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این شهر آثار تاریخی از جمله مسجد جامع عتیق که نشانه های از دوره ماد را در خود جای داده، بنابرین باید نوع مواجهه با مسایل شهری در آن کمی سنجیده تر باشد.
حضرتی اضافه کرد: اگر تمامی کارکردها و ابعاد مدیریت شهری در قزوین به درستی رعایت نشوند به زودی با یک عنوان شهر تاریخی با تک بناها و بافت های تخریب شده رو به رو خواهیم شد.
این مسئول میراث فرهنگی و گردشگری استان یادآور شد: متاسفانه طی ۲ سال اخیر اتفاق های ناگواری در بافت های تاریخی این شهر قزوین به وجود آمده تا جایی که آینده آن را با ابهامات فراوانی روبرو ساخته است.
وی تاکید کرد: آیا باید این شهر را با ۵۲۰ هکتار بافت مصوب تاریخی، فرسوده پنداشت و اتفاق های ناگواری را با عنوان ساماندهی برخی مناطق آن نظیر امامزاده حسین (ع)، محلاتی مانند دباغان را با یک هزار و ۲۰۰ سال قدمت به نابودی کشاند؟
حضرتی ادامه داد: در محله تاریخی بلاغی قزوین پروانه های ساخت و سازی صادر می شود که پیش از استعلام ساخته شده و یا با عنوان گشایش معابر، تخریب هایی صورت می گیرد که در آن هیچ گونه ساختار مدیریتی دیده نشده است.
وی با اشاره به اینکه این اداره کل در بسیاری از جلسات مدیریت شهری به عمد یا سهو جهت اجرای طرح هایی که به ضرر آثار تاریخی شهر است کنار گذاشته می شود، یادآور شد: در حالی که میراث فرهنگی در پروژه هایی مانند انطباق محله دیمج و ایجاد هتل سینا در مناطق یاد شده تحول ایجاد کرده و این حرکت نشان داد که می توان با هم افزایی بین دستگاه ها به نتایج مطلوبی دست یافت.
حضرتی با اشاره به کلنگ زنی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در سال های گذشته، گفت: این اقدام در محله سردار برای ایجاد موزه به طور ناگهانی و حتی بدون اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.
وی خاطر نشان ساخت: امیدواریم حضور کارشناسان میراث فرهنگی در جلسات مدیریت شهری جدی تر گرفته شود و با جدا سازی بافت های تاریخی از فرسوده به عنوان یک ثروت شایسته به این موضوع نگریسته شود.
استان قزوین یک هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت شده و ۵۲۰ هکتار بافت فرسوده دارد که ۵۰۴ هکتار آن با بافت تاریخی همپوشانی یافته است.

قزوین مدیریت شهر تاریخی قزوین نیازمند رفتارهای سنجیده تر است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد