جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای گاوزن محله

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

روستای گاوزن محله ، روستایی از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در استان مازندران ایران است.
جمعیت : این روستا در دهستان فیروزجاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر (۴۱خانوار) بوده‌است.
زبان رایج در این منطقه زبان مازندرانی است، ولی تقریباً مردم به زبان فارسی نیز آشنایی دارند.در سال های اخیر در بعضی از خانواده ها والدین با فرزندان به زبان فارسی تکلم می کنند که روز بروز در حال گسترش یافتن است.با این حال آن فرزندان به زبان مازندرانی در حد زبان مادری نیز تلسط دارند.
روستای گاوزن محله در قسمتقرار گرفته وبا روستاهای فیروزجاه ثابت،لمسوکلا،سرجیکلاو سماکوش محله همسایه است. این طایفه همچون دیگر طوایف بندپی درفصل تابستان به منطقه ی ییلاقی سفر می کنند و از آب وهوای مناسب ودلپذیرآن بهرهمند می شوند
آداب،رسوم واشتغال: اهالی این روستا همچون اکثر طوایف بندپی دارای یک آداب و رسوم وشغل تقریبا مشترکی هستند،مردمانی معتقد به مبنای دینی و اخلاق اسلامی ، بازندگی ساده وبی آلایش،مهمان نوازو سخت کوش که اغلب قوت و غذای خود را با دست رنج خود تدارک می بینند،و اعضای خانواده دوشادوش هم بدون هیچ مضایقه ومنتی در بدست آوردن مایحتاج یکدیگربه تلاش و تکاپومی پرازند .
ماه های باستانی تبرستان: ماه های سال تبرستانی سی روز بود که کمبود سال را «پیتک» می نامیدندو آن عبارتست از: فصل بهار ارکه ماه = فروردین ده ماه = اردیبهشت وهمنه ماه = خرداد فصل تابستان ایده ماه =تیر سیاه ماه =مرداد کرچه ماه = شهریور فصل پائیز هر ماه =مهر تیر ماه = آبان مردال ماه = آذر فصل زمستان شهوینه ماه = دی میرماه =بهمن اونه ماه =اسفند.
بندپی: بندپی از دو کلمه بند و پی ترکیب شده است که بند در اصطلاح محلی به سرزمین مرتفع و پی به سرزمین پست جلگه ای اطلاق می شود. قدمت این روستا به دوره ی صفویان بر می گردد. .بندپی شرق به دهستان های سجادرود و فیروز جاه تقسیم شده که از نظر درجه سکونتگاهی جز دهستان درجه یک ولی در سطح بابل در درجه سی و سوم قرار دارد .

آدرس :استان مازندران ، بابل ، غرب رودخانه ی سجاد رود(سجرو)

روستای گاوزن محله روستای گاوزن محله

روستای گاوزن محله1 روستای گاوزن محله

روستای گاوزن محله2 روستای گاوزن محله

روستای گاوزن محله3 روستای گاوزن محله

روستای گاوزن محله4 روستای گاوزن محله

روستای گاوزن محله5 روستای گاوزن محله

روستای گاوزن محله6 روستای گاوزن محله

روستای گاوزن محله7 روستای گاوزن محله

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 8 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *