رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرح جامع مراقبت در ۶منطقه حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد درحال اجراست

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آبان ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد از معدود استان‌های کشور است که بیش از ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی دارد.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا مهمترین منطقه حفاظتی استان است که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.
منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان کهگیلویه و هم مرز با شهرستان بهبهان در استان خوزستان با مساحتی افزون بر ۳۳ هزار و ۳۸۵ هکتار در سال ۷۷ توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
منطقه حفاظت شده خاییز یکی از مناطق با طبیعت گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که از مهم‌ترین زیستگاه‌های کل و بز وحشی استان محسوب می‌شود.
منطقه حفاظت شده کوه خامی، با مساحت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هزار هکتار در ۳۰ کیلومتری در شمال شرق دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است
منطقه حفاظت شده کوه دیل با مساحت ۱۰۳۷۴ هکتار در شهرستان گچساران آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.
این منطقه با پوشش گیاهی مناسب دارای گونه‌های جانوری مانند بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمور سنگی، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو، جغد و بحری است.
منطقه حفاظت شده تنگ سولک به وسعت ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تنگ سولک در شهرستان بهمئی و در ضلع جنوب غربی استان کهگیلویه وبویر احمد قرار دارد.
منطقه حفاظت شده کوه سیوک نرم آب با قابلیت های ارزشمند گیاهی و جانوری و وجود چشم‌اندازهای طبیعی با ۱۲ هزار و ۸۵۸ هکتار وسعت در شهرستان دنا قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد جمعیت و وسعت ایران را در اختیار دارد.
سید اسدالله هاشمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعات طرح جامع در منطقه دنا به پایان رسیده و در دنای شرقی نیز رو به اتمام است.
وی بیان کرد: مطالعات به زودی درمنطقه‌ی خاییز، خامی، کوه سرخ، دیل، تنگ سولک و سیوک به زودی نیز آغاز می‌شود.
وی افزود: تفکیک مناطق گردشگری، شکار ممنوع، شناسایی مناطق امن، جلوگیری از تعرض انسانی به مناطق ممنوعه و کاهش اثرات پیرامونی روستا‌های مجاور این مناطق از اهداف طرح مدیرت جامع مراقبت از مناطق حفاظت شده‌ی استان است.
وی بیان کرد: با تصویب طرحی در یک دوره‌ی پنج ساله از گونه‌ی خرس حمایت خواهد شد.
 طرح جامع مراقبت در 6منطقه حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد درحال اجراست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *