جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای دهنو مقدسی

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ فروردین ۱۳۹۶

روستای دهنو مقدسی واقع در شمال شهرستان بروجرد استان لرستان می باشد و جمعیتی بالغ بر ۱۲۰۰ نفر (۳۲۰ خانوار) دارا میباشد که بیشتر این جمعیت را جوانان غیور وتوانایی تشکیل می دهد.

مردمان این روستا بسیار مهمان نواز وانسانهای با صبر و حوصلهای هستند ودر کارها با یکدیگر متحد هستند و همیشه شکر خدا را بجا آورده اند

با توجه به حاصلخیز بودن خاک این منطقه شرایط برای کاشت محصولاتی مانند : چغندر – غلات -آفتابگردان و درختانی مثل: هلو شفتالو گلابی و…. فراهم است که علاوه بر اینکه برای مصرف خود مردم مورد استفاده قرار گرفته بیشتر آن را به فروش میرسانند و زمینه ای برای کسب درآمد وایجاد شغل برای جونان وبزرگسالان این روستا شده است

این روستا از نظر آب وهوایی دارای اقلیمی معتدل و مرطوب است . با توجه به اینکه این روستا در زمینی هموار واقع شده واطراف آن از نعمتهای خدادادی بی بهره نیست و همچنین همتی که مردان جوان وپیر این روستا در آبادانی هر چه بیشتر آن انجام میدهند یکی از روستاهی سرسبز و زیا شناخته شده است.

آب وهوای این روستا معتدل است و کمینه وبیشینه ی دما به ۱۹- و۴۱.۴می رسد.میانگین دمای سالانه در حدود ۱۴.۶است که این خود نشانگر معتدل بودن آب وهواست.

از لحاظ بارندگی

میانگین بارندگی سالانه: ۴۷۸ میزان رطوبت سالانه: ۴۱.۵

حداکثر بارش۲۴ ساعته: ۹۱.۶ میزان تبخیر سالانه: ۲۰۳۵.۶

شرایط وزش باد:

غالب باد آن از سمت جنوب می وزد ومیانگین سرعت باد روزانه آن ۸ متربرثانیه است.

اقلیم دوره ی خشکی:

نوع اقلیم نیمه خشک و شروع دوره ی خشکی از اوایل خرداد ماه شروع می شود.طول دوره ی خشکی ۱۵۴ روز (خرداد-آبان)و پایان دوره ی خشکی اوایل آبان است.

ازآثار باستانی این روستا می توان به آسیاب آبی که در قسمت شمال این روستا واقع شده است،قدمت این آسیاب در حدود سیصد سال پیش می رسد که تا ۲۵ سال گذشته از آن مورد استفاده قرارمی گرفته است.

قلعه چهاردانگ

از دیگر آثار می توان به سه حیات بزرگ که همه ی مردم اغلب در این سه بنا (قلعه چهاردانگ،قلعه دودانگ و قلعه پایین)زندگی می کرده اند ویک برج که در مجاورت قلعه چهاردانگ بوده است که برای دیده بانی و محافظت از روستا در برابر یاغیان ودزدان استفاده می شده است.نام های آن سه حیات به زبان محلی (قلاچاردونگ،قلادودونگ،وقلاحاری)بوده است.

قنات

یک حلقه قنات به قدمتی که مشخص نیست در این روستا وجود دارد که همچنان از آن بهره برداری برای زمینهای کشاورزی و خوراک اهالی ازآن استفاده می شود.خود این قنات از چاههای متعددی که از ابتدای کوههای بالای روستا که شامل ۲۰ چاه متصل به هم است تشکیل شده است .

2 medium روستای دهنو مقدسی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد