جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لباس محلی بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۱ اسفند ۱۳۹۲

از آنجا که سراسر مرز شرقی استان بوشهر با خلیج فارس در ارتباط است، رطوبت نسبی در تمام مواقع سال در این استان بالاست در نتیجه ساکنان استان بوشهر از لباس‌های نخی استفاده می‌کنند تا در انجام فعالیت‌های روزمره راحتی بیشتری داشته باشند. از طرفی استان بوشهر از دو ناحیه کوهستانی و جلگه‌ای تشکیل شده و همین امر تا حدودی لباس ساکنان دو ناحیه را از یکدیگر متفاوت ساخته است.

پوشاک بانوان: بانوان در استان بوشهر پیراهن بلند دورچین به همراه عبای سیاه، مقنعه نازک سیاه رنگ، روبنده نازک، شلوار چیت و نوعی کفش صندل به نام «کوش» می‌پوشند. پیراهن رسمی بانوان بوشهر جامه گشادی است که به آن پیراهن عربی می‌گویند و دارای تزئینات بسیار زیبا و جالب است.
زنان در استان بوشهر اغلب با چادر محلی در انظار ظاهر می‌شوند.

پوشاک مردان: یکی از لباس‌های رایج در استان بوشهر پیراهن بلند سفیدی به نام «دشداشه» است که از لباس‌های قدیمی استان به شمار می‌رود و در سایر مناطق جنوبی کشور و کشورهای عربی این نوع پوشش دیده می‌شود. در اغلب مواقع آقایان برای محافظت سر از گرما و تابش خورشید، سرپوشی به نام «عرقچین» بر سر می‌گذارند.
در استان بوشهر معمولاً کسانی که از نظر علم و مرتبه اجتماعی در موقعیت بالایی قرار داشتند، بر روی لباس خود عبا می‌پوشیدند. امروزه عبای بوشهر یکی از بهترین عباها در این منطقه به شمار می‌رود به طوری که بسیاری از شیوخ عرب خواستار این عباها هستند و قیمت آن‌ها نیز بسیار گزاف است.
پوشیدن لنگ که در گویش محلی به «لنگوته» معروف است و بر روی شلوار بسته می‌شود، از دیگر پوشش‌های رایج در میان ساکنان استان بوشهر است.

پوشاک استان بوشهر لباس محلی بوشهر

پوشاک استان بوشهر2 لباس محلی بوشهر

پوشاک استان بوشهر4 لباس محلی بوشهر

پوشاک استان بوشهر9 لباس محلی بوشهر

پوشاک استان بوشهر10 لباس محلی بوشهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 14 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد