جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سفرنامه مریوان (دریاچه زریوار)

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اسفند ۱۳۹۷

تقریبا دم دم های ظهر بود که راه افتادیم به مقصد مریوان.فروردین ماه بود و مقصد ما هنوز سرد بود.کردستان زیبا و سرسبزو سردسیر، با سرمای دلنشین و مطبوع بهاری.
خلاصه راه افتادیم و پس از سه چهار ساعتی به همدان رسیدیم.شهری که خودش مقصد گردشگری ست و پر از آثار کهن و دیرین از گذشتگان است.ولی چون مقصد ما مریوان بود فقط از همدان گذر کردیم و فرصتی دست نداد تا بیشتر در آنجا بمانیم.
از آنجا به سنندج رسیدیم و باز هم راه را ادامه دادیم به سمت مریوان. جاده کردستان جاده ای پیچ در پیچ و کوهستانی بود.سبز و سرد.جاده ای خلوت و ساکت و پر از لطافت و هوای پاک. نیمه های شب به مریوان رسیدیم و متاسفانه به دلیل ازدحام جمعیت در نوروز و نبودن اتاق خالی در هتل ها مجبور شدیم تا صبح در ماشین بمانیم. البته سخت بود ولی خودش یه جور خاطره بود.صبح که شد به هتلی که دقیقا روبروی دریاچه زریوار بود رفتیم و اتاق خود را تحویل گرفتیم.منظره اش رویایی بود.پنجره اتاقم رو به دریاچه بود. دریاچه ای زیبا و خاص. این دریاچه در فاصله ۲ کیلومتری شمال غربی شهر مریوان قرار دارد. دریاچه زریوار بدلیل نیزارهای اطراف و همچنین انواع گیاهان آبزی و حاشیه‌ای از جمله بارهنگ آبی، هزارنی، نیلوفر آبی، نی، لویی، جگن، بزواش، نعناع و گندمیان زیستگاه مناسبی برای انواع جانداران از جمله ماهیان، پرندگان و پستانداران می‌باشد. پرندگانی مانند: اردک سرسبز، خوتکا، چنگر، گیلار، پرستوی دریایی و انواع کشیم از بومیان دریاچه زریوار می‌باشد. گونه‌هایی از کشیم، گیلار، اردک سرسبز، انواع حواصیل، کاکایی و پرستوی دریاچه‌ای را می‌توان در تمام فصول سال مشاهده نمود. همچنین گونه‌های بومی از قبیل سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، مارماهی و گونه‌های رها شده شامل کپور معمولی، کپور آینه‌ای، فیتوفاک، آمور سفید، کپور سرگنده می‌باشد . ۵ گونه پلانکتون گیاهی و ۱۷ گونه پلانکتون جانوری در دریاچه شناسایی گردیده است. پستاندارانی که در محدوده دریاچه زریوار زندگی می‌کنند شامل: سگ آبی، روباه، گرگ، خوک وحشی، خرگوش و نوعی گربه وحشی می‌باشد.
خلاصه این دریاچه برای خودش دنیایی است.عصر هنگام پرستوها پر می کشیدند و بر فراز دریاچه نقره فام از این سو به آن سو می رفتند .چه شکوهی . می توانستی قسمتی دیگر از هنرنمایی خالق یکتا راببینی.
به راستی که ایران زیبا هر سمت و سویش زیبایی و جذابیتی دارد. از سرسبزی شمال و غرب کشور تا کویرهایی که در دل ایران جا دارد. خلیج زیبا و بندر های زیبای جنوب و حتی شرق ایران با وجود خشک بودنش داستانی از کتاب زیبای پروردگار است.
مریوان زیبا بود، شهری کوچک با مردمانی متفاوت .با چهره هایی جدید و آداب و رسومی متفات از یکدیگر. همه شهر و بازار و….. را گشتم ولی هیچ کدام به پای دیدن دریاچه و نشستن در کنار آن نمی رسید.دریاچه ای سبز رنگ و جادویی. دو طرف دریاچه جنگل است و پر از درختان بلوط و میوه و حیوانات زیبا و این سرسبزی اطراف تالاب زیباییش را دو چندان کرده است .
به همه کسانی که مسافرت می کنند و از سفر کردن در ایران لذت می برند توصیه می ککنم که حتما دریاچه زریوار مریوان را ببینند و برگی دیگر از کتاب زیبای پروردگار را ورق بزنند.
زریوار........ سفرنامه مریوان (دریاچه زریوار)

زریوار.... سفرنامه مریوان (دریاچه زریوار)

زریوار... سفرنامه مریوان (دریاچه زریوار)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 2.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حدیث سبحانی

    واقعا عالییی بود ممنون

    ۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • آذین نامی صابر

      ممنون از شما که وقت گذاشتید و مطالعه فرمودید

      ۷ شهریور, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *