جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شیرینی‌های سنتی استان ایلام

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ بهمن ۱۳۹۶

کاک، نان پپگ ، بژی برساق, کله کنجی، گمکه، شل کین، نان ساجی، سقز، نان پنجه کش، سمون، نان تنوری، حلوای بگل، نان ذرت (کزگه) و نان فتیر، شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ استان سرسبز و دیدنی ایلام است. در ادامه به معرفی تعدادی از این شیرینی‌ها می‌پردازیم.
حلوای بگل

یکی از شیرینی‌های سنتی استان ایلام حلوای بگل است. از آنجا که این شیرینی ارزش غذایی بالایی دارد، علاقه مندان بسیاری به آن روی می‌آورند. زنان باسلیقه و هنرمند ایلامی با ترکیب موادی چون کنجد سفید، کشک پودر شده (بگل)، خرمای مرغوب و روغن محلی (دان) این حلوای بی‌نظیر را طبخ می‌کنند.

حلوای بگل سوغات بسیار خوبی برای گردشگران می‌تواند باشد.
نان ساجی (نان محلی)
نان ساجی از شیرینی‌های سنتی استان ایلام است که بانوان این شهر با دستان ظریف و هنرمندشان آن را طبخ می‌کنند. این نان محلی رنگ و عطر زیبایی به سفره‌های مردم استان ایلام می‌دهد و طبق گفته‌ی کارشناسان تغذیه، سرشار از مواد مغذی است.

نان محلی در استان ایلام مانند دیگر شهرهای کشور عزیز ایران، علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده است و افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، عاشق عطر و طعم دلچسب این خوراکی خوشمزه می‌شوند.

کدبانوهای هنرمند ایلامی نمک، مایه خمیر، آرد و آب را با هم مخلوط می‌کنند و خمیری به‌دست می‌آید. سپس این خمیر را داخل ساج که نوعی تنور است، قرار می‌دهند و نان سنتی لذیذی طبخ می‌کنند.
بژی برساق
با فرا رسیدن عید نوروز، بانوان کدبانوی ایلامی شیرینی‌های سنتی مختلفی را طبخ می‌کنند. اسم یکی از این شیرینی‌های خوشمزه، بژی برساق است که شهرت دیرینه دارد. گردشگرانی که این شیرینی را میل می‌کنند، عاشق طعم و عطر آن می‌شوند و به عنوان سوغات برای اقوام و دوستان خود خریداری می‌کنند.
شیرینی سنتی بژی برساق از شکر، رازیانه، روغن محلی (دان)، زردچوبه تخم‌مرغ، شیر، زیره و آرد تهیه می‌شود. اگر به استان ایلام سفر کردید حتما از این شیرینی نوش جان کنید.

نان پپگ
یکی دیگر از شیرین‌ های سنتی و قدیمی استان زیبای ایلام، نان پپگ نام دارد که مخصوص این شهر است. زنان خوش‌ذوق ایلامی با ترکیب نمک، آرد، پیاز و آب خمیری نسبتا پهن و بزرگی درست کرده و آن را زیر خاکستر ذغال قرار می‌دهند. بعد از چند دقیقه نان پپگ تهیه می‌شود. گردشگران این نان خوشمزه را با عشق و علاقه میل می‌کنند و به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.
نان گرده

ساج و خاکستر، وسایل خیلی ضروری و مهمی است که در طبخ بیشتر شیرینی‌های سنتی استان ایلام به‌کار برده می‌شود و طعم و عطر بی‌نظیری را به شیرینی‌ها هدیه می‌دهد.
نان گرده یکی دیگر از نان‌های بومی و سنتی استان ایلام است که اکثرا در شب‌های یلدا مهمان خانه‌های مردم این منطقه از کشور عزیز ایران است.
زنان استان ایلام موادی چون آب، شیر، شکر و زردچوبه را با یکدیگر ترکیب کرده و خمیری را درست می‌کنند. سپس آن را روی ذغال سرخ شده می‌گذارند تا پخته شود. هنگامی که نان گرده طبخ می‌شود، عطر خوشبویی تمام اون منطقه را فرا می‌گیرد که گویی همگان را مست و بیهوش می‌کند. نان گرده سوغاتی بسیار مناسبی برای گردشگران به حساب می‌آید.
(شله کینه) لکینه

شله کینه یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی و اصیل استان ایلام است که به مانند نان‌های دیگر این شهر، روی ساج پخته می‌شود. این شیرینی ارزش غذایی بالایی دارد و پرانرژی و مقوی است.
بانوان استان ایلام آب جوش، رازیانه، آرد، نمک، زیره، کمی روغن محلی و زعفران را با هم مخلوط می‌کنند و خمیری به‌دست می‌آید که آن را داخل تنور گذاشته و نان لذیذ لکینه را طبخ می‌کنند.
به گفته کارشناسان نان شله کینه خیلی مقوی است و برای کودکان و نوجوانان در وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. اگر به این استان سفر کردید خوردن این نان خوشمزه را از دست ندهید.

شیرینی‌های سنتی استان ایلام شیرینی‌های سنتی استان ایلام

شیرینی‌های سنتی استان ایلام1 شیرینی‌های سنتی استان ایلام

شیرینی‌های سنتی استان ایلام2 شیرینی‌های سنتی استان ایلام

شیرینی‌های سنتی استان ایلام3 شیرینی‌های سنتی استان ایلام

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    اکثر ایلامی ها نزدیکای عید نوروز که میشه بژی برساق درست میکنن خیلی طعم خاصی داره

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • محمدمهدی صامت

      چقدر دوس دارم که یه بار دیگه امتحانش کنم

      ۱۷ مرداد, ۱۴۰۲
  • کامران فاضلي

    استفاده از خرما در طبخ و تهیه‌ی انواع نان‌ها و شیرینی‌های اصیل و سنتی ایرانی بسیار مطلوب و پسندیده است که نمایانگر ارزش غذایی بالا و فرهنگ غذایی سالم پیشینیان خواهد بود.

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    بژی برساق واقعا روح ادم رو تازه میکنه
    قدیم ها که ایلام شهر کوچکی بوده به عنوان غذای همراه چوبان ها و گله بان ها بوده

    ۱۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد