رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

روستای پیربالا مرند

لینک این مطلب کپی شد!

روستای پیربالا روستایی کوچک و آرام است واقع در شمال غربی استان اذربایجان شرقی، روستایی از توابع شهرستان سرسبز مرند با باغ و باغات بسیار و آبشاری دیدنی.

این روستا در فاصله تقریبا ۱۰۰ کیلومتری از شهر تبریز قرار دارد. برای رسیدن به پیربالا باید از تبریز به سمت شمال غربی و در مسیر جاده صوفیان به حرکت بپردازید تا بعد از عبور از روستاهای ملایوسف، شوردره و پیام و دیزج به شهرستان مرند برسید. مرند در حدود ۸۸ کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد.

از اینجا به بعد باید از سه راهی مرند وارد جاده سمت چپ شده و حدود ۲۰ کیلومتر به سمت جنوب بیایید. جاده به موازات دره‌ای از دره‌های میشو داغ (کوه میشو) کشیده شده و شما به ترتیب از روستاهای انامق، محبوب‌آباد و عیش‌آباد عبور می‌کنید تا به روستای پیربالا برسید.

فاصله تبریز تا مرند را با ماشین شخصی می‌توانید در کمتر از یک ساعت طی کنید. در پمپ بنزین سه راهی مرند، باک ماشین را پر کنید و از طریق جاده سمت چپ مسیر اصلی، به سمت پیربالا بروید. با اینکه باقی مسیر ۲۰ کیلومتر بیشتر نیست، اما عبور از جاده دوطرفه و پرپیچ و خم به احتیاط فراوان و حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

اتوبوس هم وسیله خوبی برای رسیدن به پیربالاست که البته در این سفر مانند یک رفیق نیمه راه، فقط شما را تا سه راهی مرند همراهی می‌کند. باقی مسیر را باید به کمک سواری‌های پرتعدادی طی کنید که مقصدشان روستای پیربالاست؛ با پرداخت ۱۰۰۰ تومان به هرکدام از این تاکسی‌ها می‌توانید به پیربالا برسید و در ورودی روستا پیاده شوید.

***

دره پر خاطره

با توجه به اینکه زمان زیادی برای رسیدن به روستا صرف نمی‌شود، می‌توانید قبل از ظهر به روستا برسید، در حاشیه رودخانه توقف کرده و چادر بزنید و بعد به دیدن روستا بپردازید.

به جز بافت پردار و درخت و باغات روستا، چند دیدنی ویژه در پیربالا انتظارتان را می‌کشند. یکی از آنها گورستان قدیمی روستاست که در بالا دست روستا واقع شده و مدفن «شیخ پیربابا بن بر الدین» است.

عده‌ای معتقدند چون مزار پیربالا در بالا دست روستا قرار دارد، نام روستا به «پیربالا» مشهور شده است.

ابوالفضل پیربالایی از اهالی تحصیل کرده و مطلع روستا است که در مورد پیربالا اطلاعات بسیار کامل و دقیقی دارد و با حوصله فراوان به راهنمایی گردشگران و مسافران می‌پردازد.

وی در این مورد می‌گوید: محوطه تاریخی این گورستان به همراه سنگ مزار بسیار بزرگ و دو طرفه پیربابا که تاریخ سال ۹۰۶ هجری قمری روی آن ثبت شده است از جاذبه های تاریخی این روستای خوش آب و هواست.

اگر وقت دارید، دیدن مسجد قدیمی روستا را که به «مسجد کوچک» مشهور است از دست ندهید؛ این مسجد کوچک دوره‌های تاریخی بسیاری را دیده و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، اما هنوز هم فرم تاریخی خود را حفظ کرده است. این مسجد مانند نامش بسیار کوچک است.

علاوه بر این دیدن دو خانه قدیمی روستا که یادآور فرم خانه‌های قدیمی روستا هستند نیز جذابیت خود را دارد. خانه‌های چوبی و آجری شیروانی‌دار یزدانی و ابراهیم‌زاده در وسط روستا دو نمونه از این خانه‌های قدیمی هستند که می‌توانند شما را با بافت تاریخی و نحوه ساخت بناهای قدیمی روستا آشنا کنند.

دیگر دیدنی روستا که این روزها بسیار باشکوه‌تر هم شده است، آبشار پیربالاست که در نزدیکی روستا و در امتداد مسیر رودخانه در دره‌های میشو قرار دارد.

آبشار در انتهای مسیر رودخانه واقع است و برای دیدن آن باید با پای پیاده از دره رودخانه عبور کنید، برای این کار به کفش راحت و سبک، یک بطری آب و خوراکی های پر انرژی نیاز دارید.

روستای پیربالا مرند روستای پیربالا مرند

روستای پیربالا مرند روستای پیربالا مرند

روستای پیربالا مرند روستای پیربالا مرند

روستای پیربالا مرند روستای پیربالا مرند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *