رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قیمه نثار قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ شهریور ۱۳۹۶

استان زیبای قزوین یکی از قدیمی‌ترین استان های کشور می‌باشد. شهری واقع در شمال‌غربی ایران که در نوشته‌های باستانی با نام‌های مختلفی همچون آرساسپا، آرساس، راژیا، اردپا، کشوین و قسوین خوانده شده است. این استان به خاطر واقع شدن در میان رشته کوه خرقان، رامند و البرز مرکزی آب و هوای خاصی دارد. همین موضوع در تنوع غذایی این منطقه تأثیر چشمگیری داشته است. غذاهایی که با عطر‌و‌طعم فوق العاده‌شان جایگاه خاصی در میان مردم این استان و گردشگران سراسر جهان دارند. با سفر به این خطه از کشور، می‌توانید از عطر و طعم دلچسب غذاهای محلی آن نهایت لذت را ببرید. غذاهایی که شاید عطر‌و‌طعم آن‌ها را هرگز فراموش نکنید. یکی از این غذاهای خوشمزه « قیمه‌نثار » می‌باشد. به جرأت می‌توان گفت که این غذا جزء محبوب‌‌ترین و پرطرفدارترین غذای قزوین است. مردم قزوین قیمه‌نثار را در مهمانی‌‌ها و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، مراسم عروسی و ایام عید برای مهمان‌‌های عزیزشان به همراه ماست و سبزی‌خوردن سرو می‌کنند. در این مقاله طرز پخت این غذای خوشمزه و خوش‌عطر را برای شما ذکر می‌کنیم تا آن را در منزل تهیه کرده و در کنار خانواده نوش‌جان فرمایید.
مواد لازم:
برنج: ۵ پیمانه.
گوشت قیمه‌ای: ۵۰۰ گرم ( مغز ران یا سردست).
پیاز نگینی ریز شده: ۱ عدد.
رب گوجه‌فرنگی: ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری.
زعفران غلیظ: ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری.
زردچوبه: ۵/۱ قاشق مربا‌خوری.
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم.
دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری.
هل ساییده: ۱ قاشق چای‌خوری.
گرد لیمو‌عمانی: ۱ قاشق چای‌خوری.
پیاز داغ: ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری.
گلاب: ۲/۱ پیمانه.
زرشک: ۱۰۰ گرم.
شکر: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
خلال بادام: ۵۰ گرم.
خلال پسته: ۵۰ گرم.
خلال نارنج یا پرتقال: ۳۰ گرم.
روغن مایع: به میزان لازم.
برنج زعفرانی:
برنج دم‌کشیده: ۵/۱ پیمانه.
گلاب: ۲/۱ پیمانه.
کره: ۳۰ گرم.
روغن مایع: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
زعفران غلیظ: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
دستورالعمل:
برای شروع کار ابتدا خلال بادام و پسته را شسته و بعد از رفتن آب آن‌ها، هر کدام را جداگانه در روغن تفت می‌دهیم. سپس خلال پرتقال را ۴ بار می‌جوشانیم و هر بار آبش را عوض می‌کنیم تا تلخی آن از بین برود. بعد از گرفته شدن آب آن به همراه ۲ تا ۳ قاشق شکر تفت می‌دهیم تا شکر آب شده و به خرد خلال‌ها برود. در انتها کمی زعفران به خلال پرتقال اضافه می‌کنیم. سپس، زرشک را شسته و بعد از کشیده شدن آب آن به همراه ۲ قاشق شکر در کمی روغن مایع تفتش می‌دهیم. وقتی شکر کاملاٌ آب شد آن را از روی شعله برمی‌داریم.
در مرحله بعد، گوشت‌ها را در اندازه‌های ۵/۲ در ۵/۲ سانتی‌متر خرد می‌کنیم. سپس، درون ماهی‌تابه کمی روغن ریخته و بعد از داغ شدن، گوشت‌ها را به همراه پیاز نگینی در آن کمی تفت می‌دهیم تا آب گوشت کاملاٌ کشیده شود. بعد، زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه‌‌فرنگی را به مواد اضافه کرده و تفت می‌دهیم.سپس، مقداری زعفران آب کرده و آب بر روی مواد ریخته و اجازه می‌دهیم تا مواد با حرارت ملایم نیم‌پز شود. برنجی را که از شب قبل خیس کرده‌ایم در آب می‌پزیم و دم می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که حتماٌ برنج را به صورت زنده‌تر آبکش کنید. زمانی که گوشت نیم‌پز شد، نمک، پیاز داغ، دارچین و کمی از خلال‌ها و زرشک را به غذا اضافه کرده و می‌گذاریم تا خورشت کاملاٌ پخته و به اصطلاح جا بیفتد. اواخر پخت، گلاب و هل را اضافه می‌کنیم. زمان سرو خورشت را لابه‌لای برنج ریخته و با برنج زعفرانی، خلال‌ها و زرشک تزیین کرده و سرو می‌کنیم.

-نثار-قزوین-1 قیمه نثار قزوین

-نثار-قزوین-2 قیمه نثار قزوین

-نثار-قزوین-3 قیمه نثار قزوین

-نثار-قزوین-4 قیمه نثار قزوین

-نثار-قزوین قیمه نثار قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    طعم خیلی خوبی داره من میپسندم این غذارو شما هم می تونید از این غذا درست کنید و کاملا از طعم و مزه ی اون لذت ببرید

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    بسيار خوشمزه است و بيشتر در روز عاشورا به عنوان نذري پخته مي شود و وقتي با بوي هيزم مخلوط مي شود واقعا لذيذ و خوشمزه است

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    یک غذای خوشمزه و عالی از قزوین که در بیشتر مراسم ها ( عزاداری و عروسی ) و در رستورانهای شهر تهیه و سرو میشه .

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *