جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ دی ۱۴۰۰

عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز ( موزه پارس ) به شکوه و بزرگی کاخهای قاجاریه نیست بلکه بازتابنده خلق و خوی ایلاتی و مردم‌داری صاحبش، کریم‌خان زند است. این عمارت تاریخی که میان باغ نسبتا کوچکی در مرکز شهر شیراز قرار گرفته، بازمانده باغ بزرگ‎‌تری به نام باغ نظر است که در زمان زندیه، مرکز حکومتی شیراز محسوب می‌شد. کریم‌خان در عمارت کلاه‌فرنگی که به سبک عمارت هشت بهشت اصفهان به صورت هشت گوش ساخته شده است، سفیران خارجی را به حضور می‌پذیرفت و از آنان پذیرایی می‌کرد.

حتی بعد از مرگ نیز، پیکر او را در همین عمارت به خاک سپردند اما آغا محمدخان قاجار به خاطر کینه‌ای که از خاندان زندیه به دل داشت، همین که به سلطنت رسید استخوان‌های او را از قبر خارج و در زیر یکی از پلکان‌های کاخ گلستان تهران دفن کرد. مجدداً در زمان رضا شاه استخوان‌ها نبش قبر گردید و به این مکان عودت داده شد.

kolah farangi1 عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز

باغ حکومتی

عمارت کلاه‌فرنگی در دوره کریم‌خان زند بنا شده و محل پذیرایی میهمانان و سفیران خارجی و مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده است. نام دیگر آن را باغ حکومتی گفته اند. نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی به صورت هشت ضلعی است، با تزئینات کاشی نگاره‌های گل و مرغ و در بالای عمارت اسپرها و لچکیهای کاشیکاری شده بنا را مزین کرده اند. فضاهای درونی بنا شامل یک بخش مرکزی وچهار شاه نشین جانبی است. اکنون عمارت کلاه‌فرنگی جایگاه موزه پارس است و آثار تاریخی و هنری متنوعی از قبل از اسلام تا بعد از اسلام – از جمله مربوط به دوره زندیه- در آن به نمایش در آمده است.

 فرنگی 6 0 عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز

معماری بنا

این عمارت به صورت هشت ضلعی بوده و بوسیله ازاره های سنگی یکپارچه و تزیینات کاشی کاری با نقوش اسلیمی، گل و مرغ، مناظر شکارگاه و صحنه های الهام گرفته از قصه ها و داستان های قدیمی تزیین شده است. داخل بنا شامل یک تالار، مرکزی گنبد دار و چهار شاه نشین جانبی است که در حد فاصل آنها یک اتاق قرار دارد. چهار آب نما در چهار سوی ساختمان وجود داشته که آب نمای شمالی آن در مسیر خیابان زند قرار گرفته و تخریب شده است. یک آب نمای یک پارچه از سنگ مرمر در کف فضا طراوت فضای داخلی را موجب گردیده است.

در عمارت کلاه فرنگی شیراز چهار آب نما در چهار سوی ساختمان وجود داشته که آب نمای شمالی آن در مسیر خیابان زند قرار گرفته و تخریب شده است. فضاهای درونی بنا شامل یک بخش مرکزی وچهار شاه نشین جانبی است. یک آب نمای یک پارچه از سنگ مرمر در کف فضا طراوت فضای داخلی را موجب گردیده است.

 فرنگی 5 1 عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز

موزه پارس

این عمارت در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی به همت انجمن آثار ملی ایران و با کوشش و تلاش شادروانان علی اصغر حکمت شیرازی، علی سامی و فریدون توللی با تغییر کاربری به عنوان اولین موزه شهرستان های کشور با نام موزه پارس مشغول به فعالیت شد.آثار و اشیا موجود در آن، شامل اشیا ماقبل تاریخ و دوران اسلامی است.از جمله آثار موجود در این موزه ظروف سفالی، مفرغی، کتب خطی، تابلو های نقاشی و آثار لاکی مربوط به ادوار مختلف می‌باشد.

 فرنگی 2 4 عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز

نحوه دسترسی

آدرس : ایران، فارس، شیراز، میانه بازار وکیل و ارگ کریم خانی، عمارت کلاه فرنگی

 فرنگی 3 3 عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز

 فرنگی 1 5 عمارت کلاه فرنگی وکیل شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    اینجا محل دفن کریم خان زند هم هست .این عمارت در خیابان طالقانی قرار داره

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    اين عمارت كه در باغ نظر بنا شده ، باغي با سروهاي آزاد و نارنجهاي زيبا بنايي به غايت دلنواز است

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *