رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۳۹۳

غار پرده رستم

لینک این مطلب کپی شد!

در ۵ کیلومتری شرق چناران روستای جمعاب (جُمُو ) قرار گرفته که در جنوب این روستا یک رشته کوه آهکی وجود دارد. جبهه جنوبی این رشته کوه دیواره مانند و به پرده رستم معروف است. در این مکان دهانه غارهای متعددی وجود دارد.

دهانه “غار پرده رستم” به سوی شرق و در میان دیواره آهکی بزرگی قرار گرفته است. استلاگمیت های غار، اندک و از نظر زمین شناسی جوان هستند.دست‌ یابی به این غار بسیار سخت است و با دشواری های فراوانی همراه است اما سرانجام در یک برنامه یک روزه، سه تن از اعضای نمایندگی انجمن غارنوردان استان موفق به پیمایش و نقشه برداری سه غار در منطقه پرده رستم حد فاصل روستاهای جمع آب و خیج شدند.

یک غار در سمت شرق کلاهک بزرگ به نام “غار کفتر” یا کبوتر که به دلیل وجود لانه ده ها کبوتر در دهانه غار به این عنوان نامگذاری شده است، به طول حدود ۳۵ متر و دو غار در سمت غرب کلاهک بزرگ به نام “غار آغل” که به دلیل چیدن سنگ چین در دهانه غار توسط چوپان ها و استفاده از غار به عنوان محل موقت نگهداری دام به این عنوان نامگذاری شده است، به طول حدود ۷۵ متر قرار دارد.

“غار پرده رستم ۳” نیز به طول حدود ۲۵ متر پیمایش شد. نقشه برداری این غارها با همت آقایان وحید اشرفی، علی شاکری و بدرخانی انجام شد.

در این منطقه با توجه به وجود یک رشته کوه بزرگ آهکی که بخشی از آن نیز به عنوان معدن سنگ آهک در حال تخریب است، تعداد ۷ غار اصلی و دهانه های متعددی وجود دارد. غار اصلی پرده رستم در وسط دیواره به عمق ۱۰۰ متر، بزرگترین غار منطقه است و دو غار کوچکتر به نام های پرده رستم ۳ و ۲ که هرکدام حدود ۲۵ متر طول دارند.

دهانه های دیگری نیز در منطقه مشاهده می شود که نیاز به بازدید و بررسی بیشتر دارد. غارهای این منطقه اغلب غیر فعال، گسلی و دارای تشکیلات آهکی کمی است.

غار پرده رستم دارای دیواره‌های زیبا ودیدنی از جنس سنگ آهک می‌باشد و در زمره غارهای آهکی به شمار می‌آید. این پدیده طبیعی یکی از جاذبه‌های طبیعی وگردشگری اطراف گلمکان به شمار می‌رود که همچون دیگر جاذبه ها نیاز به بررسی و برنامه ریزی مسئولین محترم دارد.

-11 غار پرده رستم

1 غار پرده رستم

منبع : گلمکان زمردبینالود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *