رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ شهریور ۱۳۹۶

قلیه کدو یزد

لینک این مطلب کپی شد!

شهر یزد آب و هوای خشکی داشته و در واقع یکی از شهرهای کویری ایران محسوب می‌شود. پرواضح است که هر کدام از شهرهای ایران با توجه به اقلیم و شرایط زندگی ساکنانش، غذاهای محلی متفاوت و مخصوص به خود را دارند. یزد هم از این امر مستثنی نیست. مردم این شهر، از قدیم‌الایام به خونگرمی و مهمان‌نوازی‌شهره بوده‌اند. خوردن غذاهای محلی این منطقه، در خاستگاه آن‌ها و در میان مردم مهربان و صمیمی‌اش واقعاٌ می‌چسبد. یکی از این غذاها، قلیه کدو است که با داشتن عطر و طعمی دل‌انگیز طرغداران زیادی در میان اهالی شهر و حتی گردشگران داخلی و خارجی دارد. با توجه به وجود کدو تنبل در فصل پاییز، این غذا نیز در این فصل از سال در میان سفره‌های رنگین بانوان کدبانو و هنرمند یزدی یافت می‌شود. در این مقاله، سعی داریم شما را با طرز پخت قلیه کدو آشنا کنیم تا بتوانید این غذای فوق‌العاده خوشمزه را طبخ کرده و از طعم دلچسب آن لذت ببرید.
مواد اولیه:
کدو تنبل: ۳۵۰ گرم.
ماش: ۱۵۰ گرم.
پیاز سرخ‌شده ۳ قاشق سوپ‌خوری.
لوبیا‌ قرمز ۵۰ گرم.
شکر ۱۰۰ گرم.
دارچین ۱ قاشق مرباخوری.
نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم.
گردو و پودر نارگیل به میزان لازم.

دستورالعمل:
ابتدا لوبیا و ماش را از شب قبل خیس کنید. سپس، لوبیاها را نیم‌پز کرده و بعد از اضافه کردن ماش اجازه دهید تا هر دو کاملاٌ پخته شوند. کدوحلوایی را بعد از خارج کردن تخمه‌ها و خرد کردن در کمی روغن سرخ می‌کنیم. سپس، ماش و لوبیای پخته شده را به آن اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط می‌کنیم. سپس پیاز سرخ شده، نمک، فلفل و زردچوبه را به همراه مقداری آب به مواد اضافه کرده و مهلت می‌دهیم تا کاملاٌ پخته و له شوند. در انتها، دارچین و شکر را اضافه کرده و بعد از چند جوش کوچک، در ظرف موردنظر کشیده و آن را با پودر نارگیل و گردو تزیین می‌کنیم. قلیه کدو را معمولاٌ با نان سرو می‌کنند.
گفتنی است که این غذا به خاطر وجود کدو در آن، سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و داروی سرماخوردگی است. حتماٌ در سفر به شهر تاریخی یزد، این غذای فوق‌العاده خوشمزه را امتحان کنید.
 قلیه کدو یزد

 قلیه کدو یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *