رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ شهریور ۱۳۹۶

شیرینی پنجره‌ای یزد

لینک این مطلب کپی شد!

شیرینی پنجره‌ای (منقا) از جمله خوراکی‌های خوشمزه در استان یزد می‌باشد. ظاهر زیبا و طعم عالی این شیرینی، آن را به یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها در این منطقه تبدیل کرده است. پخت شیرینی پنجره‌ای، مهارت زیادی نیاز نداشته و همه خانم‌ها از عهده آن برمی‌آیند. برای تهیه این شیرینی به قالب مخصوصی نیاز است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های لوازم قنادی خریداری کنید. این شیرینی، یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌ها در ایران بوده و از دوران گذشته اکثر خانم‌های ایرانی آن را برای مناسبت‌ها و مهمانی‌های مختلف پخت می‌کرده‌اند. در این مقاله، دستور تهیه شیرینی پنجره‌ای خوشمزه را برایتان بیان کرده تا بتوانید به بهترین شکل آن را در منزل درست کرده و از عطر‌و‌طعم دلپذیرش نهایت لذت را ببرید.
مواد اولیه:
نشاسته: ۴۰ گرم.
آرد: ۴۰گرم.
گلاب : ۴۰ گرم.
تخم‌مرغ: ۲ عدد.
پودر قند و پودر هل: برای تزیین.
روغن مایع: به میزان لازم.
دستورالعمل:
برای شروع کار، ابتدا گلاب و نشاسته را کاملاٌ با یکدیگر مخلوط کرده تا مایع یکنواختی بدست آمده و نشاسته در گلاب حل شود. در مرحله بعد، تخم‌مرغ‌ها را به مخلوط گلاب و نشاسته افزوده و مواد را به هم می‌زنیم. سپس، آرد را به تدریج اضافه کرده تا مایع شیرینی پنجره‌ای حاضر شود. در ظرفی دیواره بلند، روغن زیادی ریخته و اجازه می‌دهیم تا داغ شود. قالب مخصوص شیرینی پنجره‌ای را به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه داخل روغن داغ فرو می بریم . در غیراینصورت مایع به قالب می‌چسبد. سپس، قالب داغ شده را داخل مایع شیرینی زده تا جایی که مواد به لبه بالایی آن نچسبد( تا نصفه فرو می‌بریم). بعد، فوراٌ قالب را داخل روغن گذاشته و به آرامی تکانش می‌دهیم تا مواد شیرینی از آن جدا شود. هر دو طرف شیرینی‌ها که سرخ شد آن‌ها را از ظرف خارج کرده و در آبکش می‌گذاریم تا روغن اضافی‌شان کشیده شود. در انتها بعد از خنک شدن آن‌ها را با پودر قند، پودر هل تزیین می‌کنیم.
نکته:
در صورت تمایل می‌توانید از رنگ‌های خوراکی در تهیه شیرینی پنجره‌ای استفاده کنید. در این صورت شیرینی‌های زیباتری خواهید داشت.

-پنجره‌ای-یزد-1 شیرینی پنجره‌ای یزد

-پنجره‌ای-یزد-2 شیرینی پنجره‌ای یزد

-پنجره‌ای-یزد-3 شیرینی پنجره‌ای یزد

-پنجره‌ای-یزد-4 شیرینی پنجره‌ای یزد

-پنجره‌ای-یزد شیرینی پنجره‌ای یزد

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    خيلي از شيرينيهاي يزدي با كرمان شبيه است اما معلوم نيست خاستگاه اوليه كدام استان است، مانند همين نان پنجره اي ترد و كم شيرين و قطاب

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    شیرینی خاتون پنجره واقعا خوشمزه هست و برای عصرانه با چای واقعا میچسبه
    خوبیش اینه که خیلی سبک هست و کالری کمی داره

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *