رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ مهر ۱۳۹۲

زیارتگاه پیر نارکی

اشتراک گذاری

روز مهر تا ورهرام ایزد از ماه امرداد ، زیارت پیر نارکی
پیر نارکی در ۵۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد در حوالی مهریز بر دامنه‌ی کوه غربی به نام تیجنگ نزدیک دره زنجیر و یا در نزدیکی تفت از دره گیگون قرار دارد.
پیر نارکی یکی از کهن‌‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است که در ‎۲۰ کیلومتری شمال‌غربی مهریز و در دامنه‌ی کوهی قرار دارد که از آن چشمه‌ی آبی جاری است. و در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل اتاقهایی که اصطلاحا به آن “خیله” می‌گویند برای اسکان زائران ساخته شده است.

برپایه‌ی روایت‌ها، دختر یزدگرد به نام نازبانو در این مکان مقدس ناپدید شده است.ناز بانو که پس از سقوط سلسله ساسانیان به دست اعراب و فتح ایران برای در امان ماندن از آزار فاتحان ، متواری و در این محل به درگاه خداوند می نالد تا وی را نجات دهد . خداوند با پذیرفتن در خواستش او را از دیدگان عموم پنهان نگاه می دارد.

ناز بانو بر بیابانگردی روشن بین نمایان شده و او را فرمان به بنیاد پیر نارکی می‌دهد. و اکنون این مکان مقدس محلی شده است برای دوستداران وی و کسانی که بخواهند از درگاه خداون بزرگ نیاز طلب نمایند .
و هر ساله عده زیادی از گوشه و کنار جهان ، از روز مهر تا ورهرام از ماه امرداد ، برابر با ۱۲ تا ۱۶ امرداد ماه ، با گرد هم آمدن در این مکان ، به نیایش اهورامزدا و برگزاری آیین دینی و مراسم سنتی و داد و دهش می‌پردازند
در این آیین افزون‌ ‌بر اجرای برنامه‌های دینی به دانشجویان و دانش‌آموزان برتر زرتشتی جوایزی داده می‌شود.از دیگر برنامه‌های زیارت پیرنارکی، معرفی زوج‌های جوان به زائران است و در این آیین آن‌ها در حالی‌که به همکیشان خود شیرینی تعارف می‌کنند، آغاز زندگی مشترک خود را اعلام می‌دارند.

یکی هم نارکی تجینگ کوه است که از خوبی با فرو شکوه است
چنان خورشید نورانی ز کوه است گذارش سخت و دور از هر گروه است
زیارتگاه خاص و عام باشد نه جای مردم بد نام باشد
الا ای مردم بهدین و خردمند که هستی نیک نام و نیک پیوند
به قلب صاف دل را با خدا بند که باشد مر خداوندان خداوند
بر سرو حکمتش کسی را خبرنیست کزین آمد شدن مقصود از چیست
همه در تحت امر کردگاریم گهی مانند گل گاهی چه خاریم

زیارتگاه پیر نارکی به وسیله بهروز جراح و به سرپرستی انجمن زرتشتیان کوچه بیوک اداره می شود.

pire naraki-b زیارتگاه پیر نارکی

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    جایی بسیار دنج و آرام برای یک روز آسودگی و آشنایی با آیین پیشینیان ایران زمین

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *