جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر تاریخی حریره کیش

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آبان ۱۴۰۱

شهر تاریخی حریره کیش ، مربوط به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری است و در شمال جزیره کیش واقع شده است. این اثر در تاریخ شهریور ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهر باستانی حریره واقع در بخش کیش از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر حریره کیش به احتمال بسیار قوی به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی بر می گردد. این بقایا در وسعتی سه کیلومتر مربعی، نمایانگر این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می داده است.

در شمال جزیره کیش در کنار مجموعه ورزشی المپیک، ویرانه‌هایی دیده می‌شود که یادگاری از این شهر باستانی‌ است. بقایای شهر تاریخی حریره در امتداد ساختمانهای بندرگاه و دفاتر آن، قابل دیدن است. آن چه امروز از این شهر به جای مانده نمای از بین رفته معماری شهر است. که به ندرت اتاق‌ها و سقف‌های سالمی بر جای مانده است.

حریره 1 شهر تاریخی حریره کیش

موقعیت شهر تاریخی حریره کیش

انتخاب این بخش از جزیره برای ایجاد شهر حریره طبیعی‌ترین و معقول‌ترین انتخاب بوده چرا که ساحل صخره‌ای مرتفع آن از سطح دریا تقریبا ۱۰ متر بلندتر است. و وجود سه خلیج و دماغه که نقش بندرگاه طبیعی را دارد و همچنین دریای نسبتاً آرام‌تری از دیگر کرانه‌ها و سواحل جزیره خود عامل شکل‌گیری شهر در ساحل شمالی شده است. در منتهی الیه بخش شمالی شهر حریره، کنار ساحل بلند صخره ای با فاصله کمی از دریا، پستی و بلندی هایی ادامه دارد که بقایای دیوارها، چاه ها و کانال های آب می‌باشد که نظر بیننده را به سوی خود جلب می کند.

حریره 2 شهر تاریخی حریره کیش

معماری شهر

تا امروز عملیات اکتشافی باستان‌شناسی بقایای شهر تاریخی حریره در سه مورد مجزا خانه های اعیانی، بخش های گارگاهی و مجموعه حمام صورت گرفته است.

خانه اعیانی: یکی از نمونه‌های قدیمی مسکن های جمعی در حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود. علاوه بر وسعت خانه، فضاهای مختلف و متنوع آن و کاشی‌های ستاره‌ای شکلی که در این خانه به دست آمده است. همانند کاشی‌هایی است که زینت بخش بناهای مهم ایلخانی ایران همچون تخت سلیمان و سلطانیه است. این کاشی ها که مطمعا عنصر وارداتی به جزیره است نشان می‌دهد که این عمارت به یکی از ثروتمندان کیش تعلق داشته است.

بخش های کارگاهی: این مجموعه درست در کنار دریا ساخته شده و دارای معماری و فضاهای ناشناخته‌ای است. مجموعه کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌های متعدد در گوشه و کنار، مجموعه‌ی بسیار جالب و نادری را تشکیل می‌دهد. که هنوز عملکرد آن‌ها روشن نیست، اما به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیم، با فعالیت‌های صیاد ماهی، مروارید و مرجان داشته و برای دسترسی آسان‌تر به دریا احداث شده است. شاید هم این راهروها و کانال‌ها راه‌های مخفی بوده است که در مواقع حمله اهالی شهری می‌توانسته‌اند به طور اضطراری از آن ها استفاده کنند.

مجموعه حمام: این مجموعه شامل حمامی است با صحن‌های متعدد و حصاری به مساحت حدود ۵۰۰ مترمربع می‌باشد. دو خزینه کوچک و بزرگ در جنوب گرمخانه آخرین بخش ساختمان را تشکیل داده‌اند.

حریره 3 شهر تاریخی حریره کیش

مسجد شهر حریره

یکی از بناهای باستانی مهم شهر حریره مسجدی است که متعلق به دوران سلجوقی است. کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که دوران طلایی جزیره همزمان با حضور مسلمانان در این جزیره بوده است. بنابر یافته های کاوشگران، این مسجد در دوران مختلف بارها مورد بازسازی و گاه گسترش قرار گرفته است. یکی از نکته های جذاب این مسجد بدون سقف بودن آن است. این مسجد چهار محراب، در پا ره ای از اوقات محل اسکان برخی از تجار نیز بوده است. شما هنوز هم می توانید ستون های شکسته این مسجد را در همان حوالی ببینید.

قنات ها و آب انبارهای شهر حریره

آب شیرین جزیره در خلیج فارس در گرانبهایی بوده است. شاید یکی از دلایل رونق شهر و بندر حریره همین آب شیرین جزیره است. اما این آب شیرین چطور از اعماق زمین به روی زمین آورده می شده و یا چطور آب بارندگی های اندکی فصلی، مدیریت می شده است؟ پاسخ این سوال قنات است. سیستم آبرسانی هوشمندانه و تماما ایراین با قدمتی شش هزار ساله که عمرش در کیش به دو هزار و پانصد سال پیش می رسد. آب از سطح کوچه ها در تمامی سطح شهر جریان یافته، با ورود به داخل قنات ها تا مخازن آب هدایت می شده است. بازهم پای مرجان های جزیره به میان می آید که فیلتری طبیعی برای تصفیه آب بوده است.

آب انبارها در کنار کانال ها و قنات های آب، جزیره کیش را از لحاظ تامین این عنصر حیاتی پشتیبانی می-کردند. حالا این قنات ها و آب انبارها تبدیل به یک جاذبه بی نظیر شده است که حتما ارزش دیدن را دارد. کیش علاوه بر تامین آب خود، آب مورد نیاز کشتی های پهلو گرفته در بندر حریره را نیز تامین می کردند.

حریره شهر تاریخی حریره کیش

نحوه دسترسی

آدرس :شمال جزیره کیش، کنار مجموعه ورزشی المپیک

اگر قصد سفر به شهر حریره را دارید، باید راه شمال جزیره را در پیش بگیرید. در نزدیکی های مجموعه المپیک در کنار جاده کرانه، شهر باستانی حریره کیش قرار دارد. اگر قصد رفتن به بندرگاه حریره را در همان نزدیکی ها را داشته باشید، نیازی نیست مسافت بیشتری طی کنید. بندرگاه در همان نزدیکی هاست.

ساعات بازدید

بازدید از این شهر تاریخی در جزیره کیش رایگان است. این مجموعه همه روزه، حتی در ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب آماده پذیرش بازدیدکنندگان است. بازدید از مجموعه شهر باستانی حریره کیش چیزی در حدود دو الی سه ساعت زمان می برد. با یک برنامه ریزی خوب می توانید سری به جاذبه ها، بازارها و مراکز خرید اطراف این شهر باستانی نیز بزنید. ساحل نیز در همان نزدیکی هاست. بازدید از این شهر تاریخی یک تیر و چند نشان است.

حریره 4 شهر تاریخی حریره کیش

جاذبه های نزدیک شهر باستانی حریره کیش

شهر زیرزمینی کاریز، یکی از جذاب ترین جاذبه هایی است که در فاصله ۳.۵ کیلومتری شهر حریره قرار دارد و با یک رانندگی شش دقیقه ای می توانید به آن برسید. در نزدیکی شهر کاریز یک ایستگاه بانچی چامپینگ قرار دارد. آب انبارهای تاریخی، دیگر جاذبه ای است که حتما باید بعد از بازدید از حریره به دیدنش بروید. این آب انبارها در خیابان درخت سبز و در فاصله ۱.۵ کیلومتری شهر حریره قرار دارد. کلوپ دریایی آکواریوس در فاصله یک و نیم کیلومتری مجموعه قرار دارد. ساحل جزیره کیش هم، با چند دقیقه پیاده روی از شهر حریره قابل دسترسی است. پلاژ بانوان نیز در هفت کیلومتری این جاذبه قرار گرفته است.

vqj164xph8ksjivzqsn3 شهر تاریخی حریره کیش

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    در مجموع در ترکیب با درخت سبز و ساحل که در کنارش هست ارزش یک بار دیدن را داره. محیط ارامی داره

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    واقعا بی نظیر هست ما یک تورلیدر خوب و کاربلد باهامون بود که این منطقه رو به خوبی بهمون توصبف کرد و واقعا کیف کردیم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    و زيبا و ديدني از مكان هايي است كه بايد رفت از نزديك ديد واقعا معمار بي همتايي داره

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    وسعت شهر باستانی حریره ۱۲۰ هکتار است و تا به امروز طی کاوش‌های انجام‌شده، مجموعه‌ی ساحلی، خانه‌ اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی این شهر باستانی کشف شده است.

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    من لذت بردم وقتی رفتم توصیه میکنم اگر به کیش سفر کردین سری هم به مجموعه حریر بزنید

    ۱۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    واقعا شهر تاریخی حریره بسیار جاب و زیبا و شگفت انگیز و حیرت انگیز است.

    ۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    معماری شهر تاریخی حریره انسان رو به فکر فرو میبره که چطوری این شهر رو ایجاد کردند

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد