رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ شهریور ۱۴۰۱

بابایاری (عَدَ ساو)

لینک این مطلب کپی شد!

بابایاری (عَدَ ساو) یکی از غذاهای معروف استان ایلام است.همان طور که از نام محلی آن پیدا است، این غذا نوعی عدسی است که به روش مخصوص ایلامی ها تهیه و طبخ می شود. اگر زمانی تصمیم گرفتید که به ایلام سفر کنید، حتما بابایاری را امتحان کنید. بسیار لذت خواهید برد. اگر تا زمان مسافرت به ایلام نمی توانید صبر کنید، با طرز تهیه آن آشنا شوید و خودتان در منزل این غذای خوشمزه و مقوی را برای خانواده آماده کنید. این غذا به دلیل تهیه شدن از عدس بسیار غذای سالم و مفیدی برای همه به ویژه کودکان است و ارزش غذایی بالایی دارد.

 بابایاری (عَدَ ساو)

مواد لازم

عدس: ۲ لیوان (پاک کرده)
روغن: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

آب یا آب گوشت: به مقدار لازم

طرز تهیه

از یک شب قبل عدس ها را در آب بخیسانید. سعی کنید در طول شب حداقل یک یا دو بار آب عدس را بیرون ریخته و عوض کنید. این کار باعث می شود نفخ موجود در عدس گرفته کاملا گرفته شود. همچنین، قرار دادن یک خیار از وسط نصف شده داخل آب عدس نیز نفخ عدس و یا سایر حبوبات را می گیرد.عدس ها پس از یک شبانه روز شسته و آبکشی شوند. سپس مقداری آب و یا آب گوشت که صد درصد لذت غذا را بیشتر کرده و باعث خوش طعم شدن غذا می شود، داخل قابلمه همراه با کمی روغن بریزید و عدس ها را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید عدس در حرارت ملایم شعله به آرامی بپزد.

در حین پختن عدس ها، پیازها را به شکل خلال خرد کنید و داخل ماهیتابه سرخ نمایید.

پس از آن که مغز عدس ها پخته شد، پیاز داغ آماده شده را همراه با ۲ قاشق رب گوجه فرنگی و مفداری نمک و فلفل به عدس ها اضافه کنید. اجازه دهید عدس ها با رب و پیازداغ کاملا جابیفتند و طعم و رنگشان را به خوبی جذب کنند.

عدسی یا بابایاری (عد ساو) شما آماده است. می توانید آن را داخل کاسه یا پیاله بکشید و رویش را کمی پیازداغ، پودر گل سرخ، نعناع داغ و یا پودر فلفل سیاه با توجه به سلیقه و ذائقه خود تزئین کنید.

نکته ۱: رسپی که در اختیارتان قرار داده شد، یکی از آسان ترین روش های تهیه و پخت بابایاری ایلام است. در برخی مناطق ایران و یا در شهرستان های ایلام در تهیه بابایاری از گوشت و سیب زمینی نیز استفاده می کنند. این روش با توجه به وقت گیر بودن، در عین حال طعم و خوشمزگی خاص و منحصر به فرد نیز دارد.

نکته ۲: شما در صورت تمایل و داشتن وقت کافی می توانید موقع پخت عدس ها یک سیب زمینی متوسط یا بزرگ (بسته به ذائقه خود) را به صورت نگینی خورد کرده و داخل قابلمه بیندازید تا همراه عدس ها بپزد. گوشت را نیز می توانید به شکل کوفته قلقلی یا چرخ گرده پس از اتمام پخت عدس ها و آماده شدنشان برای سرو به غذا بیفزایید و یا به عنوان تزئین در اطراف و روی عدس ها استفاده کنید.

افزودن سیب زمینی و گوشت کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد. می توانید یکی از آن ها را اضافه کنید، می توانید هر دو را با هم به عدس ها اضافه کنید و یا طبق رسپی بالا از هیچ کدام استفاده نکنید. در هر صورت این غذای محلی و خوشمزه ایلام بسیار مقوی و مفید است.

نکته ۳: می توانید برای حلیم مانند شدن عدسی آن را با استفاده از گوشتکوب برقی (بلندر) له و حلیم کنید.

نکته ۴: می توانید بابایاری را به عنوان صبحانه، عصرانه و یا شام برای خانواده و کودکانتان آماده کنید. به خصوص اگر کودکتان در حال رشد و یا تحصیل است، این غذا برای رشد و تقویت مغز و حافظه بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

-2-800x549 بابایاری (عَدَ ساو)

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • رسول

    من ایلامی هستم بار اول هست چنین غذایی میشنوم
    و البته ما به زبان کوردی به عدسی میگویم نژیآو

    ۲۸ آبان, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • الف

    محلیش میشه “نژیاو” نه عدساو

    ۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • بژی کوردستان

      زبان محلی دیگه چیه ، باید می نوشتید زبان کوردی

      ۱۹ آبان, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *