جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صنعت توریسم ارس در مدار توسعه

تاریخ بروزرسانی :
۴ مرداد ۱۳۹۶

منطقه آزاد ارس در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین قطب‌ گردشگری کشور تبدیل شده است؛ به طوری که در طول سال گذشته بیش از هفت میلیون و ۳۹۰ هزار نفر گردشگر داخلی و بیش از ۲۵۳ هزار گردشگر خارجی از ارس بازدید کردند.

توسعه‌ی صنعت توریسم در ارس و خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران نیازمند زیرساخت‌های مختلف هم‌چون محل اقامت، مجتمع‌های خدماتی، رفاهی، تجاری و … است، از این‌رو سازمان منطقه آزاد ارس در راستای توسعه‌ی این صنعت درآمدزا پروژه‌های مختلفی را اجرا می‌کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که منطقه آزاد ارس در طول چهار سال گذشته در زمینه‌ی توسعه‌ی زیرساخت‌های گردشگری متحول شده است، اظهار کرد: در این بخش می‌توان به بهسازی جاده‌های مواصلاتی منطقه آزاد ارس و ایجاد سرویس‌های بهداشتی به عنوان نیاز اولیه‌ی گردشگران اشاره کرد.

به گفته‌ی «یوسف داداش‌زاده»، احداث ۹۶ چشمه سرویس بهداشتی در جلفا و ۱۶ چشمه در نوردوز، دو سرویس مجتمع خدماتی رفاهی شامل نمازخانه و سرویس بهداشتی در خداآفرین، عملیات زیرسازی لوپ میانی سایت توریستی، نصب علایم و تابلوها در مسیر دسترسی به سایت جهانی کلیساهای تاریخی ایران، عملیات تأمین آب شرب، راه‌اندازی دو پارک در محدوده برای چادرزنی و ایجاد پارکینگ در نوار ساحلی رود ارس بخشی از عملکرد سازمان منطقه آزاد ارس در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری است.

داداش‌زاده در خصوص اقدامات انجام گرفته برای توسعه‌ی جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد ارس، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی اکو موزه گلفرج به عنوان تنها اکو موزه شمال غرب کشور، احداث پله‌های دسترسی به آبشار آسیاب برای رفاه گردشگران و ساحل‌سازی و ایجاد خدمات رفاهی در ساحل سد خداآفرین به عنوان جاذبه ویژه گردشگری بخشی از اقدامات انجام گرفته در زمینه‌ی توسعه‌ی جاذبه‌های گردشگری است.

وی با بیان این‌که پل آهنی جلفا یکی از جاذبه‌های گردشگری ارس است، خاطرنشان کرد: در کنار این پل آهنی، یادمان شهدای سال ۱۳۲۰ را احداث کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه ژئوپارک پیشنهادی ارس نیز در حال تهیه‌ی نقشه‌های اجرایی ژئو سایت‌ها هستیم تا امسال و سال‌های بعد نسبت به توسعه‌ی این ژئو سایت‌ها اقدام کنیم.

رونق گردشگری پس از برجام

داداش‌زاده با بیان این‌که پس از برجام شاهد رونق گردشگری هستیم، خاطرنشان کرد: تمایل سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای ایجاد دفاتر و شرکت‌های خدماتی گردشگری در ارس افزایش یافته است؛ به طوری که برای دو شرکت گردشگری الکترونیکی و دو شرکت ترکیه‌ای و کره جنوبی برای وارد کردن تور مجوز صادر کرده‌ایم.

وی از صدور مجوز کاشانه‌ی مهمان در منطقه آزاد ارس خبر داد و افزود: کاشانه مهمان همان خانه‌های استیجاری هستند که در زمان پیک سفر، گردشگران را اسکان می‌دهند و در سطح جلفا برای ۱۴ کاشانه مهمان و در نوردوز برای یک کاشانه مهمان مجوز صادر شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به راه‌اندازی کانترهای اطلاع‌رسانی گردشگری، خاطرنشان کرد: سه کانتر اطلاع رسانی در جلفا و یک کانتر در نوردوز راه‌اندازی کرده و تابلوهای گردشگری به زبان انگلیسی و فارسی در ارس نصب کرده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در خصوص بازاریابی و توسعه بازار گردشگری ارس، تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته شاهد افزایش ۳۵ درصدی گردشگری داخلی و خارجی ورودی به ارس هستیم.

وی با اشاره به تبلیغ ارس در نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و خارجی، گفت: سازمان منطقه آزاد ارس در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و خارجی همچون نمایشگاه‌های سفر و گردشگری جمهوری آذربایجان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه آزاد انزلی، گردشگری و خدمات وابسته تهران، توانمندی‌های روستایی ایران، توانمندی‌های معادن و ژئوپارک‌های ایران و … شرکت کرده و توانمندی‌های ارس را در زمینه گردشگری معرفی کرده است.

افزایش تورهای ورودی به ارس

داداش‌زاده با اشاره به برگزاری تورهای آشناسازی برای آژانس‌های گردشگری، اظهار کرد: در این راستا برای آژانس‌های گردشگری از کشورهای ترکیه، ارمنستان، کره جنوبی و فرانسه تورهای آشناسازی چند روزه برگزار کرده و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری ارس را به این تورها نشان داده‌ایم که منجر به افزایش تورهای ورودی به ارس شده است.

وی به برگزاری تور معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ارس برای خبرنگاران و عکاسان اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها در امر بازاریابی برای گردشگری نقش بسیار مهمی دارند.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، افزود: انتشار فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذاران مراکز اقامتی، انتشار فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذاران مراکز تفریحی و شهربازی و ارایه‌ی تسهیلات تشویقی برای سرمایه‌گذاران مراکز اقامتی که شامل بخشش عوارض و زمین برای پروژه‌های زود بازده تا سقف ۵۰ درصد می‌باشد، بخشی از اقدامات انجام گرفته است.

سایت گردشگری ارس میزبان ۵۶ پروژه سرمایه‌گذاری

داداش‌زاده سایت گردشگری ارس را منطقه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد و افزود: سایت گردشگری ارس تاکنون میزبان ۵۶ پروژه سرمایه‌گذاری بوده که ۱۶ پروژه در بخش مراکز پذیرایی، پنج پروژه در حوزه هتلینگ و اقامتگاه، چهار پروژه در بخش سکونت‌گاه‌ها، ۲۳ پروژه در حوزه تجاری‌سازی، شش پروژه در حوزه مراکز تفریحی و دو پروژه در زمینه مراکز خدماتی می‌باشد.

وی در زمینه اقدامات انجام گرفته در بخش مدیریت گردشگری و ایجاد هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها، تصریح کرد: راه‌اندازی جلسات شورای هماهنگی توسعه‌ی گردشگری ارس با حضور نهادهای دولتی، نظامی، انتظامی، بخش خصوصی، انجمن‌ها و ذی‌نفعان، راه‌اندازی ستاد دائمی خدمات سفر با برگزاری جلسات مستمر برای رصد وضعیت مسافران در محدوده منطقه آزاد ارس و تشکیل اکیپ‌های نظارتی مشترک با دستگاه‌هایی همچون هلال احمر، اداره‌ی راه، نیروی انتظامی، شبکه‌ی بهداشت و … برای رصد وضعیت اماکن مرتبط با گردشگری اهم اقدامات انجام گرفته در این بخش است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش برای تأسیسات گردشگری، گفت: در این بخش می‌توان به برگزاری دوره‌ی آموزشی پذیرایی و تشریفات برای مراکز پذیرایی، دوره‌ی آموزشی پذیرش برای مراکز اقامتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ارتقای مهارت‌های عوامل مستقر در پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در روستاهای هدف همچون دوره‌ی توانمندسازی جوامع محلی، برگزاری دوره‌ی آموزشی و مهارت‌آموزی برای همکاران شاغل در سازمان و … اشاره کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با بیان این‌که روستای «اشتبین» در منطقه آزاد ارس از روستاهای هدف گردشگری بشمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۷۳ و در آذربایجان‌شرقی سه روستای هدف گردشگری وجود دارد.

وی کارهای انجام گرفته در بخش حفظ، احیاء و مرمت ابنیه‌های تاریخی را از مهمترین اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس دانست و گفت: در طول چهار سال گذشته نزدیک شش میلیارد تومان برای مرمت، حفظ و بهره‌برداری از اماکن تاریخی هزینه کرده‌ایم که در این میان می‌توان به مرمت حمام تاریخی جلفا، مرمت کاروانسرای خواجه‌نظر و اجرای پروژه‌های مختلف مرمت در سایت جهانی کلیسای سنت استپانوس اشاره کرد.

افزایش ماندگاری گردشگران با اجرای پروژه‌های مرمت و احیای ابنیه‌های تاریخی

داداش‌زاده با بیان این‌که با مرمت اماکن تاریخی بازدید و ماندگاری گردشگران در منطقه افزایش یافته است، اظهار کرد: هم‌اکنون نیز مرمت کاروانسرای منسوب به عباسی در حال انجام است.

وی با بیان این‌که برگزاری رویدادهای مختلف در قالب ستاد خدمات سفر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره‌های مختلف در زون نوردوز، زون خداآفرین و زون جلفا برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها هم‌چون جشنواره‌ی تئاتر خیابانی، جشنواره‌ی رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌های غول پیکر شهری، جشنواره‌ی سفرنامه‌نویسی به جشنواره‌های سالانه تبدیل شده‌اند، باتوجه به این‌که شهریورماه پیک سفر ارس است، اکثر رویدادهای فرهنگی در این ماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی مشاور برای انجام مطالعات و طراحی محوطه آرامگاه «حکیم نباتی» در اشتبین، یادآور شد: نصب تندیس حکیم نباتی در اشتبین، اقدام برای خرید یکی از خانه‌های تاریخی روستای اشتبین، مطالعات منظومه‌های روستایی در زون خداآفرین، تکمیل و آسفالت‌ریزی جاده‌ی دسترسی به روستای گلفرج، مساعدت برای بهسازی حسینیه‌ها و مساجد به منظور توسعه‌ی گردشگری روستایی، مطالعات توانمندسازی و ایجاد اشتغال مولد در جامعه محلی و جامعه روستایی ارس برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط محلی و اقدام برای شناسایی و صدور مجوز برای اقامت‌گاه‌های بوم گردی در روستاهای گلفرج، کردشت و اشتبین از اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس در روستاهای ارس است.

میزبانی ارس از گردشگران با ۱۰۲۳ تخت

داداش‌زاده با اشاره به وجود چهار هتل در ارس، گفت: هم‌چنین سه هتل آپارتمان، یک مهمانسرا، شش مهمان‌پذیر، یک مجتمع گردشگری، یک اردوگاه، ۱۵ کاشانه‌ی مهمان در ارس خدمات‌رسانی می‌کنند که امسال نیز یک هتل سه ستاره و یک هتل چهار ستاره نیز افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه‌ی مجموع تخت‌های اقامتی ارس را ۱۰۲۳ تخت برشمرد و افزود: در سال ۹۵ هفت میلیون و ۳۹۰ هزار نفر گردشگر داخلی از طریق زمینی و ۲۵۳ هزار و ۹۴۹ نفر گردشگر خارجی از طریق مرزهای زمینی وارد ارس شدند.

به گفته‌ی وی، دو شهربازی توسط سرمایه‌گذاران در ارس احداث می‌شود.

ارس صنعت توریسم ارس در مدار توسعه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد