جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رونق، توسعه و اشتغال روستاها، هدفگذاری راهبردی دولت دوازدهم

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ شهریور ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، نگاه ویژه دولت به روستاها نه تنها با هدف رونق و توسعه در این کانون مولد معطوف شده بلکه این رویکرد موضوع جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و مهاجرت از روستاها و تبدیل آن به مهاجرت معکوس به روستاها را هدفگذاری کرده است.
در سال های گذشته تخلیه روستاها و افزایش جمعیت در شهرها و در کنار آن حاشیه نشینی، معضلات بزرگی را برای کشور ایجاد کرده و بر این اساس مهمترین دغدغه دولت دوازدهم اشتغال و توجه به روستائیان و عشایر است.
در قالب برنامه ششم توسعه همچنین دولت تصمیم دارد در هر روستا یک مجتمع آموزشی، درمانی و خدماتی ایجاد کند و تا حد امکان تلاش می کند آنچه که حتی در شهرها نیست را در روستاها فراهم کند تا انگیزه سکونت مردم در روستاها بیشتر شود.
ایجاد نواحی صنعتی در مناطق روستایی برای توسعه صنایع برای ایجاد اشتعال و سرمایه گذاری در روستاها، ارائه تسهیلات آسان و ارزان، توجه به اشتغال روستائیان و حمایت از ایجاد و توسعه تعاونی های روستایی از جمله اقدامات صورت گرفته دولت در این زمینه است.
توجه به تاسیس اقامتگاه های بوم گردی و ظرفیت های بسیاری از روستاهای کشور در زمینه گردشگری به ویژه طبیعت گردی نیز از رویکردهای اصلی دولت در نگاه ویژه به روستاها بوده و حمایت های لازم برای جذب گردشگر و توسعه و رونق گردشگری اقتصادی در روستاها صورت گرفته است.
برنامه ها و سیاست های دولت دوازدهم با شعار آزادی، آرامش، امنیت و توسعه نیز در حقیقت مکمل اقدامات دولت برای توسعه روستاها خواهد بود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در جریان افتتاح اقامتگاه بوم گردی روستای تاریخی برغان در استان البرز گفت که ۱۰ هزار میلیارد تومان وام از سوی بانک های عامل، کشاورزی، توسعه و تعاون، صندوق های کشاورزی و توسعه امید با وثیقه های بسیار آسان، برای ایجاد اشتغال در اختیار روستائیان قرار می گیرد.
سید ابوالفضل رضوی با اشاره به اینکه دستور کار دولت دوازدهم ایجاد اشتغال برای مردم است که به صورت جدی پیگیری و انجام خواهد شد، گفت: دولت باید به قشر تولید کننده روستایی توجه جدی کند چرا که روستائیان ما به شایستگی موردلطف قرار نگرفته اند و قصد داریم با وام های کم بهره به افزایش ثروت و تولید ملی برای این قشر تولید کننده کمک کنیم.
رضوی ضمن دعوت از مردم روستاها برای فعالیت در حوزه های گردشگری، صنایع دستی، بوم گردی، مزرعه و دام و دریافت تسهیلات در این زمینه، با مقایسه عملکرد استان ها در دریافت وام و ایجاد اشتغال، گفت: استان خراسان پیشتاز استان های کشور بوده، استان کرمانشاه با ایجاد ۲۳۰ شغل رتبه اول و لرستان با ارائه ۱۴۰ طرح اشتغال رتبه بعدی را از آن خود کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم ما به استان سیستان و بلوچستان شهرستان خاش و در استان خراسان شهرستان نهبندان تسهیلات صفر درصد برای تشویق سکونت و ایجاد اشتغال مردم پرداخت کرده ایم.
رضوی تصریح کرد: یکی از برنامه های دولت این است که معادن درجه ۱، ۲ و ۳ را در صورتی که مالکیت نداشته باشد، با اولویت واگذاری به روستائیان، واگذار و احیا کند.
وی با اشاره به تعداد تعاونی های موجود در کشور، گفت: باید بررسی شود که چرا با وجود این همه تعاونی وضعیت اقتصادی کشور اینگونه است؟
رضوی گفت: ما باید اقتصادمان رابه سمت اقتصاد مردمی ببریم و دولت باید از وابستگی به نفت به سوی اقتصاد مردمی حرکت کند. همانطور که توانست نرخ دورقمی تورم را به تک رقمی برساند در چهارسال پیش رو حتما بیکاری را ریشه کن خواهد کرد.
وی با انتقاد از اینکه برخی حاضر به واگذاری فعالیت های اقتصادی به مردم نیستند، گفت : این تمامیت خواهی فقرزایی به همراه دارد و باید مردم به سوی مسائل اقتصادی سوق داده شوند.
یکی از مسیرهای رونق و توسعه روستاها ایجاد و گسترش تعاونی ها و فعالیت های آنها در بخش مختلف است که دولت دوازدهم تسهیلات کلان با سودهای ۶ و ۸ درصد برای ایجاد و توسعه تعاونی های روستایی در فعالیت های مختلف در نظر گرفته است.
رضوی در کرج در این باره گفت: اگر این تعاونی ها در روستاهای مختلف توسعه داده شود ما آمادگی تامین تسهیلات لازم آن را داریم.
وی در خصوص صادرات محصولات تولیدی روستائیان نیز گفت: باکارهایی که ارائه شده می توان هم در بازارهای اروپایی و هم در بازارکشورهای اسلامی به صادرات فرش منطقه کمک کنیم.
سید حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درحاشیه برگزاری همایش تقدیر از تعاونی های منتخب دوازدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان اصفهان، گفت
که ۱۰هزار روستا تا پایان دولت دوازدهم مجهز به شرکت تعاونی می شوند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این طرح با هدف اشتغال زایی برای روستائیان سراسر کشور هم اکنون در حال اجراست.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح روستا تعاون ۶۵ هزار شغل در روستاهای کشور ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: تاکنون با همکاری سازمان برنامه و بودجه ۷۰۰ روستا برای اجرای این طرح شناسایی شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور تعاونی ها با اشاره به رشد خوب صادرات شرکت های تعاونی، افزود: صادرات شرکتهای تعاونی در سال گذشته ۲.۱ میلیارد دلار بود که می کوشیم با تقویت آنها این رقم به سه میلیارد دلار افزایش یابد.
وی با بیان اینکه تعاونی های تشکیل شده در سال جاری کارشان صادراتی نیست، تصریح کرد: به دلیل وجود اهمیت صادرات در حوزه تعاون همایشی در روز سه شنبه با حضور ۱۰۰ تعاونی برتر صادراتی که بین یک میلیون دلار تا ۵۰ میلیون دلار صادرات دارد، برگزار می شود.
کلانتری همچنین باتاکید بر مردمی کردن اقتصاد کشور، تصریح کرد: با مردمی کردن اقتصاد، مردم می توانند در تصمیم گیریهای اقتصادی همکاری و مشارکت داشته باشند.

روستا1 رونق، توسعه و اشتغال روستاها، هدفگذاری راهبردی دولت دوازدهم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *