جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فصل پنجم پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی دشت سملقان آغاز می شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ شهریور ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی،آدینه محمد سویدانلویی اظهار کرد: طی پژوهش های باستان شناسی که از سال ۹۱ در محوطه تاریخی ‘ریوی’ واقع در نزدیکی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است، باستان شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی دست یافتند.
وی افزود: با توجه به اهمیت این کشف، موسسه باستان شناسی آلمان در ایران که با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تفاهم نامه همکاری مشترک منعقد کرده است برای همکاری در پروژه باستان شناسی محوطه ریوی خراسان شمالی اعلام آمادگی کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی بازدیدها و جلسات مختلفی در خصوص نحوه این همکاری های بین المللی برگزار شد و در اردیبهشت ماه سال گذشته با حمایت و صدور مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور، این پژوهش ها آغاز شد.
سویدانلویی گفت: در روند کاوش های باستان شناسی در شهرستان مانه و سملقان که در سال های ۹۱ و ۹۳ در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ بدست آمد که از حدود ۹۰۰ پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود ۱۵۰۰ سال تداوم استقراری داشته است.
به گفته وی اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و به نظر می رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است و بر اساس این پژوهش ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی بوده است. سویدانلویی افزود: بنابراین با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان ‘پروژه باستان شناسی ریوی’ برای کاوش و پژوهش های باستان شناسی به مدت پنج سال برنامه ریزی کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به شواهد باستان شناختی، ‘ریوی’ یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش های باستان شناسی هدفمند در آن می تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی، فعالیت های باستان شناسی فصل پنجم محوطه ریوی از اول مهر سال جاری آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت و این برنامه با مشارکت موسسه باستان شناسی آلمان و با همکاری فرمانداری شهرستان مانه و سملقان و شورای شهر آشخانه انجام خواهد شد.
در فصل پنجم پروژه باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی پژوهشگرانی با تخصص های باستان شناسی، ژئومورفولوژی، ژئوفیزیک، GIS، دیرینه محیط زیست شناسی، هیدرولوژی و باستان فلزشناسی، از دانشگاه مونیخ آلمان، دانشگاه تهران، دانشگاه برلین آلمان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه یزد و دانشگاه هنر اصفهان شرکت خواهند داشت.

سملقان فصل پنجم پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی دشت سملقان آغاز می شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *