رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ خرداد ۱۳۹۴

لباس محلی یزد

لینک این مطلب کپی شد!

پوشاک مردم استان یزد در حال حاضر بیشتر همانند لباس‌های مردم شهرها و روستاهای دیگر ایران است ولی هنوز اهالی بعضی از روستاها، پوشاک سنتی خود را می‌پوشند. بانوان شلواری بلند و پیراهنی که تا قوزک پا را می‌پوشاند، پوشیده و چارقدی نیز به سر می‌اندازند. مردان نیز لباس معمولی می‌پوشند.

امروزه زرتشتیان که بیشتر آنان در شهر یزد زندگی می‌کنند مانند دیگر شهرنشینان، تابع پوشاک معمول روز هستند و بیشتر در مراسم رسمی و نیایش از پوشاک سنتی خود استفاده می‌کنند. لباس سنتی بانوان زرتشتی در یزد در حدود ۵۰ سال پیش لباس مردم یک ناحیه خاصی از ایران بوده است که احتمالاً مربوط به اصفهان یا خراسان می‌شده است. آنچه در سفرنامه‌ها در این مورد آمده است این است که زنان زرتشتی رنگ‌های متنوعی را می‌پسندیدند. سرپوش رنگارنگ به سر می‌گذاشتند، پیراهن آبی یا چهارخانه می‌پوشیدند، شلوار خال خال به پا می‌کردند.
مردان زرتشتی قباهای بلند نخی به رنگ قهوه‌ای به تن می‌کردند که راه‌های سفید داشت و دستار سفید یا خاکی رنگ به سر می‌گذاشتند و عموماً ریش می‌گذاشتند و اکثراً لباس سفید یکدست می‌پوشیدند و شاید به همین دلیل است که در برخــی از کتاب‌های تاریخـــی به «سفید جامگان» معروفند.

تا پیش از دوران پهلوی اول زرتشتیان مجبور بودند به شیوه‌ای لباس بپوشند تا از دیگران متمایز باشند. پوشیدن جوراب تا مدت‌های مدیدی برای زرتشتیان ممنو

ع بود همچنین انگشتر داشتن یا بستن ساعت مچی برای آنان منع شده بود. آن‌ها اجازه نداشتند سوار بر اسب یا چهارپای دیگری شوند یا به حمام‌های عمومی بروند. جنس پارچه‌هایی که زرتشتیان از آن استفاده می‌کردند، البته به جز چادرشب (نوعی پوشش برای سر)، پنبه‌ای بوده است. این پارچه‌ها توسط ایشان بافته می‌شد و به پارچه کرباس معروف بود.

پوشاک بانوان زرتشتی: پوشاکی که بانوان زرتشتی از آن استفاده می‌کنند همانندی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان دیگر نقاط ایران دارد چنان که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده، همانند روسری بانوان بختیاری و طرز استفاده آنان است. پیراهن آنان همانند پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است. به طور کلی پوشاک بانوان زرتشتی از چندین تکه تشکیل شده است: کلاهک (لچک) – پیراهن زیر – پیراهن رویی – روسری (مقنی) – شلوار
پوشاک مردان زرتشتی نیز از تکهایی تشکیل شده اند که عبارتند از: سربند – پیراهن زیر – پیراهن رویی – شلوار

1519 لباس محلی یزد

1521 لباس محلی یزد

1522 لباس محلی یزد

1523 لباس محلی یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *