جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غذای محلی شلمین کرمانشاه

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آذر ۱۳۹۶

شلمین ـ یا شلم ـ را بیش‌تر در زمستان‌ها می‌خورند ولی همانند ترخینه در بهار یا تابستان تهیه می‌شود. ابتدا برگ و سر شلغم را خرد کرده و سپس در دیگ بزرگی می‌پزند. گندم را نیز شسته و بلغور می‌کنند. بعد بلغور را می‌پزند و آن را روی حصیر می‌ریزند، تا آبکش شود. سپس چاله‌ای را آماده ‌کرده و بلغور پخته شده را چنگ زده و در چاله می‌ریزند، برای هر مقدار معین، کاسه‌ای از آب و دانه شلغم را با یک کاسه آب انار مخلوط کرده در چاله می‌ریزند و تا دو هفته در چاله از آن مراقبت می‌نمایند. چون ترش مزه شد، مانند ترخینه آن را خشک کرده و در زمستان آن را مصرف می‌کنند. سیری در ایران امروز طرز تهیه این غذای این خوشمزه را برای شما قرار داده است در ادامه با ما همراه باشید و در آخر تجربیات خود را در سیری در ایران با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مواد لازم برای مصرف ۵ نفر
نخود/۱۰۰ گرم
عدس/ ۵۰ گرم
برگ قیسی( زردآلوی خشک)/ ۵۰ گرم
آلوچه/ ۵۰ گرم
کشمش و گردو هرکدام/ ۱۰۰ گرم
پیاز/ ۲ عدد
روغن و نمک/ بمقدار لازم
شلغم/ ۵۰۰ گرم
طرز تهیه:

ابتدا گلوله (تکه های) شَلم آماده که معمولا بصورت آماده در سطح بازار به فروش می رشد را به مدت ۵-۴ ساعت درون آب سرد قرار می دهیم. سپس در قابلمه مورد نظر، نخود و لوبیا قرمز را که از قبل در آب خیس خورده اند را جهت پخت می ریزیم. بعد از پخت مواد، شَلم آماده را به محتویات اضافه می کنیم. تمام مواد باید خوب با هم جا بیفتاد. این آش چاشنی بخصوصی غیر از نمک نمی خواهد زیرا در ترکیبات خود شلم آماده، انگور قرمز وجود دارد که رنگ خوبی به آن می دهد و ترکیب قیسی و کشمش طعم آش را نسبتا «ملس» می کند. ارزش غذایی: این آش مخصوص فصل های سرد سال است. بسیار مغذی و مقوی می باشد. حبوبات موجود در آن منبع خوب تامین پروتئین، آهن، مس، منگنز، گوگرد، منیزیم و ویتامین های گروه B می باشند. قیسی: منبع غنی عنصر آهن است که جهت رفع کم خونی بسیار حائز اهمیت است. انگور قرمز: رنگدانه آنتوسیانین دارد که خاصیت ضدسرطانی را در بدن افزایش می دهد. برگ های شلغم و یا خود شلغم دارای ویتامین C هستند و مانند یک آنتی بیوتیک قوی در بدن عمل می کنند. این غذا بیشتر مورد پسند افراد قدیمی است و متأسفانه با ذائقه نسل امروزی تطابق ندارد. می توان نتیجه گرفت که چرا افراد نسل گذشته کمتر دچار بیماریهای مختلف ویروسی و عفونی می شدند زیرا غذایی مثل این آش می تواند تامین کننده نیمی از مواد مغذی روزانه بدن باشد علاوه بر آن تمام مواد موجود در آن پختنی است که برای دستگاه گوارش مفید است. هدف ما آموزش غذاهای اصیل و سنتی جهت گرایش نوجوانان به تغذیه اصولی و صحیح و دوری از غذاهای بسیار چرب و پرنمک و پرکالری امروزی است که متاسفانه خود عامل بروز بسیاری از بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی در نسل امروزی می باشد.
غذای محلی شلمین کرمانشاه غذای محلی شلمین کرمانشاه

غذای محلی شلمین کرمانشاه1 غذای محلی شلمین کرمانشاه

غذای محلی شلمین کرمانشاه2 غذای محلی شلمین کرمانشاه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 2.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • شهرام

    سلام.غذای بسیار مقوی هست که درزمستان خورده میشه.هم میتونی بعنوان غذا بخوری هم بعنوان پیش غذا

    ۵ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    هم بهش شلمین میگن هم شلم میگن. این غذا با بلغور و سر و برگ شلغم درست میشه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    این غذا رو ما در نمایشگاه گردشگری کرمانشاه خوردیم.من خوشم نیومد ولی بعضی ها خوششون میومد و باز هم درخواست داشتن که بهشون آش داده بشه .من دوست نداشتم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    شَلمین یک غذای کردی است که برای تهیه آن از چیزی شبیه به ترخینه در آن استفاده می کنند با این تفاوت که نام آن شَلَم می باشد.

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    این چ نوع غذاییه؟ مثل آش هست؟ باید با نون خورد یا پیش غذاست؟

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد