جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فرسایش دماوند زیر چکمه کوهنوردان آماتور

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مرداد ۱۳۹۷

مدیرکل محیط زیست مازندران هشدار داد که قله دماوند زیر پاهای کوهنوردان آماتور و بی توجه به اهمیت زیست محیطی این منطقه در حال فرسایش و از بین رفتن است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسینعلی ابراهیمی پنجشنبه شب در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه محیط زیست در ساری افزود : باید برای حفاظت از دماوند به عنوان نماد زیست محیطی این خطه شمال کشور در مقابل این کوهنوردان آماتور فوری چاره اندیشی کرد.
وی یکی از راهکارهای موثر و زودبازده را ساماندهی این ورزشکاران و ایجاد محدودیت تردد برای آنان دانست .
ابراهیمی گفت : ساماندهی کوهنوردان از سوی تشکل های غیر دولتی مرتبط می تواند زمینه را برای بهره گیری اقتصادی از این جاذبه مهم برای استان فراهم کند.
مدیرکل محیط زیست مازندران در عین حال از تقبل ساماندهی این دسته کوهنوردان و مطالعات پیرامونی آن از سوی یک تشکل غیردولتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که از این پس تمامی کوهنوردان هنگام صعود به قله دماوند به موقعیت زیست محیطی این منطقه توجه ویژه کنند.
** تشکیل کارگروه حفاظت از دماوند
ابراهیمی راهکار عملی محیط زیست برای حفاظت از دماوند را تشکیل کارگروه حفاظتی دانست و گفت که بر اساس تصمیم کارگروه حفاظتی با هرگونه تغییر کاربری غیر اصولی و قله نوردی غیر سازماندهی شده برخورد جدی می شود.
قله دماوند بام ایران و سمبل مازندران با شهرتی جهانی یکی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود که در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار‌ دارد.
مسیر دسترسی به بام ایران در کیلومتر ۷۰ آمل به تهران در آبادی پل‌مون از جاده‌ هراز جدا می‌شود که به جاده آبگرم رینه معروف است .
کوه دماوند در سی ‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و از سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی ملی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفت .
قله دماوند در فرهنگ ایرانی مظهر پایداری و استواری است و از گونه‌های مهم گیاهی آن می‌توان از بومادران ، پیر گیاه دماوندی ، اسپرس کوهی و گون نام برد. استفاده بیش از حد از ظرفیت قابل تحمل محیط و همچنین بهره‌برداری پوکه معدنی در اطراف این اثر طبیعی ملی از مهم ترین عوامل تهدید کننده در تخریب آن به شمار می‌آید.
دماوند به همراه کویر لوت و جزیره قشم به عنوان سه نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو انتخاب شدند ولی پرونده ‘ دیو سپید ‘ قصه های شاهنامه برای ثبت جهانی ناقص تشخیص داده شد.
با این حال ، تلاش برای ثبت جهانی این اثر طبیعی ادامه دارد.

منبع: ایرنا

damavand فرسایش دماوند زیر چکمه کوهنوردان آماتور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *