جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار کر احمد شهرکرد

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آذر ۱۴۰۰

غار کر احمد شهرکرد یا کُره احمد در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) در روستای دزک واقع شده است.غار کُر احمد دارای یک دهانه می‌باشد که در ارتفاع ۳۱۸۹ متری از سطح دریا واقع شده است. طول این غار ۹۵ متر و عمق آن نیز به همین اندازه می‌باشد. این غار در نتیجه ورود آب به لایه‌های آهکی به وجود آمده و به صورت چاه (عمودی) می‌باشد که پس از فرود ۵۰ متری، به یخچال بزرگی می‌رسد.وجه تسمیه این غار به این دلیل است که این غار بر روی قله کوه کُر احمد واقع شده است. از آنجا که کوه کُر احمد از دور شبیه به کوه دماوند و مخروطی شکل می‌باشد، به کوه دماوند ثانی نیز معروف می‌باشد.

غار کر احمد غار کر احمد شهرکرد

روستای دزک

روستای دزک روستای بسیار زیبا وبزرگی است درفاصله ۳۰ کیلومتری شهرکرد و دارای بیش از ۱۰ غار بوده که اکثرا بر اثر نزولات جوی به چاه شباهت دارند و عمقی بیش از چند ۱۰۰ متر که تاکنون ۳ فقره از انها شناسایی مختصر گردیده و نیاز به شناسایی بیشتر دارند.

نحوه دسترسی

برای رسیدن به غار در ابتدای دزک باید مسیر کوه کراحمد از مردم سوال شود چون تمام مردم روستا با کوه یاد شده آشنا هستند . غار دقیقا بر روی قله کوه کراحمد (معروف به دماوند ثانی) چون این کوه از دورنما به شکل مخروط دماوند می باشد. از ابتدای دزک و از کنار قلعه باستان امیر مفخم شروع می شود. پس از طی مسیر ۴ کیلومتری جاده شوسه به قنات گلینک رسیده و پس از صعود از مسیر تنگه لاشنی بر روی قله می رسیم . اطراف غار توسط اهالی سنگ چین شده است که به خاطر قطر دهانه احتمال سقوط در آن کم شود.

این غار بر روی قله کوه قرار گرفته و بر اثر ورود آب به لایه های آهکی بوجود آمده است و به صورت چاه غار می باشد و پس از فرود ۵۰ متری به یخچال بزرگی میرسد.

این غار در سالهای ۱۳۰۰ تا قبل از ورود یخچالهای نفتی و سپس برقی به منطقه، محل برداشت یخ و برف جهت استفاده های خانگی و خوراکی توسط مردم و بیشتر خوانین دزک بوده است که به خاطر بارندگی بیشتر سالهای قبلی حجم برف در تابستان حداکثر تا ۲۰ متری دهانه غار بوده و برداشت راحت تر انجام می شده اما با کمبود بارندگی به وضعیت فعلی رسیده است.

کر احمد غار کر احمد شهرکرد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *