جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صنایع دستی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ تیر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ – اراک – ایرنا – صنایع دستی از تولیدات غیر وابسته و حاصل فکر، عمل، ابتکار و خلاقیت سازنده اثر است و در صورت حمایت مبتنی بر شناخت کامل ارزش های اختصاصی آن می تواند به عنوان یکی از پایه های محکم و باثبات در مبحث اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار مطرح شود.

به باور اکثر صاحبنظران امور فرهنگی و هنری؛ ایران یکی از سه قطب مهم صنایع دستی جهان است و از نظر تنوع رشته های مختلف در صدر تمامی کشورها قرار دارد.

محققان و هنرشناسان، ایران را خاستگاه صنایع دستی و هنرهایی نظیر قالی، فلزکاری، سفال و سرامیک دانسته و جایگاه ممتاز محل نگهداری نمونه آثار صنایع دستی هنرمندان کشور در موزه ها و مراکز هنری جهان در قیاس با آثار سایر کشورها را اثباتی بر این مدعا عنوان می کنند.

کارشناسان با بیان اینکه صنایع دستی ایران از دو بعد هنر و اقتصاد قابلیت بررسی دارد، معتقدند: بعد هنری صنایع دستی به خاطر دربرگیری ارزش ها و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و اتکا به سلایق، پویایی، اندیشه، تفکر و خلاقیت ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته آنان لازمه حفظ و احیاء صنایع دستی کشور آموزش، ترویج و گسترش در زمینه تولید و همگانی شدن مصرف کالای صنایع دستی است که به تبع آن می تواند موجب اشتغال فراوان شود.

در بعد اقتصادی نیز ضرورت دارد صنایع دستی برای ادامه فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان، به جایگاه مناسبی سوق پیدا کند تا ضمن توسعه و صدور به بازارجهانی، ارزآوری و افزایش درآمد غیرنفتی، سهم و نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد.

به اعتقاد این صاحبنظران، اهمیت صنایع دستی تنها به دلیل درآمد اقتصادی نیست بلکه به لحاظ حفظ ارزش ها، اصالت ها و خاستگاه فرهنگی و هنری مورد توجه واقع شده است.

محجوب بودن و مظلومیت بیش از اندازه هنرمندان، صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی در کشور دغدغه اصلی دست اندرکاران این حوزه است.

نیم نگاهی به مشکلات بیمه ای این عده که تولیدات آنها مهمترین کالای غیر نفتی صادراتی ایران در سطح جهان محسوب می شود، مشکلات عدیده و ضعف عملکرد دولت های قبلی نسبت به آنان را بخوبی بر همگان روشن می کند.

فعالیت سازمان های موازی با صنایع دستی نیز چندگانگی تصمیم گیری در این بخش را باعث شده بطوری که تفکیک فرش از صنایع دستی کشور نمونه بارز آن است.

وجود کشورهای رقیب که با الگوگیری و اقتباس از طرح های بدیع ایرانی به تولید آثار مشابه صنایع دستی ایران پرداخته و باعث تسخیر بازارهای جهانی شده اند، از دیگر واقعیت های تلخ این حوزه است.

به هر تقدیر؛ صنایع دستی ایران با وجود شتاب گسترده صنعت و فناوری مدرن هنوز قلب تپنده فرهنگ و هنر کشورمان محسوب می شود و در صورتی که به عنوان یک کالای مصرفی و نه کالای لوکس، وارد سبد مصرفی خانواده ها شود، می توان نسبت به آینده آن امیدوار بود.

اگر فرش دستباف نیز به عنوان نگین صنایع دستی ایران جزو رشته های صنایع دستی محسوب شود و در ویترین ها و غرفه های فروش صنایع دستی مستقر در مراکز اقامتی، سیاحتی و پذیرایی و تمامی اماکن دارای قابلیت بازدید و جذب گردشگر عرضه گردد، می توان انتظار روشن شدن بارقه امیدی در دل هنرمندان این بخش را در دولت تدبیر و امید داشت.

خرید آثار هنرمندان و صنعتگران و تشویق آنان به تولید آثار برجسته برای قرار دادن با شناسنامه های مشخص در موزه صنایع دستی از دیگر اقداماتی است که باید جدی گرفته شود

محصولات این صنعت قابلیت آن را دارد که در هتل ها، مهمانسراها، مراکز اقامتی و توریستی و فروشگاه های صنایع دستی به گردشگران و مسافران داخلی و خارجی عرضه شود.

به منظور رقابت با بازارهای جهانی نیز علاوه بر افزایش کیفیت مصنوعات دستی و بسته بندی مطلوب، این آثار را باید با قیمت هایی پایین تر از انواع خارجی عرضه کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باور دارد: در سالی که مقام معظم رهبری آن را به عنوان فرهنگ، اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند، این سازمان در عرصه توسعه اقتصادی و فرهنگی دارای جایگاه ویژه ای است.

ˈمسعود سلطانی فرˈگفته است: ایران از ۴۶۰ رشته شناخته شده صنایع دستی در دنیا در ۳۵۲ رشته فعال است و در کنار کشورهای هند و چین ، یکی از سه قطب بزرگ صنایع دستی جهان به شمار می رود.

وی اظهار کرد: دو میلیون نفر در بخش صنایع دستی کشورمان مشغول به کار هستند و این حوزه ظرفیت اشتغال بالایی دارد به خصوص اینکه تولیدات صنایع دستی اغلب با هزینه اندک تولید شده و ارزآوری بالایی دارند.

وی اضافه کرد: فرشبافی به عنوان مهمترین رشته های صنایع دستی مطرح است و در این رشته سالانه دو میلیون مترمربع تولید داریم که حدود ۱.۵ میلیون مترمربع آن یعنی معادل ۷۵ درصد کل تولیدات به خارج از کشور صادر می شود و ارزآوری قابل توجهی به همراه دارد.

وی بیان کرد: با انجام کارهای کارشناسی در این بخش برای بازاریابی داخلی و خارجی و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان، می بایست امکان فروش گسترده صنایع دستی و بخصوص فرش دستباف را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم آورد.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه صنایع دستی ایران باید جدی گرفته شود، گفت: صنایع دستی از ظرفیت های مهم اشتغالزایی کشور است و نباید به دیده ترحم به آن نگریسته شود.

وی افزود: از محل صدور صنایع دستی به خارج کشور سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی و از بابت صادرات یک و نیم میلیون مترمربع فرش دستباف در همین مدت یک میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل شده است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان با یادآوری این نکته که صنایع دستی به هیچ وجه به خارج کشور و فناوری های مدرن وابستگی ندارد،گفت: توسعه فعالیت های هنرمندان شاغل در این صنایع بدون نیاز به خروج ارز و واردات فناوری های نوپدید با حداقل سرمایه گذاری می تواند زمینه ساز اشتغال پایدار در جهت تحقق فرامین رهبری در اقتصاد مقاومتی شود.

سلطانی فر افزوده است: اینک که در آستانه تدوین برنامه پنجساله ششم هستیم، می بایست تسهیلات بانکی و کمک های مالی و اعتباری در خلال این برنامه قرار در نظر گرفته شود، زیرا سازمان میراث فرهنگی و حوزه صنایع دستی به شرط تامین منابع مالی موردنیاز توانایی ایجاد سالانه ۳۰۰ هزار شغل را در عرصه صنایع دستی را دارد.

وی گفته است: نه تنها باید اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی در اولویت قرارگیرد، لازم است در زمینه تثبیت مشاغل فعلی فعالیت های گسترده ای انجام شود چرا که بسیاری از کارگاه ها به دلیل مشکلاتی که در سالهای گذشته داشته اند، تعطیل شده و از فعالیت بازمانده اند.

سلطانی فر پیشنهاد کرده است: برای جبران کوتاهی های ۱۰ سال گذشته، ضروری است اقلام مصرفی و تزیینی خانواده ها از صنایع دستی و هنرهای سنتی تهیه شود تا نه تنها چرخه اقتصادی این بخش اشتغالزا و هویت ساز بهتر بچرخد بلکه فضای کار و زندگی نیز انسانی و معنوی تر شود.

وی جای خالی صنایع دستی در برنامه کلان و صنعت های بالادستی را بیانگر بی توجهی برنامه ریزان و عدم شناخت آنها از ظرفیت ها و چشم اندازهای این هنر و صنعت عنوان کرده است.

معاون رئیس جمهوری ضمن گرانبها دانستن هنر ایرانی تاکید کرده است: ظرفیت های فاخر، و فراوانی و وسعت هنر در کشور، نقش مهم و ارزنده ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

قالی بافی، گلیم بافی، گیوه دوزی، تفرشی یا درویشی دوزی، طراحی و نقشه کشی فرش، رفوگری، رنگرزی سنتی، جاجیم بافی، منبت و کنده کاری روی چوب، معرق و محرق، پیکر تراشی، نازک کاری چوب، مشبک، ساخت سازهای سنتی و خراطی، قلمزنی روی مس، مسگری، سفیدگری، آهنگری وچلنگری، علامت سازی، آینه کاری، گچبری سنتی، سوزن دوزی و رشته های وابسته به آن، گیوه بافی وگیوه دوزی، البسه محلی، سرامیک سفالگری و مجسمه سازی، صنایع دستی تکمیلی و تلفیقی، بامبو بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تذهیب و نگارگری، بافتنی های سنتی وعروسک های محلی از مهمترین صنایع دستی استان مرکزی هستند که قابلیت ها و زمینه های رشد و فعالیت زیادی دارند.

همچنین به اعتقاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سهم صنایع دستی این خطه با توجه به ظرفیت های فراوان آن باید در چرخه اقتصادی و تولید اشتغال و ثروت استان افزایش یابد.

سید ˈمحمد حسینیˈ اظهار کرد: سیاست های این اداره کل فضاسازی فرهنگی و تقویت زیرساخت های تولید صنایع دستی است و در این عرصه مخاطب شناسی و کیفیت تولید محصولات از اولویت های برنامه ای است.

وی با یادآوری سرمایه اندک، توان اشتغالزایی و ایجاد درآمد مناسب در بخش صنایع دستی، گفت: توسعه هدفمند کارگاه های مصنوعات دستی از ظرفیت های غفلت شده در سال های قبل بوده که باید مورد توجه ویژه و جدی مسئولان ارشد دولت تدبیر و امید قرار بگیرد.

حسینی ، توسعه صنایع دستی را از راهکارهای مهم برون رفت از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت دانست و افزود: مدیریت ارشد استان نیز بر احیا و باروری ظرفیت های این حوزه تاکید داشته و ترویج مشاغل خانگی کوچک را راهی مهم در حل معضل بی کاری می داند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: بر اساس برآورد انجام شده بیش از هفت هزار و ۹۲۰ نفر در رشته های مختلف صنایع دستی این استان فعالند و دو هزار و ۳۲۰ هنرمند صنایع دستی زیر پوشش خدمات بیمه ای قرار دارند.

حسینی اظهار کرد: از مجموع ۳۶۰ رشته فعال صنایع دستی کشور ۱۱۰ رشته در استان مرکزی رونق دارد که رایج ترین آنها در حوزه بافت های سنتی، نساجی سنتی و هنرهای دستباف، روکاری و رودوزی، چاپ سنتی، سفالگری وسرامیک، قلمزنی، مشبک و حکاکی برفلز، خراطی و نازک کاری چوب، مسگری و مشبک، حصیربافی، مینابافی، انواع پاپوش به ویژه گیوه و سنگ های نیمه قیمتی است.

وی گفت: هشت رشته صنایع دستی در استان مرکزی با زیرمجموعه های آن به صورت اصیل و بومی فعالیت دارد و بقیه از طریق آموزش در این خطه ترویج شده است.

وی بیان کرد: ۱۶ رشته صنایع دستی در استان مرکزی منسوخ شده و یا در حالت رکود کاری است که از میان آنها می توان به سوهان سازی دستی، شیشه گری سنتی، ساخت کلاه نمدی، قیطان دوزی، بافت جل و خورجین، چاقوسازی، پوستین دوزی و بافت پاپوش و دستکش پشمی اشاره کرد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: از سال ۱۳۸۷ که کشورمان بطور رسمی و با تعداد آثار بیشتری به شورای منطقه ای یونسکو – آسیا راه یافت، ۱۰ اثر صنایع دستی هنرمندان این خطه تاکنون موفق به دریافت ˈمهر اصالت یونسکوˈ شده است.

ˈقاسم کاظمی دهقیˈ، ﻧﻮآوری در ﻃﺮح و روش ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﺳﺎزﮔﺎری ﺑﺎ ﻃﺒﯿﻌﺖ، اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد اوﻟﯿﻪ ﻣﺮﻏﻮب و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻋﺮﺿﻪ در ﺑﺎزارهﺎی ﺟهاﻧﯽ را از ﺷﺎﺧصه های درﯾﺎﻓﺖ ﻣهﺮ اﺻﺎﻟﺖ ﯾﻮﻧﺴﻜﻮ عنوان کرد.

وی درخصوص شرایط ثبت جهانی آثار و دریافت مهر اصالت یونسکو گفت: استفاده از مواد بومی برگشت پذیر به طبیعت، در بر داشتن بار فرهنگی و هنری منطقه، رعایت حقوق مصرف کننده و تولیدکننده، خلاقیت در کار، قابل عرضه بودن اثر در بازار بین المللی و همچنین استفاده از مواد اولیه مرغوب از جمله موارد الزامی ثبت یک اثر در فهرست یونسکو می باشد.

وی افزود: وحید کشاورز – ساز سنتی (کمانچه) -، عبدالله گله سنجانی – گیوه (دو اثر) ، علی غفاری – تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی (گردن آویز) ، امین کشاورز – ساز سنتی (قیچک) – ، حمید رضا اشتری – ساخت ساز (سه تار) – ، احسان طیبی – ساخت ساز سنتی (دهل) – ، محمد شمس – سوتک سفالی (دو اثر به شکل سر آدم و پرنده) و میلاد رفیعی – کتابت و نگارگری (تذهیب)- در استان مرکزی تاکنون موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده اند.

کاظمی گفت: ﻣﻌﺮﻓﯽ آﺛﺎر در ﭘﺎﯾﮕﺎه اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ ﯾﻮﻧﺴﻜﻮ، ﺣﻤﺎﯾﺖ از آﺛﺎر ﺑﺮای ﺛﺒﺖ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺎلکیت های ﻣﻌﻨﻮی، ﺷﺮﻛﺖ در ﺑﺎزار ﻓﺮوش اﻟﻜﺘﺮوﻧﯿﻜﯽ و ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه هﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ از ﻓﻮاﯾﺪ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺸﺎن ﻣهر اﺻﺎﻟﺖ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ اﺳﺖ.

وی افزود: مهر اصالت جهانی یونسکو به آثار خلق شده در حوزه صنایع دستی تعلق می گیرد و هر دو سال یکبار آثار هنرمندان کشورهای عضو توسط نماینده یونسکو و هیات داوران این سازمان بین المللی مورد قضاوت قرار می گیرد که آخرین مرحله آن در سال ۲۰۱۲ بوده است.

کاظمی گفت: سازمان صنایع دستی برای سهولت و انتخاب قطعی آثار برای دریافت مهر اصالت یونسکو، کشور را به پنج منطقه مرکزی، شمال، جنوب ، شرق و غرب تقسیم بندی کرده و در هر منطقه شش استان عضو هستند و در هر یک از این مناطق یک داوری انجام داده و به آثار منتخب ˈنشان ملیˈ تعلق می گیرد.

وی افزود: آثار دارای نشان ملی سال بعد برای دریافت مهر اصالت یونسکو از سوی نماینده این سازمان جهانی و کارشناسان آن مورد قضاوت و بررسی قرار می گیرد.

کاظمی بیان کرد: از مجموع ۴۵ اثر ارائه شده از سوی هنرمندان استان مرکزی به معاونت صنایع دستی، پارسال ۹ اثر نشان ملی گرفتند که آثار مذکور امسال برای دریافت مهر اصالت یونسکو از سوی کارشناسان این سازمان بین المللی داوری می شود.

وی گفت: خانم مسعوده حدادی – چاپ روی پارچه (باتیک) -، محمد خورشیدی – قلمزنی (مشبک)- ، وحید امیری سنجانی – ساخت سازهای سنتی (نی) – ، ناصر نهاوندیان – منبت چوب (کنده کاری)- ، محمد شمس – سفال (دو اثر سوتک) ، سید احسان طیبی – ساخت ساز (نقاره) و امین کشاورز – ساخت ساز (تار) ، پارسال در استان مرکزی ˈنشان ملیˈ دریافت کرده و امسال نامزد دریافت مهر اصالت یونسکو شده اند.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: مهر اصالت یونسکو در صورت رعایت قوانین برای هر اثر به مدت سه سال اعتبار دارد و پس از طی این زمان، مهر اصالت اثر با گذراندن دوباره مراحل ثبت تمدید می شود.

گزارش: احمد الهی

81237862 5823752 صنایع دستی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *