جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سفر به «یخبندان» در دل داغ تابستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ تیر ۱۳۹۶

در زبان کردی «سهولان» به معنی یخبندان است. شاید همین واژه به تنهایی بتواند روستای سهولان در شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی را به یکی از مقاصد سردسیری گردشگری در فصل تابستان تبدیل کند. طبیعت بکر، میوه‌های تابستانی، هوای بسیار خنک و نیز تماشای دومین غار آبی ایران در سهولان، این روستا را به یکی از جاذبه‌های پررونق استان آذربایجان غربی تبدیل کرده است. اگر در فصول گرم به سهولان سفر کنید احتمالا دیدن میوه‌ها و سبزی‌هایی که برای خشک شدن زیر آفتاب پهن شده‌اند برایتان جالب خواهد بود.

انواع صنایع‌دستی مانند قالی، گلیم، جوراب و جاجیم که عمدتا با استفاده از مواد اولیه پشمی‌ و دامی ‌منطقه تولید می‌شوند از جمله محصولات سهولان است. فراموش نکنید که حتی اگر در فصل تابستان به سهولان می‌روید پوشاک گرم را حتما همراه داشته باشید؛ چراکه شاید تا دم غار هوای تابستانی را تجربه کنید اما به محض ورود به غار با تفاوت دمای حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه روبه‌رو خواهید بود. قلعه تاریخی اوریس و مسجد قدیمی نیز ‌از جمله دیگر جاذبه‌های روستا هستند که در کنار طبیعت سرسبز و غنی و چشمه‌ساران متعدد به علاوه فرهنگ بومی‌ جالب از این روستا مقصدی عالی برای گردشگری ساخته‌اند.

برای سفر به روستای سهولان دو مسیر وجود دارد؛ نخست از زنجان به تکاب، شاهین دژ و سپس بوکان می‌توان رفت و از سمت دیگر نیز از تبریز به ارومیه و مهاباد حرکت کرد. به مهاباد که رسیدید وارد جاده مهاباد به بوکان (جاده برهان) شوید. هردوی این مسیرها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر اهل نشستن زیر سایه درختان و کنار رودخانه هستید، از تپه کنار غار و روستا که پایین بروید به رودخانه و درختان انبوهی خواهید رسید که تعجب خواهید کرد این نوع پوشش گیاهی چگونه در اطراف غار با فاصله‌ای به این کمی وجود ‌دارد. برای اتراق شبانه هم به‌دلیل نزدیکی نیم ساعته روستا به شهر بوکان و نیز یک ساعته با مهاباد می‌توانید در این شهرها اسکان داشته باشید.
سهولان سفر به «یخبندان» در دل داغ تابستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *