رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ تیر ۱۳۹۷

مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان

لینک این مطلب کپی شد!

مدرسه سعیدیه ارسنجان مربوط به دوره صفوی است و در ارسنجان ـ کنار خیابان جدیدالاحداث واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا که از سال ۱۰۸۵ ه‍.ق به جا مانده است، به صورت چهار ایوانی است که در کنار هر ایوان چهار حجره ساخته شده است. برای احداث این بنا از آجر استفاده شده و حوضی سنگی در وسط حیاط مدرسه وجود دارد. محور اصلی بنا شمالی- جنوبی است. مدرسه سعیدیه در نزدیکی مسجد جامع شهر قرار دارد.

در مورد ساخت این بنا چنین نقل شده است که در سال ۱۰۸۵ هجری قمری همزمان با عهد صفویان فردی خیر بنام حاج سعیدا اقدام به ساخت مدرسه ای در مرکز شهر ارسنجان به منظور تحصیل طلاب علوم دینی می‌کند که از آن زمان تاکنون کمابیش فعال بوده و طلاب زیادی در این حوزه علمیه در محضر اساتید بزرگ علوم دینی به کسب علوم و معارف اسلامی پرداخته‌اند . مرحوم واقف در راستای تعیین مخارج روزانه و رفع حوائج طلاب و مدرسین مدرسه مذکور اقدام به وقف رقباتی من جمله سه دانگ مشاع از مزرعه علی آباد سید، سه دانگ مشاع از مزرعه صالح آباد و دو دانگ مشاع از مزارع مالنجان ، محمدآباد و جمال آباد ارسنجان و نیز رقباتی در شهر ارسنجان نموده که سالانه عواید آنها جهت اجرای نیات خیر واقف هزینه می‌شود.

تعداد ۱۱ پلاک از ۱۷ مورد پلاک‌های این موقوفه دارای سند مالکیت و کلیه پلاکها بنام وقف به ثبت رسیده است . نوع رقبات شامل آب، زمین مزروعی، اراضی مسکونی، تجاری، اداری و غیره است. موقوفه مذکور در حال حاضر تحت تولیت اداره اوقاف ارسنجان بوده و رسیدگی به کلیه امور آن توسط اداره مذکور انجام می‌گیرد. میزان اراضی وقف شده بر مدرسه علمیه سعیدیه حدود ۳۰۰ هکتار است و مجموع تعداد رقبات این موقوفه بر ۳۶۵ رقبه بالغ می‌شود.

آدرس : ارسنجان – بلوار سعیدیه

-علمیه-سعیدیه مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان

-علمیه-سعیدیه1 مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان

-علمیه-سعیدیه2 مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان

-علمیه-سعیدیه3 مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *