جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ماموریت سخت «همدان ۲۰۱۸»

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ مرداد ۱۳۹۷

دنیای اقتصاد :
۵ تا ۷ شهریور ماه، ایران و استان همدان به مناسبت رویداد «همدان؛ پایتخت گردشگری آسیا» قرار است میزبان وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی باشد. با این همه، تاکنون کشورهایی که اعلام آمادگی و حضور کرده‌اند تنها شامل وزرای عراق، بنگلادش، افغانستان و سفرای کشورهای آذربایجان و اسپانیا می‌شود. همچنین این رویداد قرار است میزبان دبیرکل مجمع همکاری‌های آسیایی (ACD) نیز باشد. البته معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار امیدواری می‌کند تا زمان برگزاری این رویداد که کمتر از دو هفته به شروع آن باقی مانده وزرا و سفرای بیشتری از سایر کشورها برای حضور اعلام آمادگی کنند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، استان همدان در انتظار استقبال و میزبانی دو رویداد بین‌المللی بزرگ گردشگری است. سال ۲۰۱۸ همدان میزبان فاز اول اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی است و اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO ) نیز در همدان برگزار می‌شود. با توجه به این موضوع رویداد «همدان ۲۰۱۸» و معرفی این استان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی می‌تواند فرصت مناسبی برای شناسایی ظرفیت‌های استان همدان به سایر کشورها باشد؛ فرصتی که البته شواهد نشان می‌دهد به درستی از آن استفاده نمی‌شود. با وجود اهمیت چنین رویداد مهمی که در سال ۲۰۱۸ نصیب استانی مانند همدان شده اما دولت به لحاظ مالی و تبلیغاتی آن‌طور که باید کمک نکرده است؛ به‌طوری که محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان نیز در نشستی که روز گذشته به همین مناسبت برگزار شد بر این موضوع تاکید داشت. او گفت: «پس از آنکه همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد، براساس مصوبه مجلس، برای برگزاری دو رویداد در سال ۲۰۱۸ در همدان، ۱۰ میلیارد تومان مصوب شد؛ اما هنوز تخصیص نیافته است و همچنان همدان از طریق اعتبارات استانی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، روند فعالیت خود حول محور همدان ۲۰۱۸ را پیش می‌برد.»

آمار سرمایه‌گذاری‌ها
نشست خبری معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استاندار همدان و مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان با موضوع تشریح اقدامات انجام‌شده برای رویداد «همدان۲۰۱۸» در حالی برگزار شد که محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان با اشاره به تفاهم‌نامه سه‌جانبه میراث فرهنگی، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه این اتفاق را در رونق گردشگری بسیار موثر دانست و گفت: «تک تک استان‌های کشور دارای ظرفیت گردشگری هستند و باید از موقعیتی که برای اولین بار موجب شده تا ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گیرد، بهره برد. این حرکت را می‌توان آغازی برای تحول گردشگری دانست؛ چون گردشگری کشور نیاز به توسعه در زیرساخت‌ها دارد و امیدوار هستیم تمام کشور در جهت پویا کردن صنعت گردشگری ورود کند.» او در ادامه با مهم ارزیابی کردن «رویداد همدان۲۰۱۸» گفت: «به‌منظور برگزاری هرچه بهتر این رویداد تاکنون با همکاری استانداری و دیگر نهادها اقدامات خوبی انجام شده تا همدان به بهانه این رویداد به‌عنوان یک محور گردشگری تعریف و معرفی شود.» معاون گردشگری کشور افزود: «از زمانی که رویداد همدان۲۰۱۸ مطرح شده، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این استان انجام شده است. برای مثال در حال‌حاضر یکی از بهترین پیاده‌راه‌ها در استان همدان اجرایی شده؛ ضمن آنکه سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط بخش خصوصی برای احداث تعداد هتلی که در همین مدت به‌خاطر این رویداد برنامه‌ریزی شده نشان‌دهنده اهمیت این رویداد است.»

۱۵۳۱ طرح به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری استان همدان از جمله سرمایه‌گذاری‌هایی است که در زمینه پیشرفت گردشگری در این استان هزینه شده است. استاندار همدان با اشاره به این آمار در نشست روز گذشته گفت: «همدان با ۲ سال پیش قابل مقایسه نیست. در این استان ۱۳ هتل در حال ساخت است که ۶ هتل آن افتتاح شده و علاوه بر این ۳ هتل دیگر نیز در دست ساخت هستند و این حرکت یک تحول عظیم در همدان را نشان می‌دهد.» نیکبخت به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در زمینه هتل‌سازی اشاره کرد و گفت: «از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هزار میلیارد تومان بابت ساخت یک هتل ۵ ستاره به‌علاوه ۳۰۰ واحد کمپ اقامتی، سیتی سنتر و ۳ هزار واحد پارکینگ لحاظ شده که همچنان روند این سرمایه‌گذاری‌ها ادامه دارد.» در همین حال، علی مالمیر، مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان نیز در این نشست از پیشرفت بومگردی در استان همدان خبر داد و گفت: «تاکنون ۲۲ اقامتگاه بومگردی در همدان افتتاح شده که تا قبل از آنکه رویداد همدان ۲۰۱۸ شکل گیرد اصلا بوم‌گردی در همدان تعریف نشده بود.»

تلاش برای تبلیغ‌های بین‌المللی
اما فقدان تبلیغات مناسب از انتقاداتی است که هم به «همدان ۲۰۱۸» می‌شود و هم به «تبریز ۲۰۱۸». معاون گردشگری کشور در زمینه تبلیغات بین‌المللی که برای معرفی همدان به کشورهای دیگر صورت گرفته گفت: «در حال حاضر تبلیغات در شبکه‌های برون‌مرزی کشور صورت گرفته و اطلاع‌رسانی‌هایی از سوی سازمان جهانی جهانگردی درباره این رویداد انجام شده است. همچنین با آژانس‌های گردشگری کشورهای دیگر از جمله ترکیه و چین به توافق رسیده‌ایم تا استان‌های مختلف ایران از جمله همدان، یزد، کرمان، اهواز، تبریز و… را معرفی کنند. همچنین هواپیمایی ترکیش‌ایر نیز در این زمینه اعلام همکاری کرده است.» ۵۰ برنامه تعریف شده از سوی مسوولان استان همدان از جمله فعالیت‌هایی است که مالمیر درباره آنها توضیح داد: «۵۰ برنامه تا پایان سال در نظر گرفته شده که برخی از آنها نیز به مرحله اجرایی شدن درآمد. از جمله این برنامه‌ها جشنواره پویا‌نمایی، طب سنتی و گیاهی، بزرگداشت باباطاهر، جام ملت‌های آسیا، نمایشگاه صنایع‌دستی و… هستند و همچنان برنامه‌های اینچنینی ادامه دارد.»

رونق کسب‌و‌کار در همدان با گردشگری
درعین حال قرار گرفتن همدان پس از استان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان شهر گردشگرپذیر در نوروز از نظر نیکبخت اتفاق خوش‌یمنی است که نشان می‌دهد همدان می‌تواند با معرفی جاذبه‌های خود جایگاه مناسبی در زمینه شهرهای گردشگرپذیر بیابد. او در این باره گفت: «همدان همجوار با ۹ استان است که یک ساعت و نیم با هر یک از آنها فاصله دارد. همچنین با تهران تنها ۳ ساعت فاصله زمانی دارد. همدان می‌تواند مقصد گردشگری این استان‌ها نیز باشد. فرودگاه و خطوط ریلی استان همدان نیز ظرفیت پذیرش گردشگران زیادی را دارد. این کار کمک می‌کند هم جاذبه‌های گردشگری همدان معرفی شود، هم کسب و کار در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی رونق خواهد یافت.» نیکبخت با تاکید بر وجود ۱۸۰۰ اثر تاریخی در استان همدان جایگاه این استان را در زمینه گردشگری بسیار بالا دانست که تاکنون آنطور که باید به این موضوع توجه نشده که چنین موقعیتی می‌تواند همدان را هم به مردم کشور و هم جهانیان معرفی کند.

مالمیر از آمار رو به رشد رونق صنایع‌دستی و کاهش آمار بیکاری در همدان هم خبر داد و گفت: «هم‌اکنون ۱۰۰ پروژه مرمتی در دست اقدام است که کمک بزرگی در بهبود زیرساخت‌ها چه در بخش روستاها و چه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است. همچنین در زمینه صنایع‌دستی، ۶ درصد از کل سهم اشتغال استان مربوط به این حوزه می‌شود که ۳۸ هزار نفر را در برمی‌گیرد. از سوی دیگر، ۸درصد از صادرات مبدا گمرک نیز به صنایع‌دستی اختصاص دارد. علاوه بر این، از نظر میزان اقامت در استان همدان با ۳۷ درصد افزایش و از نظر بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی با ۸۰ درصد افزایش مواجه بودیم که این آمارها، آمارهای امیدوارکننده‌ای هستند.» به گفته مدیرکل میراث فرهنگی همدان سرمایه‌گذار با دیدن چنین پیشرفت‌هایی می‌تواند به یک جمع‌بندی برسد که آیا در این حوزه سرمایه‌گذاری کند یا خیر.

نیکبخت با اظهار امیدواری نسبت به بهبود شرایط کسب و کار در همدان تصریح کرد: «از نیم سال دوم سال گذشته تا فروردین ماه امسال بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان مبل و لوازم چوبی منبت در همدان به فروش رفته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که کسب و کار در همدان از رتبه ۲۴ به ۱۱ رسیده و این یعنی رونق گردشگری. همچنین در حال حاضر همدان به همراه زنجان در زمینه نرخ بیکاری در رده سوم قرار دارد و از ۹/ ۸ به ۲/ ۸ رسیده که بهبود اوضاع اشتغال در همدان به صنایع‌دستی و گردشگری برمی‌گردد.» دو رویداد پیش‌روی همدان می‌تواند فرصت خوبی باشد برای آنکه نگاه‌های جهانی به سمت ایران جذب شود و طرح مقصد جدیدی به نام همدان موقعیت مناسبی است که استفاده از آن به نوع مدیریت بستگی دارد؛ البته نمی‌توان شرایط کشور در صحنه بین‌الملل را نادیده گرفت. این شرایط از یک سو می‌تواند کار را برای مسوولان و دست‌اندرکاران سخت کند و از سوی دیگر فرصتی باشد که از طریق رویدادهای اینچنینی نگاه جهان به ایران و جاذبه‌های فراوانش بهتر شود.

hamedan ماموریت سخت «همدان ۲۰۱۸»

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مصطفی

    همدان واقعا زیباست و فوق العاده خوش آب و هوا

    ۱ شهریور, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *