جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرح جامع مراقبت در ۶منطقه حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد درحال اجراست

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آبان ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد از معدود استان‌های کشور است که بیش از ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی دارد.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا مهمترین منطقه حفاظتی استان است که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.
منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان کهگیلویه و هم مرز با شهرستان بهبهان در استان خوزستان با مساحتی افزون بر ۳۳ هزار و ۳۸۵ هکتار در سال ۷۷ توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
منطقه حفاظت شده خاییز یکی از مناطق با طبیعت گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که از مهم‌ترین زیستگاه‌های کل و بز وحشی استان محسوب می‌شود.
منطقه حفاظت شده کوه خامی، با مساحت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هزار هکتار در ۳۰ کیلومتری در شمال شرق دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است
منطقه حفاظت شده کوه دیل با مساحت ۱۰۳۷۴ هکتار در شهرستان گچساران آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.
این منطقه با پوشش گیاهی مناسب دارای گونه‌های جانوری مانند بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمور سنگی، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو، جغد و بحری است.
منطقه حفاظت شده تنگ سولک به وسعت ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تنگ سولک در شهرستان بهمئی و در ضلع جنوب غربی استان کهگیلویه وبویر احمد قرار دارد.
منطقه حفاظت شده کوه سیوک نرم آب با قابلیت های ارزشمند گیاهی و جانوری و وجود چشم‌اندازهای طبیعی با ۱۲ هزار و ۸۵۸ هکتار وسعت در شهرستان دنا قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد جمعیت و وسعت ایران را در اختیار دارد.
سید اسدالله هاشمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعات طرح جامع در منطقه دنا به پایان رسیده و در دنای شرقی نیز رو به اتمام است.
وی بیان کرد: مطالعات به زودی درمنطقه‌ی خاییز، خامی، کوه سرخ، دیل، تنگ سولک و سیوک به زودی نیز آغاز می‌شود.
وی افزود: تفکیک مناطق گردشگری، شکار ممنوع، شناسایی مناطق امن، جلوگیری از تعرض انسانی به مناطق ممنوعه و کاهش اثرات پیرامونی روستا‌های مجاور این مناطق از اهداف طرح مدیرت جامع مراقبت از مناطق حفاظت شده‌ی استان است.
وی بیان کرد: با تصویب طرحی در یک دوره‌ی پنج ساله از گونه‌ی خرس حمایت خواهد شد.
کهگیلویه طرح جامع مراقبت در 6منطقه حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد درحال اجراست

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *