جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لزوم معرفی بیشتر مجموعه تاریخی و بی‌نظیر مارکار یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

مدیر داخلی مجموعه تاریخی و فرهنگی مارکار با اشاره به بازدید ۶ هزار بازدید ‎‎ کننده از این مجموعه در ایام نوروز امسال، گفت: هر چند این تعداد گردشگر نسبت به آمار گردشگران شهر جهانی یزد رقم زیادی نیست ولی این مجموعه پتانسیل جذب گردشگر بیشتری متناسب با قدمت و معماری آن را دارد.

به گزارش ایسنا، مجموعه تاریخی و فرهنگی مارکار با مساحت ۱۲ هکتار شامل مدرسه، کتابخانه، پرورشگاه و برج ساعت است که البته برج ساعت در خارج از این محدوده و به عنوان یکی از میادین مرکزی شهر یزد محسوب می‏‏‌شود.

این مجموعه تاریخی که در نهم آبان ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۴۶ به ثبت ملی رسیده است، به صورت تدریج ایجاد شده به نحوی که پرورشگاه مارکار در سال ۱۳۰۶ با ۲۰ نفر فعالیت خود را آغاز کرد ولی از سال ۱۳۱۳ که داوطلبان غیر ‎‎ یتیم و بی بضاعت نیز از روستاها و سایر نقاط به یزد مهاجرت کردند، فعالیت خود را به صورت شبانه‏‏‌روزی ادامه داد.

دبستان پسرانه مارکار که بخشی از این مجموعه است نیز در سال ۱۳۰۶ گشایش یافت و کار خود را با ۷۰ نفر دانش‏‏آموز آغاز کرد ولی به دلیل استقبال زیادی که از این مدرسه در استان شد، توانست در همان سال ‎‎ های ابتدایی فعالیت، به ظرفیت کامل برسد.

در سال ۱۳۱۲ در حالی که دبستان به ظرفیت کافی رسیده بود، دبیرستان این مجموعه با سه کلاس اول متوسطه دایر شد و در سال‏‌های اخیر نیز موزه و کتابخانه این مجموعه، به دنبال بازسازی این مجموعه ایجاد شده است.

«جمشید منوچهری» مدیر داخلی این مجموعه در گفت‏‏‌و ‎‎ گو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه عنوان می‏‏‌کند: این مجموعه توسط روانشاد «پشوتن جی مارکار» برای ارتقای سطح فرهنگ و علم مردم یزد ایجاد شده و اکنون نیز در این مسیر فعالیت دارد.

وی می‏‏‌گوید: این مجموعه تا سال ۵۷ به عنوان پرورشگاه شبانه‏‏‌روزی فعالیت می‏‏‌کرد و براساس خواسته موسس آن، کودکان و فرزندان بی سرپرست و بی‏‏بضاعت که برای تحصیل به مدرسه می ‎‎ رفتند، در این محل ساکن بودند و مخارج آنها تامین می ‎‎ شد.

وی اضافه می‌‏‏کند: این مجموعه به دنبال وقوع جنگ تحمیلی به عنوان پذیرشگاه جنگ‏‏‌زدگان زرتشتی مورد استفاده قرار گرفت و پس از جنگ نیز مدتی در قالب مسافرخانه استفاده می‏‏‌شد، البته در حاشیه آن نیز فعالیت‏‏های دینی و فرهنگی زرتشتیان در آن انجام می‏‏‌شد.

وی به بازسازی این مجموعه در سال ۸۶ اشاره و عنوان می‏‏‌کند: شادروان برادران زرتشتی، در سال ۸۶ این مجموعه را بازسازی کردند که پس از آن به عنوان «پردیس دانش مارکار» معرفی شد و هم‏‏‌اکنون فعالیت‏‏‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در این مجموعه به صورت مداوم در حال انجام است.

منوچهری در این رابطه خاطرنشان می‏‏کند: مجموعه مارکار در حال حاضر محلی برای برگزاری کلاس‏‏‌های دینی دانش‏‏‌آموزان پسر زرتشتی مقطع متوسطه است و علاوه بر آن نیز به دلیل دارا بودن زمین ورزش چمن طبیعی و پیست اسکیت و سایر ورزش ‎‎ ها مورد استفاده است، ضمن این که برخی از مراسم‌های زرتشتیان نیز در این مکان برگزار می‌شود.

مدیر مجموعه مارکار در مورد کتابخانه این مجموعه نیز بیان ‏‏می ‎‎ کند: مجموعه مارکار دارای کتابخانه ‎‎ ای غنی از کتب تاریخی و قدیمی است که پژوهشگران می ‎ توانند هر روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱، بدون پرداخت حق عضویت و در همان مکان از کتاب‌هایش استفاده کنند.

منوچهری موزه مارکار را یکی از ۱۴ موزه برتر کشور ‏می‌خواند و تصریح می‏‏‌کند: موزه‏‏ای که در مجموعه مارکار توسط یکی از خیرین زرتشتی(خانواده روانشاد شاه جهان گودرز) ایجاد شده شامل آثاری قدیمی است و در بخش دیگری از این موزه نیز مجموعه‌ای از نمادهای دینی و آیینی زرتشتی برای بازدید عموم طراحی شده است.

وی اضافه می‏‏‌کند: دبیرستان مارکار در سال تحصیلی ۹۶ به دبیرستان «ماندگار مارکار» تغییر نام پیدا کرده و هم‌اکنون مورد استفاده کلیه دانش‌‏آموزان یزدی است.

این مسئول با اشاره به مرمت مدرسه مارکار و سالن اجتماعات این دبیرستان توسط میراث فرهنگی، از نیاز به ترمیم در و پنجره‏‌های این مجموعه می ‎‎ گوید و اضافه می ‎‎ کند: در و پنجره ‎‎ های قدیمی این مجموعه به دلیل قرارگیری در معرض پدیده‏‏‌های طبیعی به مرور زمان دچار رنگ‏‏‌خوردگی و آسیب شده‏‏ که خواستار مرمت آن از سوی میراث فرهنگی هستیم.

منوچهری در پایان با اشاره به این که مجموعه مارکار به عنوان یکی از جاذبه‏‏های گردشگری استان یزد محسوب می‏‏‌شود، بیان می ‎‎ کند: این مجموعه تاریخی در ایام نوروز سال جاری میزبان حدود شش هزار بازدیدکننده و گردشگر بود که البته نسبت به آمار گردشگران شهر جهانی یزد، رقم زیادی نیست ولی این مجموعه پتانسیل جذب گردشگر بیشتری متناسب با قدمت و تاریخچه آن است و اگر در تورهای گردشگری معرفی شود می‏‏‌تواند گردشگران بیشتری را جذب کند.

منبع: ایسنا

markar لزوم معرفی بیشتر مجموعه تاریخی و بی‌نظیر مارکار یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *