جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لاک پشتهای دریایی کیش

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ شهریور ۱۳۹۵

از سالیان بسیار دور و به واسطه امنیت و آرامشی که بر سواحل زیبای جزیره کیش حاکم است انواع آبزیان و از جمله لاک پشت ها در آن آشیانه گزیده اند.

دو نوع لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد: لاک پشت نوک دار – پوزه عقابی (Hawksbill) و لاک پشت سبز (Green). لاک پشت های سبز عمدتا” برای تغذیه به آبهای کیش می آیند در حالی که لاک پشت های پوزه عقابی که شدیدا” در معرض خطر انقراض دارند از اواخر اسفند تا اواسط مرداد برای تخم گذاری به سواحل ماسه ای حفاظت شده به ویژه در جنوب و غرب جزیره مراجعت می نمایند. لاک پشت های پوزه عقابی در هر فصل بطور متوسط سه بار و با فاصله زمانی ۱۵ روز یک بار تخمگذاری می کنند و لاک پشت های درون تخم ۶۰ تا ۷۰ روز بعد از تخم ها بیرون می آیند و با کمک محیط بانان به طرف دریا هدایت می شوند. بچه لاک پشت ها وقتی بزرگ شوند برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردند.

لاک پشت های پوزه عقابی از جمله گونه های جانوری در معرض خطر انقراض هستند که با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اکوسیستم دریا از جمله مرجانها اهمیت ویژه ای داشته و مورد توجه اتحادیه ها و سازمانهای جهانی مرتبط با حفظ حیات گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض قرار گرفته اند.

سایت حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتها در ساحل جنوبی جزیره کیش واقع شده و گردشگران و ساکنین جزیره می توانند پس از هماهنگی با مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی در فصل یاد شده و عمدتا” در هنگام تاریکی شب، از تماشای کندن حفره و سپس تخم گذاری لاک پشت ها، خروج نوزادان از لانه و ورود آنها به آبهای خلیج فارس لذت ببرند که خاطره ای ماندگار خواهد بود.

درآبهای ساحلی جزیره مخصوصاً در نزدیکی دماغه غربی و همه سواحل سنگی جنوب و غرب جزیره ، لاک پشت های دریایی غول پیکر را به راحتی از فراز دیوارهای ساحلی می توان مشاهده نمود. وفور لاک پشت ها در آبهای ساحلی مخصوصاً درهنگام غروب یکی از جاذبه های سواحل صخره ای کیش است.
لاک پشتهای دریایی را دریابیم

لاک پشتهای دریایی در اولین حلقه چرخه اکوسیستم دریایی قرار دارند و وجود این آبزیان برای بقای نسل بشر لازم و ضروریست. این جانوارن توازن زیست محیطی را بر عهده داشته و از بین رفتن آنان انسان را مواجه با فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر خواهد ساخت.

لاک پشتهای دریایی به عنوان گروهی از جانوران که معرف بخش قدیمی و متفاوتی از تنوع زیستی جهان به شمار می روند رده بندی شده اند. این موجودات در راسته ای همراه کروکودیل ها و مارمولک ها از مهره داران ۲۰۰ میلیون سال پیش هستند و بیش از دیگر خزندگان پا به مرحله حیات گذاشته اند.

لاک پشتهای دریایی و مارهای دریایی تنها خزندگانی هستند که با زندگی در آب دریا سازش یافته اند. اما ارتباط خود را با خشکی قطع نکرده اند. آنها برای تنفس به سطح آب وابسته هستند و در فصل تولید مثل برای تخم گذاری به سواحل شنی می آیند. لاک پشتها معمولا از گیاهان دریایی، عروس های دریایی، اسفنج ها، لارو سخت پوستان و نرم تنان تغذیه میکنند. لاک پشتهای دریایی پراکنش جهانی دارند و انتشار جغرافیایی آنها در آبهای گرم و نیمه گرم استوایی و از جمله خلیج فارس و دریای عمان است. با توجه به شرایط نامناسب سواحل جنوب ایران محل تخم گذاری لاک پشتهای دریایی به سواحل شنی جزایر محدود گردیده است.
چند توصیه برای حفظ بقاء این موجودات دوست داشتنی :

۱- بهتر است از شنا کردن در اطراف آنها و یا دست زدن به آنها خودداری کنید.
۲- از تردد در زیستگاه لاک پشتها خودداری نمایید.
۳- هنگام قایقرانی مواظب لاک پشتهایی که برای تنفس به سطح آب می آیند باشید.
۴- از ریختن زباله و پسمانده در دریا خودداری کنید .
۵- به هنگام غواصی از تعقیب لاک پشتها خودداری نمایید.
۶- از دست زدن به تخم لاک پشتها و یا برداشتن آنها خودداری نمایید.

1110 لاک پشتهای دریایی کیش

1111 لاک پشتهای دریایی کیش

1112 1 لاک پشتهای دریایی کیش

1113 لاک پشتهای دریایی کیش

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    واقعا زیبا است و عالی بخصوص وقتی که ماهیان دورش جمع می شوند واقعا یک گونه جذاب و کمیاب

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    من یکی از این موجودات زیبا و افسانه ای رو از بالای دماغه ساحل عسلویه دیدم فکر کنم چیزی حدود یک متر و نیم طول بدنش بود!

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    واقعا زيبا است و عالي بخصوص وقتي كه ماهيان دورش جمع مي شوند واقعا يك گونه جذاب و كمياب

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    من و همسرم موقع غواصی یه لاک پشت رو دیدین دقیقا مثل عکسی که چند تا ماهی دورش جمع شدند. عالی بود. چند تا عکس هم گرفتیم اگر خواستید واستون ارسال میکنیم

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *